כ-700 תיקים של ניצולי שואה נפתחו באגף לסיוע משפטי

זאת בחצי השנה האחרונה, מאז כניסתו לתוקף של התיקון לחוק שיזמה ציפי לבני, המאפשר מתן סיוע משפטי חינם לניצולי שואה ללא בדיקת זכאות כלכלית

כ-700 תיקים של ניצולי שואה נפתחו באגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים בחצי השנה האחרונה, מאז כניסתו לתוקף של התיקון לחוק המאפשר מתן סיוע משפטי חינם לניצולי שואה ללא בדיקת זכאות על בסיס כלכלי. את התיקון לחוק יזמה שרת המשפטים ציפי לבני.

מדובר בעלייה משמעותית של מאות אחוזים בהיקף התיקים. לפני התיקון לחוק הגיעו לאגף פניות בודדות בלבד מניצולי שואה. מאז התיקון שנכנס לתוקף באוקטובר 2013 האגף מקבל בממוצע 10 פניות ביום מניצולי שואה.

באגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים מציינים כי מהפניות ניתן ללמוד על המצוקות והבעיות שאיתן מתמודדים ניצולי השואה המבקשים הכרה וזכויות. חלק מהניצולים מתמודדים עם קושי אמיתי במציאת מסמכים, שיוכיחו כי הם ניצולים הזכאים לקצבה או שיראו כי הנזק הבריאותי נגרם להם כתוצאה מסבלותיהם בתקופת המלחמה. קושי זה הוא שמונע מהם לקבל קצבה מוגדלת או תרופות ועזרים רפואיים.

מרבית הפונים לאגף הם ניצולים שבתקופת השואה היו ילדים, ושעם חלוף הזמן מתקשים בהצגת עדויות והוכחת טענותיהם ובקשותיהם להכרה וזכויות.

לדברי השרה לבני, "את מה שעברו ניצולי השואה אין איש יכול למחוק, וחוויה טראומטית זו תלווה אותם למשך שארית חייהם. עלינו מוטלת החובה להפוך את חייהם כאן, בינינו, לחיים הטובים ביותר שניתן. לכן, חשוב לי לעשות כל שביכולתי כדי להקל עליהם בכל תחום ותחום.

"משרד המשפטים כולו נרתם לסייע במשימה זו. עשינו רבות השנה כדי לסייע לניצולים ככל שניתן, והתוצאות ניכרות בשטח. נמשיך לעשות הכל כדי להפוך את חייהם של הניצולים והניצולות שעוד חיים בקרבנו לטובים ככל שניתן".

מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, מציינת כי "המשרד רואה חשיבות רבה, ערכית ומוסרית, בהענקת סיוע משפטי לניצולי שואה. הגידול המשמעותי במספר הפניות של ניצולים מאז נכנס לתוקפו התיקון לחוק המאפשר להם סיוע משפטי בחינם, משקף את הצורך בהמשך הפעילות להסרת חסמים עבורם, על מנת לסייע להם למצות את כלל הזכויות המגיעות להם".

לדברי הממונה על האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, עו"ד אייל גלובוס, "סיפוריהם של ניצולי השואה המגיעים לאגף משקפים את ההתמודדות הקשה של הניצולים במימוש הזכויות המשפטיות ואת הצורך בסיוע. מדובר בשירות ייחודי לניצולים הכולל לא רק ייצוג משפטי בבתי המשפט שעליו אמון האגף גם בתחומים האחרים, אלא גם במתן ייעוץ ראשוני לניצולים אשר זקוקים להכוונה. זאת בפרט לאור גילם המתקדם ולעתים אף לאור מצבם הבריאותי הקשה".

כותרת ביניים

באוקטובר 2013 נכנס לתוקף תיקון לחוק הסיוע המשפטי, שבמסגרתו הוקנתה לאגף הסמכות להעניק סיוע וייצוג משפטי לניצולי שואה ולנכי המלחמה בנאצים, חינם וללא צורך בבדיקת זכאותם הכלכלית של המבקשים. עובדה זו חשובה במיוחד לאנשים מבוגרים, המתקשים בהליכים ביורוקרטיים ומשפטיים, החלקם נתונים במצוקה פיזית וכלכלית ממשית, ורבים מהם סובלים ממחלות ומטראומות קשות.

דגש מיוחד הוענק להנגשת השירות המשפטי לניצולים והסרת חסמים ביורוקרטיים. הסיוע המשפטי מוענק בשני מישורים: האחד - ייעוץ משפטי ראשוני לניצולים בבואם למשרדי הרשות לזכויות ניצולי שואה; השני - ייצוג בבתי המשפט בקשר לזכויות והטבות על-פי החוקים הקיימים. במישור זה הבקשות לסיוע הינן בעיקר בערעורים על החלטות הרשות לפי הוראות חוק נכי המלחמה בנאצים, חוק נכי רדיפות הנאצים וחוק ההטבות לניצולי שואה.

מאז נכנס התיקון לתוקף התקבלו פניות רבות לסיוע, ועד היום פנו גם רבים לייעוץ ראשוני.