מבחן דרכים: קיה סול - מיצוב מחדש בפלח שוק לוהט

עם ממדים גדולים יותר, עיצוב פנאי ותא נוסעים משודרג, מנסה הסול המחודשת של קיה למצב עצמה מחדש כקרוסאובר אורבני, מה שמעיד על הרצון לפנות לקהל חדש

הקיה סול היא דוגמה קלאסית לרעיון, שהקדים את זמנו. כשיצאה המכונית לשוק ב-2009 התקבל העיצוב הקובייתי והגבוה שלה בהרמת גבה. האם זו מסחרית מסוגננת? האם זה מיניוואן קוביסטי?

כיום, 5 שנים אחרי, השוק שונה בתכלית. בכל העולם נוטשים הלקוחות הפרטיים בהמוניהם את הפלח המשפחתי ואת פלח הסופר מיני לטובת "רכבי פנאי" גבוהים עם עיצוב ייחודי והסול הוותיקה מוצא עצמו בעמדה נוחה למיצוב מחדש ולתפיסת נתח באחד הפלחים הלוהטים ביותר של השוק העולמי והישראלי.

העיצוב החיצוני של הדור השני מעיד על הרצון לפנות לקהל חדש. החרטום זכה לקבל פנסים מסוגננים, קווים יותר עגלגלים בירכתיים ופגושים עמוקים, שמעניקים לכלי מראה בנוסח עדות ה-SUV.

מתחת לעיצוב מסתתרת מכונית גדולה ומרווחת יותר. תא הנוסעים מקנה תחושה מרווחת, במיוחד ליושבים מלפנים, ושני מבוגרים מגודלים ירגישו בנוח מאחור. איכות החומרים השתפרה והאבזור הפנימי עשיר למדי. תא המטען מציע נפח די מתון של 354 ליטר אם כי קיפול המושב האחורי מגדיל את הנפח השימושי לסדר גודל מסחרי.

הסול ניצבת על פלטפורמת ה"סיד" שעברה התאמות והיא מנטרלת בורות, חריצים ומהמורות בנוחות. מנגד, את הכשלים בכביש המהיר בו נסענו - כמו למשל אספלט לא חלק - הרגשנו בתא הנהג. גם רעשי חוץ נשמעים במהירויות גבוהות.

כנראה שאחת הסיבות היא שהדגם שעמד למבחן צויד בחישוקי 18 אינץ' קיצוניים. בישראל ישווקו רוב הדגמים עם חישוקי 16 אינץ' וצמיגים מתונים יותר, שצפויים להיות סלחניים יותר למהמורות וייצרו פחות רעשי אספלט.

בארץ תשווק הסול החדשה בשלב הראשון עם מנוע הבנזין המוכר של קבוצת יונדאי בנפח של 1.6 ליטר ועם תיבת הילוכים אוטומטית בעלת שישה הילוכים. המנוע "הישראלי" מייצר כעת 132 כוחות סוס ב-6,300 סל"ד ומומנט של 16.4 קג"מ. במבחן נסענו בגרסא חלשה יותר של המנוע, עם הספקים נמוכים יותר, כשתצרוכת הדלק נעה סביב כ-11 קילומטר לליטר בכבישים מהירים ובנהיגה לא מאתגרת במיוחד.

הנתונים הרשמיים סבירים ביחס למקובל בפלח עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש סביב 11 שניות ומהירות מרבית של כ-180 קמ"ש. בשלב מאוחר יותר תושק הסול החדשה גם עם מנוע טורבו-דיזל, לשמחת הציים ובעלי המוניות. בארה"ב תושק במהלך השנה גם גרסה חשמלית אולם סיכויים לנחות בישראל קלושים למדי.

הנרי פורד אמר פעם ביחס למודל ה-T המפורסם שלו ש"כל לקוח יכול לקבל את הרכב בצבע שהוא רוצה, כל עוד הוא רוצה בצבע שחור". בקיה סול החדשה יש הרבה יותר מבחר צבעים, כשהחברה מאפשרת הפעם גם ארבע אפשרויות שונות של שני צבעים לרכב (גג בצבע שונה מהמרכב העיקרי).

בישראל תשווק הסול החדשה במספר גרסאות שיכללו רמות אבזור גבוהות יחסית, צביעה דו גונית, חלון גג פנורמי מזכוכית, וכן מצלמה אחורית ועוד.

בשורה התחתונה, הסול החדשה נוחה וטובה יותר מהסול המקורית. העיצוב הקובייתי של הדור הראשון - שקרץ לנהגי המוניות ופחות לציבור הרחב - שודרג ועודן, אך אנשי קיה הקפידו לשמור על האופי של המכונית (שאותו הם מגדירים, בצניעות קוריאנית טיפוסית, "אייקוני").

הרכב מספק נוחות ושימושיות גבוהה, אם כי לא חריגה ביחס למקובל בשוק, וכמו שלל הג'יפונים ורכבי הפנאי הקומפקטיים, שבהם היא עתידה להתחרות, הסול 2014 מתאימה במיוחד למבוגרים יותר ולאנשים גדולי מידות, שרוצים רכב משפחתי נוח וקצת גבוה שמתאים לנהיגה עירונית, עם כניסה ויציאה נוחים יחסית מהרכב.

עם תמחור אגרסיבי למדי, שיתחיל בכ-120 אלף שקל בלבד, היא צפויה לתת תחרות רצינית למובילי הפלח דוגמת סוזוקי קרוסאובר.

הכותב היה אורח של קיה בהשקת הרכב בצ'ילה

קיה soul
 קיה soul

חלק מהמתחרות

סוזוקי "קרוסאובר"

מובילת המכירות של פלח הג'יפונים מבוססת גם היא על פלטפורמה משפחתית ומציעה ממדים פנימיים נדיבים, בזכות בסיס גלגלים של 2.6 מ' וגג מוגבה, עיצוב אופנתי ומנוע 1.6 ליטר עם תיבה רציפה. סביבת הנהג פחות מעניינת מבסול והמנוע מסתפק ב-120 כ"ס.

שברולט טראקס ואופל מוקה

האחיות שברולט טראקס ואופל מוקה מציגות עיצוב יותר "ג'יפי" ותא נוסעים מרווח בזכות גובה נכבד ומרווח גחון לא מבוטל. הגרסאות החזקות (שעולות 140-145 אלף שקל) מצוידות במנוע 1.4 ליטר טורבו מודגרני עם 140 כ"ס

פיז'ו 2008

ב-126 אלף שקל מציעה פיז'ו את ה-2008 החדשה עם מנוע 1.6 ליטר ותיבה אוטומטית. ההספק הוא 120 כ"ס, אך משקל עצמי נמוך מעניק למכונית ביצועים זריזים למדי. העיצוב אופנתי ותואם היטב את הדרישות מהפלח ותא הנוסעים עשיר ומתוחכם, כולל מסך גדול