חברת הנדל"ן האמריקאית אקסטל תנסה לגייס 700 מ' ש' בבורסה

החברה בבעלותו של היזם היהודי-אמריקאי גארי ברנט פרסמה היום טיוטת תשקיף לקראת הנפקת סדרת אג"ח מדורגות A2 ■ החברה רשמה ב-2013 רווח בסך 230 מיליון דולר, והונה העצמי נכון לסוף השנה עמד על כ-654 מיליון דולר

התיאבון של שוק ההון המקומי לגיוסי אג"ח קונצרניות מצליח למשוך את תשומת הלב של יזמי נדל"ן אמריקאים, המזהים הזדמנות פז לגייס כאן חוב בתנאים נוחים בהרבה מאלו המוצעים להם מעבר לים.

לאחר שבשנה וחצי האחרונות ניצלו אברהם לסר וג'ואל וינר את הנזילות הגבוהה בשוק האג"ח בת"א וגייסו לפעילות החברות שבבעלותם, דה לסר וזראסאי, חוב מצרפי של 1.1 מיליארד שקל, מצטרפת אליהן כעת גם חברת אקסטל (Extell). החברה, שבעליה הוא גארי ברנט, מתכוונת לגייס בת"א 700 מיליון שקל בהנפקת אג"ח.

לצורך כך פורסמה הבוקר טיוטת תשקיף ראשונה של החברה, כשאת ההנפקה תוביל איפקס הנפקות. באקסטל מציינים כי תמורת ההנפקה "מיועדת למימון פעילות החברה על פי החלטותיה". האג"ח שיונפקו יפרעו בשני תשלומים שנתיים בסוף דצמבר 2018 ו-2019, והריבית על הסדרה תשולם פעם בחצי שנה, החל מדצמבר 2014.

ברנט הקים את אקסטל ב-1989, והיום היא נחשבת לאחת מיזמיות הנדל"ן הגדולות בניו יורק, עם פורטפוליו נכסים של כ-1.9 מיליון מ"ר. אקסטל עוסקת בתחום ייזום ופיתוח נדל"ן למגורים, למסחר ולמלונאות, וכן בתחום הנדל"ן להשקעה, וכחלק מכך מחזיקה גם בקרקעות וגם בנדל"ן מניב.

גארי ברנט (Gary Barnett), שנולד במנהטן בשם גרשון סוויאטיצקי, הוא בנו של הרב חיים סוויאטיצקי ונכדו של הרב שמריהו יוסף קרליץ. ברנט, בעל תואר שני בכלכלה, החל את דרכו העסקית בבלגיה, בשנות ה-80 של המאה הקודמת, שם היה פעיל בעסקי היהלומים. בשנות ה-90 הוא חזר לארה"ב, אחרי שהחברה המשפחתית נכנסה לעסקי הנדל"ן שם, והחל ברכישות מרכזי קניות ובנייני משרדים. בזירה המקומית, שמו של ברנט עלה בעבר כאחד מהרוכשים הפוטנציאליים של חברת הגז אמישראגז מידי קבוצת דלק.

ברנט, 57, הוא אחד היזמים העסוקים בניו יורק. בתשקיף מציינת החברה כי ניתוח נתונים שביצעה עיריית ניו יורק העלה כי ב-2013 הייתה אקסטל הפעילה ביותר בתחום הייזום לבנייה במנהטן. החברה מחזיקה בכמה פרויקטים מרכזיים במנהטן, כשהבולט בהם הוא מגדל One 57. מדובר במגדל המגורים הגבוה ביותר בניו יורק כיום - מתנשא לגובה של כ-310 מטרים וכולל 90 קומות - הנמצא בשלב ביצוע מתקדם.

לחברה מספר נכסים בולטים נוספים, ובהם בית המלון W בטיימס סקוור, וכן מספר נכסים משמעותיים הנמצאים בשלבי בניה, בהם גורדי השחקים Central Park Tower, המתוכנן להיות גבוה אף יותר ממגדל One 57 ו-250 South Street הצפוי לכלול 70 קומות. כן היא מחזיקה בבית מלון בבוסטון.

שנה פיננסית מוצלחת

אקסטל מגיעה לבורסה המקומית אחרי שנה פיננסית מוצלחת, בעיקר בזכות מכירת הנכס West 58th Street, שהניב לה רווח אדיר של 142 מיליון דולר. בנוסף נהנתה החברה מרווח של 63 מיליון דולר מחברות כלולות, ומשערוכי נכסים בהיקף של 26 מיליון דולר, כך שבשורה התחתונה היא הציגה רווח נקי מרשים של 222 מיליון דולר - קפיצה של יותר מ-120% ביחס לרווחיה ב-2012, שעמדו על 100 מיליון דולר.

בסך הכול, בשלוש השנים האחרונות הציגה אקסטל רווח נקי מצטבר של 400 מיליון דולר, שנבע בעיקר מרווחי חברות כלולות וכן משערוכים. ההון העצמי של החברה עמד בסוף 2013 על 636 מיליון דולר. לחברה גרעון בהון החוזר של 187 מיליון דולר, שמקורו בעיקר בהלוואות של 196 מיליון דולר שנלקחו למימון השקעות לטווח ארוך.

תמורת שירותי ניהול תשלם אקסטל לחברות מהקבוצה של ברנט 1% משווי הנכסי הנקי (NAV) שלה, עד לסכום מקסימום של 3.5% מההון העצמי של החברה. בסיכום 2013 עמד השווי הנכסי הנקי על כ-2 מיליארד דולר - מה שמבטיח סכום ענק של כ-20 מיליון דולר כדמי ניהול שנתיים. שירותי הניהול יכללו בין היתר טיפול בנושאי פיתוח, בנייה, שיווק, ייעוץ משפטי, ניהול כספים וניהול נכסים.

ברנט ישמש כיו"ר ונשיא אקסטל, ובין היתר מי שיסייע לו לספק את שירותי התפעול והניהול יהיו אחותו, אהובה גניאק, יועץ משפטית ומזכירת החברה; מרק קוויסטל, סמנכ"ל מימון; וג'ולי לאנג, שתשמש כדירקטורית. ברנט גם התחייב שלא לרכוש או להשקיע בעצמו - שלא דרך החברה - בעסקאות נדל"ן יזמי ולמגורים בניו יורק, בהיקף של יותר מ-50 מיליון דולר (לכל פרויקט).

שמות בולטים מהשוק המקומי

עוד עולה מטיוטת התשקיף כי אקסטל מצרפת אליה כמה שמות בולטים בשוק ההון המקומי, ותמנה לדירקטורים חיצוניים את יהלי שפי, לשעבר מנכ"ל הפניקס; דוד ברוך, לשעבר מנכ"ל בית ההשקעות אקסלנס (ומכהן כדירקטור גם בדה זראסאי); ותמי גוטליב, שסיימה בסוף השבוע את תפקידה כדירקטורית בלתי תלויה באי.די.בי פתוח.

לקראת ההנפקה קיבלה אקסטל דירוג A2 מחברת מידרוג, המציינת כי דירוג החברה מושפע לחיוב "מאיכות ומיצוב תיק הנכסים ונראות התזרים, הצפוי להביא ליחסי כיסוי מהירים בשנים הקרובות ביחס לצרכי שירות החוב". כן מציינים לחיוב במידרוג רמות מינוף נמוכות, שווי עודף גבוה לנכסים, רווחיות בולטת לטובה, ניסיון של ההנהלה ושוק פעילות חסין יחסית. מנגד מציינים בחברת הדירוג כי החברה חשופה לסיכונים הקשורים בין היתר לענף ייזום הנדל"ן במנהטן, ריכוזיות תיק הנכסים בפרויקטים מהותיים, ותלות בבעל השליטה.

תוצאות אקסטל
 תוצאות אקסטל