תפוקת הגז מ"תמר" תוכפל: השותפויות יניחו צינור שלישי

שותפויות תמר יניחו צינור שלישי מהמאגר שיוכל לספק עוד 6 מיליארד מ"ק למשק הישראלי וכמות דומה למצרים ■ דוח: השלמת פיתוח תמר תעלה עוד 3 מיליארד דולר עד שנת 2043

קצב הפקת הגז מתמר יוכפל ל-20-22 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה בעקבות הנחת צינור שלישי מהמאגר לאסדת ההפקה שמול חופי אשדוד. הצינור השלישי יוכל לספק עוד כ-6 מיליארד מ"ק (BCM) למשק הישראלי וכמות דומה תיועד למתקן ההנזלה דמייטה במצרים.

הנחת הצינור מותנית בחתימת הסכם למכירת גז בין שותפי תמר ליוניון פנוסה, החברה הספרדית המפעילה את מתקן ההנזלה בדמייטה. עלות הנחת הצינור מוערכת ב-200-300 מיליון דולר ולפי הערכות ניתן לסיים את הנחתו ב-2016-2017. בניגוד לפרסומים, הגדלת התפוקה מתמר אינה מותנית בהפיכת המאגר המרוקן של ים תטיס מארי-B למאגר לאחסון תפעולי.

תמר, שחובר לחוף הישראלי במארס 2013, מסוגל לספק כיום למשק הישראלי עד 10 BCM - זוהי הכמות המקסימלית שמסוגל להוליך הצינור שהונח מאסדת ההפקה למתקן הקבלה באשדוד. אסדת ההפקה ממוקמת במרחק של 150 ק"מ דרומית למאגר תמר עצמו ומחוברת אליו בצינור כפול שמסוגל להוליך 12 BCM לשנה.

מדוח של חברת ייעוץ זרה שצורף למסמכי התשקיף שפרסמו שותפויות תמר, לקראת הנפקת האג"ח שנערכה בשבוע שעבר, עולה כי המדחסים שיותקנו במתקן הקבלה באשדוד יוכלו להגדיל את קצב הפקת הגז מתמר ב-50%-60%. ואולם הדוח קובע כי לאור מגבלות הצנרת מהמאגר לאסדה (כאמור 12 BCM), רק הנחת צינור שלישי תאפשר לממש את מלוא פוטנציאל הגדלת התפוקה של המדחסים. התקנת המדחסים צפויה להסתיים באמצע 2015, לאחר שעלות הפרויקט התייקרה מ-216 מיליון דולר ל-262.3 מיליון.

הדוח מגלה כי השותפים בתמר יידרשו להשקיע בשנים הקרובות עוד כ-3 מיליארד דולר בפיתוח השלבים המתקדמים של המאגר. מדובר בהכפלה של הסכום הראשוני שהושקע בפיתוח תמר, שנאמד ב-3 מיליארד ו-49 מיליון דולר. שלב הפיתוח הנוכחי של המאגר, המבוסס על חמש בארות הפקה, מאפשר לשאוב ממנו רק כמחצית כמות הגז שניתנת להפקה (5.7 TCF). מעבר לכמות זו יהיה צורך לפתח את המאגר בשלבים 2 ו-3 בהשקעה נוספת של 2.9 מיליארד דולר עד שנת 2043. התשלום כולל תשלומים בהיקף של מעל 300 מיליון דולר שהשותפויות ישלמו לים תטיס בגין השימוש במתקנים שלהם. ההוצאות צפויות ומתוכננות.

תחרות לתמר? מצרים מקדמת יבוא גז נוזלי

במקביל לכוונה לייבא גז ישראלי מתמר מקדמת מצרים פתרון שעשוי לצמצם צורך בגז ישראלי. לפי פרסום של סוכנות הידיעות אינטרפקס, מצרים מנהלת מגעים עם חברת הוג (Hoegh) הנורבגית במטרה לחכור את מתקן האחסון והגיזוז הצף (FSRU) החדיש של החברה כבר ברבעון השלישי של 2014. המתקן שנבנה כיום במספנות יונדאי בדרום קוריאה יהיה בעל הספק של 4-5 BCM. ההסכם בין מצרים להוג הוא ל-5 שנים בהיקף כספי של 40 מיליון דולר.

לפי הפרסום, מצרים מתכוונת להשתמש במתקן כדי לייבא גז נוזלי מאלג'יריה השכנה. לפני שבועיים דווח על חתימת מזכר הבנות בין חברת יוניון פנוסה המפעילה מתקן הנזלה ליצוא גז ממצרים לבין שותפויות תמר, בכוונת הצדדים לחתום הסכם ארוך טווח למכירת גז בהיקף שנתי של 4.5 BCM ובהיקף כספי של 1.3 מיליארד דולר.