ועדת ששינסקי 2 פילגה את אנשי משרד האוצר לשני מחנות

החשכ"לית והמנכ"לית מול יו"ר הוועדה והממונה על התקציבים: מאחורי הקלעים של ועדת ששינסקי 2

1. שבוע עמוס עבר על פקידי האוצר העוסקים במלאכת ועדת ששינסקי 2. אחרי "הדלפת" מסקנות הוועדה, הביקורת הציבורית לא המתינה וביקרה את ההמלצות שקבעו חיתוך חד של התמלוגים שכיל מעבירה למדינה בגין האשלג במים המלח שחזרו ל-5%, זאת אחרי מלחמה עתיקת יומין שניהלה המדינה להעלותם ל-10%; והדובדבן שבקצפת: ויתור על מיסוי מוצרי המשך - דרך המילוט הידועה של חברת כיל מתשלום מס אמת.

כיל והחברה לישראל חששו שיוטלו עליהם תשלומים גבוהים בהרבה, ובשורה התחתונה מדובר על תוספת של כחצי מיליארד שקל בשנה לקופת המדינה. זה הכול.

2. בעייתי במיוחד היה טיפול הוועדה בברום. כיל היא היצרנית הגדולה של מוצר זה בכל העולם והיא מייצרת לעצמה כשלושת רבעי ממנו, כך שקשה במיוחד לקבוע את "מחיר השוק". אגב, סוגיית מיסוי מוצרי המשך וסוגיית מחיר הברום עומדות במרכז הבוררות שתוצאותיה ייחשפו מחר (ראו ידיעה נפרדת).

3. להלן המספרים כדי לקבל פרספקטיבה: מהדוח הכספי של כיל עולה כי אין מגזר נפרד לברום ומוצריו, אך בכל זאת נכתב מפורשות בדוח כי מוצריה העיקריים של כיל למכירה הינם מעכבי בעירה על בסיס ברום וזרחן, תרכובות ברום לשימוש תעשייתי וחקלאי ותמיסות צלולות על בסיס ברום לתעשיית קידוחי נפט וגז.

עוד נכתב, כי רוב הברום שמיוצר על ידי כיל מיועד לשימוש עצמי, כאשר ב-2012 כ-76%(!) מהברום יועד לשימוש עצמי. מכירות כיל מוצרים תעשייתיים הסתכמו ב-2012 (כולל מכירות למגזרים אחרים בחברה) בסך של 1.43 מיליון דולר, כאשר הרווח הגולמי של המגזר הסתכם בכחצי מיליארד דולר. כלומר, יותר משליש מהכנסות המגזר (יחס רווח גולמי-הכנסות).

4. לפי דוחות כיל, בשנת 2012 ייצרה החברה 174 אלף טון ברום ו-218 אלף טון תרכובות ברום. אין בדוח הכספי נתונים לגבי המחזור של חברת הברום ים המלח, אך הרווח שלה ב-2012 הגיע לכ-155 מיליון דולר, והכנסות כיל מדיבידנד מחברת ברום ים המלח עמדו על 103 מיליון דולר באותה שנה.

5. החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, לא אהבה את הוויתור על מיסוי מוצרי ההמשך וגם לא את הטיפול בתמלוגי הברום. היא ביקשה, בנימוס, מיו"ר הוועדה, איתן ששינסקי, לקיים דיון נוסף. ששינסקי לא רצה. עבאדי-בויאנג'ו לא ויתרה.

ששינסקי, שחזר לכותרות על ידי שר האוצר לשעבר, יובל שטייניץ, אינו נושא במשרה ציבורית, ואילו עבאדי-בויאנג'ו היא לפי חוק מנהלת הנכסים של מדינת ישראל ואמורה לשמור על האינטרסים שלה, לרבות כלפי תאגידי ענק. היא כבר הוכיחה בעבר שהיא יודעת לעשות זאת כאשר כופפה את כיל וכפתה עליה לממן 90% מעלויות קציר ים המלח (החשב הכללי הקודם, שוקי אורן, התכוון לסגור על 60%-70% מימון).

6. עבאדי-בויאנג'ו פנתה לשר האוצר, יאיר לפיד, וביקשה דיון נוסף. ששינסקי זעם. לפיד החליט לצדד בעבאדי-בויאנג'ו. ששינסקי רתח. גם מנכ"לית האוצר, יעל אנדורן, לא אהבה את הקלות שבה מוותרים לכיל, והחליטה לתמוך בעבאדי-בויאנג'ו. מי כמוה יודעת שקיימת פרצה בחוק, כי הרי במו ידיה טיפלה בפרצה דומה כראש הוועדה שטיפלה במיסוי יצוא הגז.

עבאדי-בויאנג'ו הגיעה מצוידת בפרופ' לוסיאן (אריה) בבצ'וק, "המוח" מאחורי ועדת הריכוזיות ואחד מהפרופסורים המכובדים ביותר בעולם, מהרווארד היוקרתית, מומחה עולמי לממשל תאגידי. לא נופל מילימטר מששינסקי שמוכר בעיקר בישראל. בבצ'וק הסביר ושכנע.

7. אז מה נשתנה? האם בימים האחרונים אכן התחולל שינוי דרמטי? האם כיל בדרך לשלם הרבה יותר ממה שהיא חשבה שהיא הולכת לשלם עד לפני 72 שעות? תלוי את מי שואלים. ועדת ששינסקי 2 הצליחה לפלג את האוצר לשתי מחנות: החשכ"לית (ובמידה מסוימת גם המנכ"לית) סבורות שאכן התבצע שינוי מהותי, עקרוני וחשוב. עם זאת, רכז הוועדה וסגן הממונה על התקציבים באוצר (אנרגיה ותשתיות), אורי אדירי, לא סבור כך. בשיחה עם "גלובס", מסביר אדירי כי לא חל שום שינוי "דרמטי" אלא "קוסמטי"; שאין מיסוי על מוצרי המשך; שמשקלו של הברום הוא "קטן" במסקנות הוועדה (מדובר ב-150 מיליון שקל מתוך 500 מיליון); וכי השינוי שנעשה לפני כמה ימים היה "שולי" (מדובר בכ-50 מיליון שקל!). רוח גבית לגרסה זו מקבל אדירי מה"בוס": אמיר לוי, הממונה על התקציבים.

8. "הוועדה ממליצה להתמקד בפעילות הפקת המשאבים ולא להטיל את המס על פעילות ההמשך", נכתב בדוח ברוח אדירי את ששינסקי בע''מ. מיד אחרי זה נכתב כי "הוועדה ממליצה על מספר צעדים אשר יבטיחו כי רווחים הנובעים מהמשאב לא יועברו הלאה לתעשיית ההמשך והציבור יוכל ליהנות מרווחים אלו. הוועדה מצאה כי במשאב הברום ישנו קושי לערוך הפרדה בין פעילות ההפקה לפעילות ההמשך, ותיתן את דעתה בנושא זה עד הדוח הסופי", בהתאם לדרישת הצמד "עבאדי-בויאנג'ו-אנדורן".

9. חלק מהתשובות תתקבלנה מחר עם תוצאות הבוררות שמתנהלת בין המדינה (האוצר) לבין כיל. חלק נוסף, וייתכן החלק הארי של התשובות, תתקבלנה בהמשך, בשבועות הקרובים, כאשר נגלה האם יש כבר נוסחה שמקשה עוד יותר עם כיל עם מוצרי העברה והברום, או שמא השינוי האחרון הוא "קוסמטיקה". ל"גלובס" נודע, כי נוסחה כבר יש - והיא לא לטובת כיל.