"כששמעתי את הקלטות של שולה זקן, האוזניים שלי נשרו"

עו"ד דב גלעד כהן, סנגורה של שולה זקן בפרשת הולילנד, חושף בראיון בלעדי ל"גלובס" את הטריגר שהביא לחתימת הסדר הטיעון בתיק: "כששמעתי את הקלטות של שולה זקן, הבנתי שיש בידינו נשק שובר-שוויון"

יום חמישי, 6 במארס 2014, היה אחד הימים הגורליים ביותר במשפט פרשת הולילנד. באותו יום הבינה ראשת הלשכה לשעבר של אהוד אולמרט, שולה זקן, שהואשמה בשוחד, כי הפרקליטות לא תחתום עימה על הסדר עדת מדינה רק על בסיס גרסתה החדשה באשר למה שהתרחש בלשכת ראש הממשלה והבוס שלה לשעבר, ובלי שהיא תספק ראיות אובייקטיביות התומכות בדברים.

זקן, שהסתכסכה עם אולמרט זמן קצר לפני כן, החליטה ללכת את הצעד הנוסף כדי למלט עצמה משנות מאסר ארוכות, וחשפה לראשונה, לתדהמת רבים, כי היא הקליטה את אולמרט בחשאי לאורך חודשים, וכי היא מוכנה להעביר לפרקליטות את הקלטות שמתעדות את ההאזנות הללו. קלטות שמעלות, לפי החשד, שאולמרט הניא אותה לכאורה מלחתום על הסדר טיעון עם המדינה לפני כשנתיים.

הבנתי שיש לנו נשק שובר-שוויון

וכך, רגע לפני הכרעת הדין במשפט, חתמה זקן עם הפרקליטות על הסדר טיעון, שלפיו היא תשמש כעדת מדינה נגד אולמרט בשלל פרשות, ובתמורה תרצה עונש של 11 חודשי מאסר בלבד.

משפט הולילנד הסתיים בהרשעה גורפת שפסק השופט דוד רוזן נגד מרבית הנאשמים, בהם אולמרט, שהואשם בשוחד, ובשליחתם לשנים ארוכות בכלא.

בראיון בלעדי ל"גלובס" חושף סנגורה של זקן, עו"ד דב גלעד כהן (37), את השתלשלות העניינים.

"שולה הייתה מזועזעת שהרשויות לא מוכנות להושיט לה יד ולהתחיל לעבוד איתה. אחרי הפגישה עם אנשי הפרקליטות, שבה נודע לנו הדבר כשכבר הגענו בחצות הביתה, שנייה לפני שנפרדנו, קיבלתי ממנה SMS - 'יש לי הקלטה'" - כך מתאר עו"ד כהן לראשונה את הרגעים הדרמטיים שבהם זקן החליטה לחשוף את סודה. סוד בגידתה בפטרונה הגדול. "עפר (עו"ד ברטל. שותפו של כהן. ח' מ') ואני לא ידענו איך לאכול את ה-SMS הזה. זה היה כל-כך מוזר".

- מה עשיתם?

כהן: "שאלתי אותה: 'הקלטה של מי? הקלטה של מה?', והיא ענתה כי מדובר בהקלטה של 'אהוד', אבל הוסיפה שזה נראה לה חסר משמעות. אמרתי לה: 'חסר משמעות? תשלחי לי את זה ע-כ-ש-י-ו, מיד'!".

אחרי כשעה קיבלו הסנגורים את הקלטת במייל, ובהמשך הגיעו קלטות נוספות. הם ישבו במשך מספר ימים והאזינו לתוכן הקלטות שבעטיין חשוד אולמרט, בין היתר, בעבירות של שיבוש מהלכי משפט והדחת עד.

- מה הרגשת כששמעת לראשונה את ההאזנות של זקן לאולמרט?

"כששמעתי את הקלטות האלה, האוזניים שלי נשרו. לא האמנתי למשמע אוזניי. מיד הבנתי שיש בידינו נשק שובר-שוויון".

- כלומר? מה יש בקלטת?

"את התוכן אסור לומר בגלל צו איסור הפרסום. אבל הדברים שמופיעים בקלטות הם על-פניו בוטים ויוצאי דופן. אם הם לא היו כאלה, המדינה לא הייתה נוהגת בצעדים שאין להם אח ורע במשפט פלילי. למשל, הודעתה להרכב שופטי בית המשפט העליון שדנים בערעור המדינה על זיכוי אולמרט בפרשת טלנסקי, כי המדינה מבקשת לעכב את הערעור כדי להציג את הראיות החדשות".

יום קודם לכן, ב-5 במארס, לפני שמישהו ידע על קיומן של האזנות לאולמרט, השתתפו סנגוריה בפגישה גורלית אצל פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, שבה השתתפו נוסף לניצן הפרקליטים הבכירים אלי אברבנאל, ג'ואי אש, אורי קורב, ליאת בן-ארי ויהונתן תדמור.

בתום הפגישה הודיע ניצן לסנגורים כי ללא ראיות תומכות, הפרקליטות לא תחתום על הסדר עם זקן. על מה שהתרחש בחדרי הפרקליטות אומר כהן: "הם ישבו איתנו 3.5 שעות ונתנו לנו הרבה כבוד, אבל גם מצאו את כל הדרכים המנומסות לומר לנו לא".

- מה נאמר שם בפגישה?

"הם אמרו לנו שהם ניתחו לפני ולפנים את ההודעה של זקן, וזה לא שהם לא מאמינים לה, אבל שבנקודת הזמן של רגע לפני הכרעת הדין, יהיה להם מאוד קשה לגלגל הליכי חקירה משמעותיים ביחס לתוכן הדברים, ללא תימוכים אובייקטיביים".

- כל נציגי התביעה חשבו כך בפגישה?

"אני לא בטוח שכל הפרקליטים בחדר היו תמימי-דעים עם ניצן, אבל הוא התווה את הטון. הוא המפקד".

סירוב הפרקליטות לחתום על הסדר עם זקן לפני שנודע כי הקליטה את אולמרט, החזיר את כהן כשנתיים לאחור, לימים שבהם הוא סייע בגיבוש הסדר הטיעון הראשון שאמור היה להיחתם עמה, ולא בא לעולם. היו אלה רגעי המשבר הגדולים של כהן במסכת הייצוג של זקן.

"אחרי שהסדר הטיעון הקודם התמוטט (לפי החשד, בשל השפעת אולמרט. ח' מ'), הכול קרס בבת-אחת. מקצועית ורגשית היה לנו מאוד קשה. חששנו שזקן תתבזה ושהיא תורשע. חששנו גם מעונש מאוד-מאוד כבד שהיא תקבל. הרגשנו שאנחנו דוהרים במהירות של 200 קמ"ש לתוך קיר בטון. רק היום אנחנו מתחילים להבין מה עבר על זקן, ולמה היא לא נאותה לחתום אז על ההסדר".

- באותה נקודת זמן חשבתם להפסיק לייצג אותה?

"לא. אנחנו לא מתפטרים מייצוגו של לקוח אם ההתפטרות עלולה לפגוע בו. אמרנו לעצמנו שאם אנחנו נתפטר, זה יהיה כמו להודות באשמתה של זקן".

את חוויית הייצוג של זקן במשפט הולילנד מגדיר כהן כ"מטלטלת". "זו הייתה רכבת-הרים. היום אנחנו יודעים, בדיעבד, למה המסע היה כל-כך קשה ולא פרופורציונלי בהשוואה לעשרות תיקים אחרים שייצגנו בהם".

החלטתה של זקן להפנות עורף לאולמרט ולהעיד נגדו אחרי שנים ארוכות שבהן היא שכבה על הגדר בשבילו, הולידה גל של ספקולציות באשר לסיבותיה. זקן עצמה העידה בשבוע שעבר כי הראיון עם סנגורו של אולמרט, עו"ד רועי בלכר, בתוכנית "עובדה" שבו תקף אותה, הוא ששבר אותה.

כהן סבור כי מדובר בצירוף של כמה דברים שהביאו את זקן להחלטה. "יש פה התפתחות כרונולוגית. יכול להיות שזה התחיל בזה שהיא קיבלה כתף קרה מסנגורים אחרים, המשיך בדברים שאמרו עורכי הדין של אולמרט, וגם בהתבטאויות של עורכי הדין בפריים-טיים, בסיכומים; והתעצם באירוע של חבר הליכוד כושי בראשי, שבו היא פגשה את אולמרט, והוא התעלם ממנה במופגן מול ה'מיליה' הירושלמי".

"דמותו של מסר נותרה חידה בעיניי"

- מה אתה מרגיש כלפי זקן, שהורשעה בשחיתות חמורה ב-3 משפטים פליליים, וגם הפנתה עורף למי שפרנס וקידם אותה שנים. אישה שהשופט אמר עליה - "פעלה בבוגדנות ובחמדנות ועזרה לאולמרט כשותפה לפשע... אילולא הסדר הטיעון, היא הייתה ראויה למאסר של שנים רבות".

"אני גאה בה. היא מוכנה להודות בקבלת שוחד אחרי כל מה שהיא עברה, וזה דבר גדול. לאור הדברים שנודע לנו בדיעבד שהתרחשו, ההודאה שלה היא אותנטית ולא מן השפה ולחוץ".

- מדוע היא הקליטה את אולמרט?

"הסיבה להקלטות די פרוזאית. לדבריה, לאחר שיחסי העבודה עם אולמרט באו לסיומם, וכשכל הסאגה המשפטית החלה, הם נפגשו לעיתים רחוקות יחסית. בני המשפחה שלה ביקשו לדעת 'מה הוא אמר' ו'מה דעתו על דברים כאלה ואחרים', אך זקן לא זכרה לומר להם במדויק, ולכן תיעדה את הדברים".

- אתה מאמין לזקן שהיא באמת מתחרטת?

"אני מאמין שהיא החלה בתהליך תשובה אמיתי, שלא נועד רק למלט אותה מעונש כבד. הרי היא יכולה הייתה לצאת ללא כתב אישום ובשכר חודשי נאה מהמדינה לו הייתה חושפת את הראיות עוד קודם לכן".

- זה לא אירוני שהציבור, שזקן בגדה בו, מימן את הגנתה באמצעותכם כסנגורים מטעם הסנגוריה הציבורית?

"כל מי שמקבלים שירות מהסנגוריה הציבורית, הם חשודים ונאשמים בפלילים. כשם שזה לגיטימי להשקיע משאבים רבים בהעמדה לדין, לגיטימי שהמדינה תשקיע משאבים גם בהתגוננות מפני האכיפה. זוהי גדולתה של הסנגוריה הציבורית".

- הסנגור הקודם של זקן, עו"ד מיכה פטמן, שייצג אותה במשפטה בירושלים, קיבל שכר-טרחה של מיליון שקל. התעשרתם בזכותה?

"אנחנו ייצגנו מטעם הסנגוריה הציבורית, ולא יצאנו עשירים מהתיק הזה, אבל גם לא הפסדנו".

- מה דעתך על כך שעו"ד אורי מסר, שניהל את הקופה הסודית עבור אולמרט, יצא בשלום מכל הסיפור ואפילו לא זומן להעיד במשפט?

"דמותו של מסר נותרה חידה בעיניי. עד המדינה, שמואל דכנר, ייחס לו מעורבות ישירה בפרשות הולילנד ו'הזרע'. בחומרי החקירה נכללו מסמכים שונים וחשבוניות התומכים בדרך זו או אחרת בגרסת דכנר, אך מסר שמר על זכות השתיקה, למעט בנקודות מסוימות. בתחילת ההליך יזמנו בקשה שתכפה על הפרקליטות לנמק מדוע הוא ונוספים לא הועמדו לדין, בתקווה שנוכל בבוא היום לטעון שהעמדתה של זקן לדין מנוגדת לעקרונות של שוויון".

יועצי אולמרט: "זקן - סוכנת מדיחה"

אמיר דן, יועץ התקשורת של אהוד אולמרט, מסר: "לשולה זקן הייתה מטרה אחת - למלט את עצמה בכל דרך מן העונש הכבד שצפוי היה להיגזר עליה בשל המעשים החמורים אותם ביצעה מאחורי גבו של אולמרט, ואשר בהם הורשעה - מעשים חמורים אותם ביצעה עבור עצמה ועבור בני משפחתה.

"לצורך הוצאת תוכניתה אל הפועל, פעלה שולה זקן כמקליטה סדרתית, אשר מקליטה בסתר, כאחרון העבריינים, את האדם הקרוב לה ביותר, במטרה להפלילו בכל מחיר, גם באמצעות שקרים.

"כסוכנת מדיחה, ניסתה שולה זקן פעם אחר פעם להפיל את אולמרט בפח, להניח מילים בפיו, לשקר ולמשוך אותו בלשון. והוא - שלא ידע שהוא מוקלט - המשיך ודבק בחפותו".

כתף קרה מצד חלק מהקולגות

עו"ד דב גלעד כהן ושותפו עו"ד עפר ברטל תוארו כמי ש"עשו הכול בשביל הלקוחה", שולה זקן, והצילו אותה מעונש כבד. אבל לדברי כהן, דווקא כמה מהקולגות שלהם הפנו להם כתף קרה בעקבות הייצוג של זקן ומה שהוא כלל.

"אנחנו לא חשים בהרבה אמפתיה מסנגורים מסוימים", אומר כהן בזהירות. "הם מתייחסים אלינו כאילו חצינו את הקווים לעבר ספסלי התביעה".

- אולי זה נכון במידה מסוימת?

"זו שטות מוחלטת. זה מגוחך, בייחוד לאור העובדה שהם, הסנגורים, היו עושים בדיוק אותו הדבר למען הלקוח שלהם. הרי התפקיד שלנו זה לפעול למען הלקוח במסירות. אגב, יש גם עורכי דין מאוד בכירים בתיק הזה, שלקחו אותנו הצידה, לחצו לנו יד בחום ואמרו לנו: 'אתם הגשמתם את החובה המקצועית בצורה הטהורה ביותר'".

- הקלטות שהעבירה זקן במסגרת ההסדר סיבכו, בנוסף לאולמרט, את עו"ד נבות תל-צור, שחשוד כי נשלח על-ידי אולמרט להשפיע על זקן שלא תעיד נגדו. איך אתה מרגיש עם החשש שאתם מעורבים בהעברת קלטות שהפכו עמית שלכם למקצוע לחשוד?

"זה לא רלבנטי. מה הייתי יכול לעשות? שמישהו יבוא ויעוץ לי עצה. אנחנו פעלנו רק למען הלקוחה שלנו. לו הם היו בנעלינו, כל אחד ואחד מהסנגורים במשפט הזה, לרבות עורכי דינו של אולמרט, היו עושים בדיוק אותו דבר".

רזומה

גיל וותק: בן 37, עורך דין משנת 2005

מצב משפחתי: נשוי לשירז, יועצת ומרצה לניהול ולתקשורת בינאישית, ואב לתאומים בני 3. מתגורר בהרצליה. בנם של פרופ' יגאל כהן, חתן פרס ישראל לחקלאות, והדסה כהן, מורה לחינוך מיוחד

משרד: ברטל-כהן, עורכי דין. "המשרד שלנו מתמקד בייצוג אנשים נורמטיביים ונעדרי עבר פלילי. אנשי עסקים, בעלי מקצועות חופשיים, רופאים וצוות רפואי ועובדי מדינה, החל מגננות וכלה בבכירים במשטרת ישראל. אנחנו מייצגים לא מעט בהליכים משמעתיים ובוועדות בדיקה"

משפטן מוערך: "עו"ד עפר ברטל. זו זכות גדולה להיות שותף של מי שמשמש לך השראה ברמה יומיומית. עפר הוא משפטן-על החושב מחוץ לקופסה. מקורי, פרגמטי, רב-אמן בחקירה-נגדית ונעים הליכות". משפטנים מוערכים נוספים: עו"ד גיורא אדרת, ד"ר רענן גלעדי מהסנגוריה הציבורית הארצית, אלי שוורץ מפרקליטות מחוז תל-אביב ושופט בית המשפט העליון יצחק עמית

חלומות לעתיד: "לא נואשתי מחלום ישן שלי להיות כוכב רוק; אבל אם להיות יותר פרקטי - אני מייחל ליום שבו אוכל לסייע לאנשים בתחום מומחיותי, חינם אין כסף".

תחביבים: נגינה, בישול וכתיבה