ביקורת על הטבת המע"מ: "לא חשבו על מה זה עושה לשוק"

אילת רוסק, מנהלת סקטור הנדל"ן בבנק ירושלים במתקפה חריפה על תוכנית מע"מ של לפיד: "תוכנית מע"מ אפס מגיעה עם מנגנון קביעת מחיר מסובך ■ נסים בובליל: "זוגות צעירים לא יקנו דירות במע"מ אפס כי לא יהיו דירות כאלו"

אילת רוסק, מנהלת סקטור הנדל"ן בבנק ירושלים במתקפה חריפה על תוכנית מע"מ בשיעור אפס של שר האוצר, יאיר לפיד: "מע"מ אפס באה עם יעד לא ברור ליישום, עם מנגנון קביעת מחיר כל כך מסובך ושארוכה הדרך ליישמו. איך תשפיע התוכנית כשהיא מלווה במחסור כל כך עמוק בהיצע. לא בטוח שמישהו חשב על מה זה עושה לשוק. מה יעשה לקבלנים שכבר רכשו קרקע ומימון? הם צריכים עכשיו לשרוד את התקופה".

את הדברים אמרה רוסק בכנס התאחדות בוני הארץ המתקיים באילת. במקביל, נשיא התאחדות בוני הארץ, ניסים בובליל, פנה לשר האוצר ושר השיכון בקריאה לבטל את הקביעה לחישוב מ"ר דירתי ולהעניק את הטבת המע"מ ישירות לרוכשי הדירות.

"מחירי הדירות לא יורדים בגלל היצע נמוך וביקוש גבוה שלא תמיד תואם את היכולת של האנשים" המשיכה רוסק, "ב-2013 שיווקה רשות מקרקעי ישראל 7,655 יחידות דיור, מזה תורידו כ-2000 יח"ד משיווקים שנכשלו. יחד עם משרד השיכון מדובר על כ-36 אלף יחידות דיור. זאת לעומת למעלה מ-40 אלף שזה הביקוש הטבעי כל שנה. ורוב השיווקים בפריפרייה. אין זה מתאים לנתוני הביקוש?".

רוסק גם תקפה את קבוצות הרכישה ואמרה: "קבוצות הרכישה זוכות במכרזים המיועדים גם לקבלנים. הן מעלות את מחירי הקרקע". רוסק סיימה את דבריה ואמרה: "מזל שהציבור הרחב כבר לא מאמין לכל הבטחות הממשלה. הם מבינים את המצב והם עכשיו חוזרים לרכוש דירות".

נשיא התאחדות בוני הארץ, ניסים בובליל, התייחס גם הוא לסוגיית הטבת המע"מ ואמר: "קיבלנו את תזכיר החוק של מע"מ בשיעור אפס. ישבנו על התזכיר, ראינו שהוא מסורבל ובלתי בהיר. אבל הצלחנו בסוף להבין. ומה הבנו? שזוגות צעירים לא יקנו דירות במע"מ אפס כי לא יהיו דירות כאלו. החישוב אמור להתבצע על ידי מחיר ממוצע של 2012. המשמעות היא הורדה של למעלה מ-20% במחיר בהשוואה לאותה התקופה".

בובליל הסביר כי "מה שיקרה זה שאנחנו פשוט נמכור דירות בשוק החופשי. ואז מה יקרה? ייכנס מע"מ בשיעור אפס בסוף השנה, עד אז השוק יילחץ כלפי מטה, ושר האוצר יודיע שהמחירים והמכירות ירדו. אבל אז בינואר פברואר המחירים יעלו, כי אנשים צריכים לרכוש דירות. בגלל זה צריכה להתקבל החלטה אחת - צריך שההחלטה תחול מיום קבלת ההחלטה במארס. במקביל, תנו לזוגות הצעירים את ההטבה, תנו להם שובר הנחה, ינהלו משא ומתן, ואז ישלפו את השובר ויקבלו את ההנחה במע"מ. זה עובד טוב מאוד בתחום התיירות למשל. אבל מחפשים כאן קסמים. איך הקבלנים לא ירוויחו".

בובליל התייחס גם לתוכנית מחיר מטרה של שר השיכון: "אנחנו לא יודעים את הפרטים. איך יעבוד, מה הפרטים והכי חשוב מתי יקרה. נשמח להבהרות כדי לדעת כיצד להתנהל במכרזים. לא ייתכן שייגשו למכרזים על קרקע במחיר רגיל ואחר כך פתאום יצאו באותו מתחם מכרזים מוזלים". במקביל, תקף גם בובליל את העמותות וקבוצות הרכישה: "תופעת העמותות היא תופעה מסוכנת, גם לרוכשים וגם לקבלנים צריך לעשות משהו בנידון. הם מציעים מחירים גבוהים על קרקע, אז איך מחירי הדירות יירדו?"