ה"וול סטריט ג'ורנל": 3 סיבות מדוע להיות שוריים על טבע

ב"וול סטריט ג'ורנל" מציינים כי טבע תשרוד גם אחרי שמתחרותיה ישווקו גרסאות גנריות של קופקסון ■ אנליסט: "בסוף יאושרו גרסאות גנריות לקופקסון אך הן לא יהיו הרסניות כפי שהעריכו תחילה"

למרות שטבע ניצבת בפני צומת דרכים משמעותית שתשפיע על פעילותה בעתיד, ב"וול סטריט ג'ורנל" מביעים אופטימיות ומציינים 3 סיבות מרכזיות מדוע כדאי לכם להיות שוריים על ענקית התרופות הגנריות.

טבע עברה שנה קשה ונראה כי רוב מאמציה ברבעון האחרון של השנה התרכזו בקרב המשפטי שהיא מנהלת מול שלושת המתחרות המרכזיות שלה. זאת בניסיון למנוע מהן לשווק גרסאון גנריות לקופקסון, תרופת הדגל של טבע שנועדה לטיפול בטרשת נפוצה והייתה אחראית על יותר מ-50% מרווחיה ב-2013. אם בית המשפט וה-FDA בארה"ב לא יקבעו אחרת, מתחרותיה של טבע יוכלו לשווק בקרוב גרסאות גנריות לקופקסון. כמו כן, מוקדם יותר השנה מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הודיע כי הוא מנהל חקירה כנגד שיווק שני מוצרים של טבע, הקופקסון והאזילקט.

למרות אירועים אלה, אנליסטים רבים בשוק נותרו שוריים על טבע וב"וול סטריט ג'ורנל" מציינים את הסיבות המרכזיות לכך:

מאמינים בגרסת הקופקסון החדשה - טבע השיקה השנה את גרסת הקופקסון החדשה, שניתן לחולים במינון 40 מ"ג שלוש פעמים בשבוע, במקום הגרסה הוותיקה שניתנה במינון של 20 מ"ג מדי יום. בתחילת החודש החברה הודיעה כי בכוונתה להעביר עד סוף השנה 70 אלף מהחולים לשימוש בגרסה החדשה.

נראה כי לקופקסון יהיו חיים ארוכים הרבה יותר ממה שחשבו קודם", אמר בראיון ל"בלומברג" ג'ון פארק, מנכ"ל משותף בחברת Jackson Park Capital. "בסוף יאושרו גרסאות גנריות לקופקסון אך הן לא יהיו הרסניות כפי שהעריכו תחילה", הוא הוסיף.

גם רנדל סטניקי, אנליסט ב-RBC Capital Markets נשאר אופטימי וטען כי מאגר הלקוחות שטבע תעביר לגרסה החדשה יישאר יציב ולא סביר כי החולים יעברו שוב לגרסאות הגנריות שישווקו בעתיד.

טבע מרוויחה מגנריקה - בוול סטריט ג'ורנל מציינים כי אומנם טבע עומדת לאבד את הפטנטים על אחת מתרופות המקור המובילות שלה, אך מן הצד השני של המטבע, חשוב לזכור כי טבע היא חברת תרופות גנריות שמפתחת גרסאות גנריות לתרופות שפג תוקף הפטנט עליהן. מאחר שבתקופה האחרונה קיים גל של פקיעת תוקף הפטנטים על תרופות שונות, כגון ה- Celebrex של פייזר וה-Sandostatin LAR של נוברטיס, טבע עשויה לנצל זאת. ורק כדי להמחיש זאת יש לזכור כי ברבעון הראשון של השנה הכנסותיה של טבע מתרופות גנריות הסתכמו בכ-2.4 מיליארד דולר.

טבע מפתחת גם תרופות מקור - אם לא די בכך שטבע ממשיכה לגרוף רווחים עצומים מהתרופות הגנריות שהיא משווקת, יש לה בקנה גם שורה של 15 תרופות מקור הנמצאות בשלבי פיתוח מתקדמים (ניסויים קליניים phase III). כך למשל, רק בתחילת החודש טבע הודיעה על תוצאות חיוביות של ניסוי phase III בתרופה לטיפול בבעיות גב שהיא מפתחת.