צוואת הרב עובדיה יוסף: מרבית הרכוש לבנו הצעיר משה

גלי צה"ל: הרב יוסף העניק בצוואתו את כל ירושתו הרוחנית וכמעט את כל רכושו לבנו הצעיר, הרב משה יוסף ■ המכתב אינו כולל התייחסות לשאר בני המשפחה, שצפויים להתחלק בנתח קטן יחסית מהירושה

פטירתו של הרב עובדיה יוסף הותירה אחריה חלל גדול, וסימני שאלה רבים בנוגע לירושתו הרוחנית, הפוליטית, וגם הגשמית. נראה שהמאבקים על זהותו של ה"מרן" הבא, ועל הנהגת ש"ס ילוו אותנו עוד שנים ארוכות, אבל הערפל בנוגע לחלוקת רכושו של הרב מתפוגג. המסמך, שחובר על ידי הרב עובדיה בכתב ידו והופקד בידי נאמנו, עורך הדין דוד גלאס, אינו צוואה קלאסית, אבל הוא מסדיר את גורל הרכוש הרב שהותיר.

המסמך למעשה מעגן את זכויותיו של בנו הצעיר, ואולי האדם הקרוב אליו ביותר בשנותיו האחרונות, הרב משה יוסף.

רועי לחמנוביץ', דובר ש"ס לשעבר, התייחס למסמך בתכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל עם ספי עובדיה. "לבני המשפחה יהיה קשה לקבל את החלוקה, לפיה הוריש לבנו הצעיר משה כמעט את כל רכושו". הוא הוסיף: "יתר האחים לא יקבלו את זה בצורה נינוחה לחלוטין, כל אחד נתן לפי כוחו ויכולתו לתמוך באביו בתקופות הקשות ובתקופות האחרות ויש איזה שהיא ציפייה לקבל משהו. העובדה היא שכולם נשארים ללא כלום והכל הולך לרב משה ולרעייתו - זה משהו שלא יתקבל בשוויון נפש לחלוטין".

הרב הבהיר במסמך כי כל הכספים, הדירות והנכסים שהעביר לבנו משה בחייו הם מתנה גמורה. הוא העניק לו גם את הזכויות על הוצאת ומכירת הספרים שחיבר, וכך גם את הבעלות על כתבי היד הרבים שהותיר, וספריית הענק השוכנת בבית ברחוב הקבלן.

במסמך ישנם מספר סעיפים, ובהם הוא העיר מספר פעמים שאין למחות בידיו של משה יוסף, כנראה מתוך רצון למנוע מרמור או התקוממות במשפחה על הבן שזכה בכמעט כל ירושת אביו. בנוסף, כתב הרב פעמים רבות כי הוא מקנה למשה את הסמכות לעשות ברכוש "כראות עיניו ועל פי שיקול דעתו", זאת ככל הנראה כדי לתת לו חופש מוחלט.

הרב ציין בראש נייר המכתבים הרשמי שלו כי המסמך נכתב כבר ב-2005, א' שבט תשס"ה. הרב עובדיה כתב לעורך דין גלאס כי המכתב הזה הוא במקום ארבעה מכתבים קודמים, אותם שיגר בתאריכים שונים: פעמיים כבר בשנת 1997, ופעמיים נוספות ב-2001. לדבריו, המסמכים נגנבו בפריצה למשרדו של עורך הדין גלאס. בנוסף, הרב חידש את החתימה על המסמך בשנת 2012, כנראה בסמוך לפניית אחד מבני המשפחה למבקר המדינה, פנייה שעוררה בזמנו סערה פנימית גדולה במשפחת יוסף.

הדברים שאינם מוזכרים במכתב יתחלקו בין 11 ילדיו של הרב עובדיה, מדובר בעיקר בבית ברחוב הקבלן 45, בו מתגוררים כעת בני הזוג משה ויהודית. הוא צפוי להימכר על פי ההערכות בלפחות עשרה מיליון שקלים, פחות או יותר מיליון לכל אחד מהילדים. אולי לא פחות חשוב מכך, ישנם גם חפצים אישיים שהותיר הרב, בהם גם גלימות הראשון לציון ופריטים נוספים שלהם גם ערך כלכלי רב, אבל בעיקר ערך סנטימנטלי והיסטורי לא מבוטל.

באורח פלא, כרגע יש שתיקה במשפחת יוסף, או מפני ששאר הילדים מכירים בקרבה המיוחדת של הרב משה לאביו, או מפני שהם ממתינים לסיום שנת האבל. היחידים שכבר פנו לייעוץ משפטי הם בני משפחתו של הרב יעקב יוסף, שנפטר חודשים ספורים לפני פטירת הרב עובדיה, שלהם יש השגות שונות על חלוקת הירושה. עורך הדין גלאס אמר בתגובה שכמי שטיפל בעניין, והיה איש אמונו של הרב, הוא מעדיף שלא להתייחס. גם הרב משה יוסף העדיף שלא להגיב לדברים.