חשש מתספורת של 70% מהחובות של סטימצקי למו"לים

סטימצקי לא העבירה לספקים את תשלום חודש מארס ■ לפי הערכות, אם תתקבל הצעת הרכישה של ארלדן וקרביץ, הספקים יספגו תספורת משמעותית ■ המו"לים לא קיבלו היום את הצ'ק למארס (הרשת נוהגת לשלם "שוטף 90")

חנות סטימצקי / צלם: תמר מצפי
חנות סטימצקי / צלם: תמר מצפי

סטימצקי וחובות כבר הפכו לאחרונה לשם נרדף. עתה, בעוד מתנהל המשא-ומתן לרכישת הרשת בידי ארלדן (בעלת השליטה בכתר) וקרביץ, נושא החובות עולה ביתר שאת. על רקע אי-תשלום לספקים היום (ה'), גובר החשש בקרבם כי ייאלצו לספוג "תספורת" של כ-70% מהחובות שחייבת להם הרשת.

ל"גלובס" נודע כי היום, ה-5 בחודש, הוא יום התשלום של סטימצקי לספקים, והמו"לים לא קיבלו את הצ'ק עבור חודש מארס (הרשת נוהגת לשלם להם "שוטף 90"). בנוסף, הספקים חוששים מ"תספורת" משמעותית של חובותיהם לאור העסקה המתגבשת למכירת הרשת. הרוכשים הפוטנציאליים, ארלדן וקרביץ, מעוניינים לרכוש רק את הפעילות בתמורה לכ-50 מיליון שקל, כאשר החובות בכללותם יישארו בידי קרן מרקסטון. לפי המתווה המוצע, הסכום לא יינתן לקרן, אלא יופקד בנאמנות, כדי לוודא שהוא ישמש לתשלום חובות - ראשית לעובדים ואחר כך לספקים.

מאחר שהחובות של הרשת לעובדים ולספקים הם גבוהים בהרבה מ-50 מיליון שקל, הרי שאם הצעה זו תתקבל, תיגזר לספקים תספורת רצינית בשיעור של יותר מ-50%. מרקסטון מצידה, כך נראה, מוכנה לקבל על עצמה את החובות הפיננסיים הגדולים, כולל אלו לדויטשה בנק ומגנוליה, אבל לא כך לגבי החובות לעובדים והספקים. עם זאת, לאורך המו"מ, מרקסטון כבר שינתה דעתה יותר מפעם אחת, כך שקשה לצפות מה תהיה עמדתה בסופו של דבר. ראוי לציין בהקשר זה, כי גם אם הצדדים יגיעו להסכמות, יהיה עליהם עוד לקבל את הסכמת הממונה על ההגבלים לעסקה, שבודק את הנושא בימים אלו, אך ספק גדול אם ייתן את האישור המיוחל.

אי-התשלום הבוקר רק מוסיף לאי-האמון של הספקים לשיתוף פעולה מסחרי עם הרשת ומגביר את אי הוודאות סביב מצבה הפיננסי הרעוע ממילא. לאחרונה, רוב הוצאות הספרים סירבו ליטול חלק במבצעים שיזמה לקראת שבוע הספר וחלקן צמצמו משמעותית את הפעילות מולה. אחד המו"לים ביטא זאת כשאמר, כי "בחודשיים האחרונים סטימצקי פיגרה בתשלומים לחלק מההוצאות. יש לנו חשש גדול מה יקרה. רוב ההוצאות כבר מהססות לספק ספרים לסטימצקי".

התספורת על חובות סטימצקי, אם תתקיים, תפגע גם בפיצוי הגדול שאמורה לקבל מנכ"לית הרשת, איריס בראל, לפי החוזה שחתמה עם מרקסטון, בשיעור של 2 מיליון דולר. גם כך, תצא בראל עם כסף נאה, לאחר שנים לא מאוד מוצלחות מבחינה עסקית בניהול הרשת. זאת, בהתחשב בשכר הגבוה שקיבלה. ל"גלובס" נודע כי לפי אותו חוזה, עלות שכרה למעביד (סטימצקי) הייתה 135 אלף שקל לחודש, כאשר היא קיבלה עוד בונוס של 5 משכורות נוספות בשיעור זה, לא כולל רכב ועלויות נוספות. משכורתה של בראל ברוטו עמדה על כ-85 אלף שקל, כך ששכרה נטו, כולל הבונוסים, עמד על כ-55 אלף שקל בחודש. כמעט מיותר לציין, כי מדובר בסכומים דמיוניים לחלוטין בענף ורשת שסובלים מקשיים כלכליים גדולים.

מסטימצקי נמסר בתגובה, כי "תמיד שילמנו ב-5 וב-20 בחודש, בכל חודש". על נושא התספורת האפשרית והמשכורת של בראל, הרשת ביקשה שלא להגיב.