מאי: תנובה, אסם ויוניליוור ירדו; קוקה-קולה, סנו וטמפו עלו

בחמשת החודשים הראשונים של השנה נרשמה ירידה של 1.3% במכירות שוק מוצרי הצריכה השוטפת כולו, שהסתכמו ב-16.24 מיליארד שקל

סדרנית של תנובה / צילום: תמר מצפי
סדרנית של תנובה / צילום: תמר מצפי

חודש מאי לא הביא עמו בשורה לחברות המזון והצריכה בישראל, וכך, למרות עליות המחירים, בחמשת החודשים הראשונים של השנה נרשמה ירידה של 1.3% במכירות, שהסתכמו ב-16.24 מיליארד שקל.

מבין 10 החברות המובילות בשוק מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG) ניכרת היחלשות של תנובה, אסם, יוניליוור וחוגלה-קימברלי. במקביל ניכרת התחזקות של החברה המרכזית למשקאות, סנו, דיפלומט ונטו.

היחלשות תנובה נובעת מהעובדה שחברת טרה חזרה להתחזק בשוק החלב. בתקופה זו עלו מכירות טרה ב-15.3%, בעוד שמכירות שוק החלב בכללותו ירדו ב-2.3%. בהתאם, הנתח של טרה בשוק החלב עלה מ-9% בחמשת החודשים הראשונים אשתקד ל-10.6% בתקופה המקבילה השנה.

למרות זאת, בזמן שביצועיה של טרה בקטגוריית הגבינות הצהובות וביוגורט טובים מהשוק, ביצועיה בקוטג' ובגבינות הרכות נמוכים מהשוק. טרה, שהשיקה גבינה צהובה ללא חומר משמר תחת המותג "נעם", הגיעה בתקופה הנבדקת לנתח כספי של 14.4% בקטגוריית הגבינה הצהובה. במקביל, הנתח של תנובה ירד מ-93.1% אשתקד ל-81.6% מתחילת השנה הנוכחית. לעומת זאת, בקוטג' ירדו מכירות טרה ב-17.8%, בזמן שמכירות כלל הקטגוריה ירדו ב-5.1%.

עוד ראוי לציין כי בזמן שחג השבועות חל השנה בתחילת יוני, אשתקד הוא חל באמצע מאי, ולכן הירידה הניכרת במכירות בשוק החלב מושפעת גם מעיתוי החג.

באסם מדובר בהיחלשות כללית. לדברי אחד הקמעונאים, ההיחלשות נובעת מאלטרנטיבות זולות ומגוונות יותר למוצרי החברה. לדבריו, "בקטגוריית הפסטה יש מוצרים איכותיים שנמכרים 4 ב-10 שקלים. זוגלובק ותפוגן הם אלטרנטיבה זולה יותר למוצרים של טבעול.

"בקפה, ג'ייקובס עושה מבצעים וכשהוא במחיר נמוך מעט יותר מטייסטר צו'יס, אז קונים ג'ייקובס. סוגת מוכרת כל השנה 3 אריזות פתיתים ב-12 שקל, ובמבצעים המחיר יורד גם ל-3 ב-10 שקלים, כשבאותה עת הפתיתים של אסם נמכרים ב-6-7 שקלים כמחיר רגיל ובמבצע זה יורד במקסימום ל-3 ב-12 שקל, וגם זה בגלל שיש להם תחרות".

מאסם נמסר בתגובה: "כפי שפורסם במאזן הרבעון הראשון של 2014, מכירות אסם בשוק המקומי עלו בשיעור של 6.5%, והיא מתחרה בהצלחה בכל הקטגוריות באמצעות חדשנות מוצרית ושיווקית".

התפלגות הספקים המובילים בישראל
 התפלגות הספקים המובילים בישראל