אסם ושטראוס מסכמות רבעון עם רווח של 99 מ' ש' כל אחת

גם על רקע הירידה בצריכה במשק, מצליחות שתי החברות להמשיך לצמוח ■ מנכ"ל אסם: "אנו לא משלים את עצמנו, צמיחת שוק המזון השנה תהיה מתונה"

למרות נתונים המצביעים על ירידה בהיקפי הצריכה במשק מאז תחילת השנה, הצליחו שתי חברות המזון הגדולות הנסחרות בבורסה - שטראוס ואסם - להמשיך לצמוח ברבעון הראשון של 2014. זאת, בין היתר, בזכות ימי מכירה רבים יותר ביחס לרבעון המקביל, בשל עיתוי חג הפסח שחל השנה בחודש אפריל.

בשורה התחתונה סיכמו השתיים את הרבעון עם רווח נקי זהה של 99 מיליון שקל, כאשר אצל שטראוס מדובר בירידה של כ-4% ביחס לרבעון המקביל (בהשפעת שינויי מטבע), ואילו אצל אסם הרווח גדל ב-5%.

במקביל לפרסום הדוחות, זימנו השתיים אסיפות בעלי מניות כדי לאשר את התגמול לבכיריהן: בשטראוס מבקשים לאשר ליו"ר, עפרה שטראוס, העלאה של 8% במשכורת החודשית, ל-150 אלף שקל, צמודים למדד המחירים לצרכן, ומענק שנתי של עד משכורת שנתית אחת, המבוסס על תוצאות החברה. בהתבסס על תנאי התגמול החדשים הייתה עומדת עלות העסקתה של שטראוס ב-2013 על 4.05 מיליון שקל, לעומת 3.9 מיליון שקל שקיבלה בפועל אשתקד.

באסם מבקשים לאשר למנכ"ל, איציק צאיג, תגמולים בהיקף של 2.6 מיליון שקל: מענק של 964 אלף שקל על תוצאות 2013, בהתאם לעמידתו ביעדי התגמול, והקצאת אופציות פאנטום בשווי של 1.63 מיליון שקל (12 משכורות חודשיות) ל-2014. עלות העסקתו של צאיג עמדה אשתקד על 5.2 מיליון שקל וכללה את המענק הדורש כעת את אישור האסיפה.

רווחי אסם הושגו על מחזור מכירות שצמח בשיעור של 6% ל-1.07 מיליארד שקל, בעוד שאצל שטראוס הושג אותו הרווח על מחזור מכירות כפול, בהיקף של כ-2 מיליארד שקל - המשקף ירידה מתונה של 2% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, בנטרול השפעה שלילית של שערי מטבע (התחזקות השקל), צמח מחזור הפעילות של שטראוס בקרוב ל-5%.

כ-60% מהפעילות של שטראוס מתרכזת בשוקי חו"ל, כאשר על קרוב למחצית ממחזור המכירות הכולל (45%) אחראית פעילות הקפה. גם פה סבלה שטראוס משינויי מטבע, בעיקר חולשת הריאל הברזילאי - המדינה שמהווה את שוק הקפה הגדול ביותר שלה.

סך מכירות הקפה של שטראוס נשחקו ברבעון ב-12.4% ל-866 מיליון שקל, אך כאמור, בניטרול שערי מטבע הן שמרו על יציבות. פעילות צומחת מרכזית נוספת של שטראוס בחו"ל היא בזירת הסלטים המצוננים ובראשם החומוס בארה"ב, שם היא פועלת באמצעות המותג "סברה" (שותפות עם קונצרן פפסיקו).

סברה כבר מחזיקה בנתח שוק של יותר מ-64% במכירות החומוס בארה"ב וגם מובילה שם בתחום הממרחים המצוננים, עם נתח שוק של 28.4%. מכירותיה ברבעון קפצו ב-14.5% ל-284 מיליון שקל, והרווח התפעולי זינק ב-65% ל-38 מיליון שקל.

"להציג ביצועים טובים מהשוק"

בפעילות בישראל נהנתה שטראוס מעלייה של 4.4% במכירות שהגיעו ל-790 מיליון שקל, עם מגמה חיובית גם במכירות "מוצרי הבריאות ואיכות החיים" (מוצרי חלב, סלטים ועוד) ובמוצרי "תענוג והנאה" (ממתקים וחטיפים). הרווח התפעולי מהמכירות עלה בכ-4% ל-98 מיליון שקל, עם מגמה חיובית ברווחיות "מוצרי הבריאות ואיכות חיים", ושחיקה ב"תענוג והנאה".

בניגוד לשטראוס, עיקר פעילותה של אסם מצוי בשוק המקומי, האחראי לכ-85% ממכירות של יותר מ-2,000 פריטי מזון, בתחום הקולינארי (פסטות, מרקים וכו'), חטיפים ודגני בוקר, מאפה ומשקאות, מזון מוכן, מזון לתינוקות ועוד.

מכירות הרבעון הראשון של אסם בארץ גדלו ב-6.5% ל-894 מיליון שקל, ואילו המכירות בחו"ל - המתרכזות בתחום הסלטים ותחליפי הבשר בארה"ב - עלו ב-1.5%ל-174 מיליון שקל. בפילוח הכנסותיה לפי קטגוריות, אסם הצליחה להציג שיפור רוחבי במכירות, ובמרבית הפעילויות אף שיפרה את הרווח.

אולם בתחום הקולינארי, למרות עלייה של 9% במכירות שהגיעו ל-246 מיליון שקל, הרווח נחלש ב-15% ל-25 מיליון שקל. מגמה זו מיוחסת לעלייה בהוצאות שיווק וקידום מכירות.

איציק צאיג, מנכ"ל אסם, אמר היום כי "לעיתוי פסח השפעה מהותית על התוצאות, אבל הצמיחה הושגה גם בזכות הגברת הפעילות השיווקית והשקת מוצרים חדשים. אנחנו לא משלים את עצמנו לגבי צמיחת שוק המזון שתהיה השנה מתונה, אם בכלל. התפקיד שלנו הוא להציג ביצועים טובים יותר מהשוק".

גדי לסין, מנכ"ל שטראוס, מסר כי "שטראוס ישראל מפגינה ביצועים משביעי-רצון על אף התמתנות הצריכה בישראל".

אסם ושטראוס
 אסם ושטראוס