קרן גידור דורשת החלפת הדירקטורים באורבוטק

קרן הגידור ION, המחזיקה בכ-6% ממניות החברה, מאסה בהתנהלות אורבוטק שמנייתה מניבה תשואת חסר משמעותית לעומת הנאסד"ק ■ "יש בעיה בדירקטוריון"

קובי ריכטר / צלם: תמר מצפי
קובי ריכטר / צלם: תמר מצפי

אם יוחאי ריכטר, יו"ר חברת אורבוטק, עשוי למצוא את עצמו בחודש הבא מחוץ לחברה שהוא היה אחד ממייסדיה? אמש פרסמה יצרני מערכות הבדיקה למכשירים אלקטרונים מכתב של אחד המשקיעים בחברה, קרן הגידור ION, הדורש ממנה לבצע מספר שינויים בהתנהלותה בכלל ובהרכב חברי הדירקטוריון בפרט, וזאת לקראת אסיפת בעלי המניות שתתקיים בחודש הבא.

באסיפה, שאמורה להיערך ב-10 ביולי, אמורים להיבחר מחדש 4 מתוך 10 חברי הדירקטוריון של חברה, ובהם ריכטר, המחזיק יחד עם אחיו קובי כ-10% ממניות אורבוטק. דירקטור נוסף אותו מבקשת החברה לאשר הוא הוא אליעזר טוקמן, מנכ"ל פעילות סימנס בישראל, המכהן כדירקטור בחברה מאז 2007. בנוסף מבקשת החברה מבעלי מניותיה לאשר את כהונתם של שני דירקטורים חיצוניים: ד"ר מיכה אנגל, לשעבר מבכירי חברת דסק"ש, שכבר מכהן כדירטוק כיום, ויוסף טנא, סמנכ"ל הכספים לשעבר של אורמת, שיצטרף כדח"צ לדירקטוריון.

מלבדם כולל הדירקטוריון מספר פיגורות מוכרות במגזר העסקי: יהודית ברוניצקי, המנכ"לית הפורשת של אורמת; המיליארדר ד"ר קובי ריכטר, ממייסדי אורבוטק (יוחאי הוא אחיו) ובעלי חברת מדינול המפתחת מוצרים רפואיים; אבנר חרמוני, מנכ"ל חברת מוצרי ההשקיה נען; ודן פלק, לשעבר משנה למנכ"ל אורבוטק.

לשנות את אופן בחירת הדירקטוריון

לקרן ION, המחזיקה ב-6.17% מהון המניות של אורבוטק (נסחרת בשווי של 650 מיליון דולר), נמאס מההתנהלות החברה, שלא יצרה ערך לבעלי המניות בשנים האחרונות. מהדרישות של ION עולה שהבעיה באורבוטק היא לא באיכות מוצריה או בהנהלה שלה, כי אם בדירקטוריון. לטענתה, מדובר בדירקטוריון שהוא לא בלתי תלוי (7 מתוך 10 הדירקטורים עבדו בעבר בחברה), ואנשיו מבוגרים ואינם מחוברים לתעשייה. הגיל הממוצע של חברי דירקטוריון אורבוטק עומד על 67 כאשר משך הזמן הממוצע של כהונת הדירקטורים עומד על 13 שנה.

וכך, מול ארבעת הדירקטורים שמציעה אורבוטק, מעמידה ION ארבעה דירקטורים משלה, שהם צעירים יותר ובעלי ניסיון מוכח. מדובר בגבי זליגסון, המכהן כיום כמנכ"ל קורנית דיגיטל וכדירקטור ב-DSPG (בעבר כיהן כמנכ"ל יצרנית מערכות המדידה נובה); רוני קנת, מנכ"ל חברת וולטייר לשעבר; ציפי קגן, שותפה בכירה במשרד ארנסט אנד יאנג, שבעבר אף כיהנה כמסנכ"לית הכספים של רדויז'ן וסרגון; ויונתן קולודני, מי שהיה אחראי על הפעילות בחו"ל של יצרנית מוצרי הפלסטיק כתר.

בנוסף, דורשת ION לשנות את אופן בחירת הדירקטוריון, כך שכל הדירקטורים יעמדו לבחירה מחדש בכל אסיפת בעלי מניות שנתית, כפי שמקובל בארה"ב. כיום נוהגת אורבוטק לעשות זאת רק פעם ב-3 שנים. דרישה נוספת של ION מאורבוטק היא לבצע מדי חצי שנה הערכה של מבנה ההון של החברה, שיבחן את מדיניות חלוקת דיבידנד או רכישה עצמית של החברה. נציין כי בסוף מארס, היו בקופתה של אורבוטק מזומנים בהיקף של 211 מיליון דולר, ללא חוב.

מאורבוטק נמסר בתגובה לדרישות כי "החברה נמצאת בקשר שוטף עם כל בעלי המניות שלה, לרבות ION, מתוך ראיית טובת החברה והאינטרסים של כלל בעלי מניותיה בהווה ובטווח הארוך".

הכסף מההנפקה שוכב בקופה

קרן הגידור ION, הרשומה באיי קיימן, היא קרן גידור שייסדו ב-2006 סטפן לוי ויונתן הלף, שהקימו את המשרד המקומי של בנק ההשקעות השוויצרי UBS. הקרן מעסיקה היום כ-15 עובדים ומנהלת נכסים בהיקף כספי של כ-800 מיליון שקל, וההשקעה באורבוטק היא למעשה ההחזקה הגדולה ביותר בפורטפוליו של הקרן.

הדרישות של ION מגיעות על רקע ביצועים נמוכים של מניית אורבוטק . מתחילת 2006, אז רכשה ION לראשונה את מניותיה של אורבוטק, איבדה המנייה 36%, וזאת בשעה שמדד הנאסד"ק, טיפס מאז בכ-93%. את ביצועי החסר של המניה ניתן לייחס ל-3 החלטות אסטרטגיות שקיבלה החברה בתקופה הזו: הראשונה היא רכישת חברת פוטון דיינמיקס ב-2008, במחיר שהתברר כיקר, 290 מיליון דולר; השנייה היא כניסה לתחום ההדמיה הרפואית, אשר הסב לחברה נזק של כ-67 מיליון דולר בשנים האחרונות, עד שאורבוטק החליטה למכור את הפעילות; והשלישי, הוא הנפקת מניות שביצעה ב-2011, במסגרתה גייסה החברה 97 מיליון דולר, לפי מחיר מניה של 12.5 דולר. מאז שוכב הכסף בקופת החברה ומניב תשואה אפסית, והחברה טרם עשתה בו שימוש לביצוע מהלך אסטרטגי.

המכתב ששלחה ION פותח עוד פרק של אקטיביזם של משקיעים בחברות ישראליות הסחרות בוול סטריט. המהלך האחרון היה בחברת טבע, בו דרש בעל המניות בני לנדא מהחברה לצמצם את מספר חברי הדירקטוריון, ולמנות דירקטורים מתעשיית הפארמה.

מלבד זאת, גם קרנות אמריקאיות הובילו בשנים האחרונות מהלכים בחברות ישראליות. זכורים במיוחד קרן סטארבורד (לשעבר רמיוס), שהביאה להדחת אלי איילון מ-DSPG, ולהכנסת חברי דירקטוריון מטעמה לחברה, ומהלך דומה שביצעה בצורן, שכלל את הדחת היו"ר עוזיה גליל וחלק מהדירקטורים. אם יצליחו בקרן ION לרתום לטובת המהלך את יתר בעלי המניות הגדולים באורבוטק, הרי שגם ריכטר, עשוי להצטרף לרשימה זו.

אורבוטק
 אורבוטק