"סטנלי פישר בפד יהיה אסון לכלכלת ארה"ב; זו שערורייה"

הפרשן הכלכלי ג'סי קולמבו במגזין "פורבס": "הביאו עוד מנפח בועות לבנק המרכזי האמריקאי; פישר הוא האדריכל הגדול של בועת הנדל"ן בישראל שעדיין מתנפחת"

 סטנלי פישר  / צילום: איל יצהר
סטנלי פישר / צילום: איל יצהר

"סטנלי פישר בבנק המרכזי יהיה אסון לכלכלת ארה"ב", כך כותב הפרשן הכלכלי ג'סי קולמבו במגזין "פורבס", שבוע לאחר מינויו הסופי של נגיד בנק ישראל לשעבר לתפקיד סגן יו"ר הפדרל ריזרב. "זו פשוט שערורייה שמביאים עוד מנפח בועות לבנק המרכזי האמריקאי".

קולמבו טוען כי בניגוד לצהלות מצד בכירים בכלכלה העולמית על מינויו של פישר, הוא דווקא סבור כי המינוי הוא אסון שעתיד לבוא, וזאת כי לדעתו פישר הוא "האדריכל הגדול של בועת הנדל"ן בישראל שעדיין מתנפחת".

הפרשן הכלכלי שחוקר בועות כלכליות, מציין כי במהלך כהוןנתו של פישר בבנק ישראל בשנים 2005-2013 הוא זכה לתשבוחות על ניהול הכלכלה הישראלית והעברתה בשלום יחסי במשברים הפיננסים, אבל קולמבו עצמו סבור כי "תופעות הלוואי" מהמדיניות המוניטרית הזו הביאה לבועת הנדל"ן, מדיניות שגרמה לדעת הפרשן יותר נזק מאשר תועלת.

קולמבו מציין, כי המדיניות הכלכלית הזו, ובעיקר הריבית הנמוכה, סייעה לזינוק במחירי הדירות בישראל - זינוק של 80% מאז 2007, קפיצה של 67% מאז 2009 ועד היום. קולמבו סבור כי פישר יביא מהמדיניות הזו גם לפדרל ריזרב, מדיניות שהוא מכנה "Bubblecovery" (משחק מילים - התאוששות כלכלית ובועה).