הממשלה דחתה הצעת החוק להעסקה ישירה במגזר הציבורי

הצעת החוק להעסקה ישירה, אותה יזמו חברי הכנסת חיים כץ וזהבה גלאון, הייתה אמורה לשים קץ לעובדי הקבלן במגזר הציבורי ■ גלאון: "זו ההפרטה החמורה ביותר שהמדינה אחראית לה שהביאה להתעשרות חברות הקבלן"

הממשלה נגד העסקה ישירה במגזר הציבורי: ועדת השרים לחקיקה הפילה היום (ב') פה-אחד את הצעת החוק להעסקה ישירה של חברי הכנסת חיים כץ וזהבה גלאון. חרף ההחלטה הודיעו חברי הכנסת כי בכוונתם להביא את ההצעה לקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב.

על הצעת החוק חתומים 62 חברי כנסת. "כל השרים חברי הוועדה נתנו היום לגיטימציה להתנערות הממשלה מאחריותה כלפי 400 אלף עובדים המועסקים על-ידה בהעסקה ישירה", אמרה היום גלאון בתום ההצבעה. "זו ההפרטה החמורה ביותר שהמדינה אחראית לה, שהביאה להתעשרות חברות הקבלן על חשבון העובדים והעובדות שהפכו לאזרחים סוג ב", הוסיפה.

גלאון האשימה את המדינה בהפרת זכויות העובדים בישראל. "במשרד האוצר לא יכולים להיאחז בתירוצים מופרכים של חיסכון בעלויות, משום שכבר מזמן הוכח שהמדינה משלמת יותר על העסקה קבלנית מאשר אם היתה מעסיקה את העובדים בצורה ישירה. התנגדות הממשלה להצעת החוק שמה את השירות הציבורי על מסלול ברור בו כל עובדי המגזר הציבורי יהפכו להיות עובדי קבלן. אם היום כל עובד שלישי הוא עובד קבלן, בשנים הקרובות אנחנו נגלה שכל עובד שני יהפוך להיות עובד קבלן. להעביר את הצעת החוק ולאסור על העסקה קבלנית בשירות הציבור - זו הדרך היחידה לשנות את המציאות הקשה שבה אנחנו נמצאים", אמרה.

הצעת חוק שנדחתה מבקשת לקבוע תנאים שיובילו להעסקה ישירה של עובדי הרשויות הציבוריות בישראל - משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, רשויות ממשלתיות ואחרות.

בדברי ההסבר של הצעת החוק מצוין כי "דוחות מבקר המדינה, הוראות החשב הכללי, הודעות נציבות שירות המדינה והכתיבה האקדמית והעיתונאית, מאירים באופן ברור את הכשלים של שיטת מיקור החוץ. השירות הציבורי הישראלי מאופיין בהעסקה ארוכת טווח של עובדי קבלן בתפקידים הכוללים אחריות שלטונית, בתנאים נחותים ביחס לחבריהם, מעבר לתקן המוכתב ובלא פיקוח נדרש של נציבות שירות המדינה".

לפי נתוני הלמ"ס לשנת 2013, כ-38% מתוך כלל העובדים המועסקים השירות הציבורי, הם עובדי קבלן. בסך הכל מדובר בכ-408,600 מתוך 1,072,300 כלל העובדים .על-פי נתוני הקואליציה להעסקה ישירה, מספר זה כולל כ-15 אלף מורים, כ-6,000 עובדים סוציאליים, כ- 15 אלף סייעות במערכת החינוך, 250 אחיות בריאות התלמיד, 83,500 מטפלות בשירותי הסיעוד, 85,600 עובדי ניקיון וכ-42 אלף שומרים ומאבטחים. כמו כן, בשל היעדר נתונים מלאים, ניתן להעריך כי כ-160,000 עובדים נוספים מועסקים בצורה קבלנית ברשויות המקומיות בתפקידים שונים כגון: עובדי סמך, פסיכולוגים, מרצים, מצילים, עובדי מחשוב, מתכנתים ומדריכים.