למה מחכים במשטרת ישראל?

איך עוד לא פיתחו אפליקציה למוקד 100, ולמה לא לשלוח SMS מצוקה?

משטרת ישראל וכוחות הביטחון מתקוטטים ביניהם ומתווכחים האם ניתן היה להבין מה אמר אחד החטופים, שהתקשר למוקד 100 כמה דקות לאחר שעלו לרכב המחבלים ואמר "חטפו אותי, חטפו אותי".

בעוד במשטרה טוענים כי הדברים לא היו ברורים, ולכן האירוע לא טופל כהלכה - קובעים כוחות הביטחון, שלא עודכנו בזמן על-ידי המשטרה, כי הדברים הנשמעים בקלטת ברורים.

הוויכוח הזה ארכאי, אפילו פתטי, בעידן שבו לכל אחד יש מכשיר סלולרי, המצויד באפליקציות הזמינות בלחיצת כפתור, והדיון אם הבינו מה אמר החטוף או דבריו נשמעו עמומים, הופך ללא רלוונטי.

אנחנו הרי כבר כמעט לא משוחחים בטלפון כשיש וואטסאפ ו-SMS, אז למה שמשטרת ישראל לא תשכלל את עצמה סוף-סוף ותצמצם פערים עם הקדמה? או שאולי זו בקשה מוגזמת למי שבקושי מסוגלים לענות לטלפון בזמן?

בעיתות חירום, כמו זו שאליה נקלעו החטופים, בתוך מכונית עם חוטפים שלא מורידים ממך את העיניים, היה בוודאי קל יותר למי מהם שהתקשר למשטרה, לשלוח הודעת SMS מאשר לנסות וללחוש למוקדן לא מנוסה, שבקושי שומע מה הוא אומר, שחטפו אותו. ומה היה קורה אם הנער החטוף היה באזור ללא קליטה ולא יכול היה להתקשר?

הודעות SMS למוקד 100 יכולות לשרת גם בעלי מוגבלויות בדיבור, כבדי-שמיעה או אילמים שרוצים להתריע על מצוקה, פיגוע או פשע ולא מסוגלים לנהל שיחה עם מוקדן. ביום החירש שעבר התקיים דיון במליאת הכנסת בו הופנו בקשות למשטרה להנגיש את המוקד, בקשות שלא נענו. למשטרת ישראל יש דברים דחופים יותר לעסוק בהם.

אם מישהו במשטרה יידע למנף את הטכנולוגיה לטובת הארגון ובעיקר לטובת האזרחים, ניתן יהיה למשל להשתמש באפליקציות שמאתרות מיקום, כמו "צ'ק-אין", המאפשרת למשתמשים לבצעה עדכון מיקום על-ידי צילום לוגו של בית עסק. שלא לדבר יצירת אפליקציית חירום מיוחדת, דרכה יוכל כל אחד להתחבר אוטומטית למוקד, שם תתקבל ההודעה אוטומטית, עם מיקום, מספר טלפון ופשר הפנייה.

רק תארו לעצמכם מה היה קורה אילו אחד החטופים היה יכול להשתמש באפליקציית SMS כזו - במקום לחייג 100, לחכות עד שמישהו יענה ולנסות ללחוש בטלפון לשוטר בשירות סדיר שיצילו אותו, כשחוטף מכוון אליו נשק.

מה שמרגיז הוא שגם בדיונים שנערכו בכנסת סביב הנגשת המוקד לבעלי מוגבלויות, הובאו נתונים לפיהם לא צריכה להיות בעיה מיוחדת להכניס את הטכנולוגיה הזו למשטרה, ועלותה לא אמורה להיות גבוהה, אבל במשטרה עם בעיה של כוח-אדם ותקציב, שבקושי מתפקדת ונעה מפשלה לפשלה, לא היה מישהו שהשכיל להבין עד כמה רתימת הטכנולוגיה למען ביטחון הציבור היא קריטית.

אולי עכשיו, אחרי שמדינה שלמה מבינה שאפשר היה אולי להציל את נפתלי, גיל-עד ואייל, ואחרי שהשר לביטחון פנים מודה שהביקורת מוצדקת ומורה על הקמת ועדת חקירה, יכניס סוף-סוף המפכ"ל דנינו את משטרת ישראל למאה ה-21.