הסטארט-אפ WebyClip: סרטון אחד שווה 1,000 רכישות

WebyClip מאתרת סרטונים רלוונטיים למוצרים בחנויות מקוונות ומעודדת את רכישתם ■ הלקוחה הגדולה - eBay

יעל ארד אריאל שמש ואביתר בן שטרית / צילום:  איל יצהר
יעל ארד אריאל שמש ואביתר בן שטרית / צילום: איל יצהר

כשאריאל שמש רצה לקנות שואב אבק, הוא התקשה להבין איך מתחברים החלקים השונים, כמו שקית האשפה או צינור השאיבה, לגוף השואב. כשחיפש הסבר בחנות המקוונת של המוצר, הוא התקשה למצוא הסבר מפורט מספיק וגם בחנויות הפיזיות שאליהן כיתת את רגליו לא ממש ידעו לעזור לו כי לא הכירו את הדגם שרצה לרכוש אונליין. מחוסר ברירה, יצא למסע חיפושים ביו-טיוב כדי לאתר את הסרטון הרלוונטי שישמש כמדריך למשתמש.

ההבנה שהווידיאו הוא כלי חשוב בעולם המסחר המקוון, והצורך במציאת הווידיאו בזמן הנכון, הביא את שמש ואת שני שותפיו, אלכס קולטון ואביתר בן-שטרית, לעזוב בסוף 2011 את חברת Verint, שבה עבדו השלושה, ולהקים את הסטארט-אפ WebyClip.

הטכנולוגיה שפיתחו השלושה יודעת לזהות סרט רלוונטי שעשוי לגרום למשתמש לבצע פעולה בקונטקסט מסוים. כרגע הטכנולוגיה ממוקדת בעולם המסחר המקוון, ודרכה גם מצליח שמש להסביר את יעילותה בצורה הטובה ביותר. "אם תמונה אחת שווה 1,000 מילים, אז סרטון וידיאו שווה 1,000 תמונות. הטכנולוגיה שלנו יודעת לחפש סרטונים רלוונטיים וללא זכויות יוצרים ברחבי הרשת - יו-טיוב, dailymotion, אינסטגרם ועוד - ולהתאים אותם למוצר באתר הסחר", מסביר שמש.

לדברי שמש, המשמש כמנכ"ל WebyClip. "אנחנו לא רק בודקים את הכותרת ותיאור מילולי של הסרטון אלא יש לנו אנליזה ואלגוריתמים שמזהים את ההקשר של הסרטון למוצר ויודעים גם לזהות שלא מדובר באותו סרטון בשם אחר", אומר שמש. "מבחינתנו ומבחינת הסוחרים זה לא משנה אם יש ביקורת שהיא גם שלילית על המוצר, כי זה מוסיף לאותנטיות של הביקורת".

אבל כאן לא מסתיימת הטכנולוגיה של WebyClip, ומלבד התאמת סרטון למוצר, החברה יודעת גם לזהות איזה מבין סרטוני הווידיאו שזמינים ברשת יגרום ליחס ההמרה הגבוה ביותר ויביא ליותר מכירות מתוך כלל הגולשים באתר. "אנחנו יודעים להציע כמה סרטונים לקהלים שונים אודות אותו מוצר, ולזהות איזה מבין הסרטונים גורם ליותר רכישות של המוצר", מסביר שמש.

החודשים האחרונים היו אינטנסיביים מאוד עבור החברה הצעירה. היא הספיקה לצרף לשורותיה את הג'ודוקא האולימפית לשעבר, יעל ארד, בתור סמנכ"לית שיווק ופיתוח עסקי, להצטרף לאקסלרטור של מיקרוסופט בישראל ולהשלים סבב גיוס ראשוני של 800 אלף דולר. אבל הבשורה הגדולה ביותר היא הלקוח המשמעותי שתפסו בחכתם. בתור חברה שמתעסקת בעולמות המסחר המקוון ("בהמשך ניכנס גם להתאמת סרטוני וידיאו לאתרי תוכן ולתחומים נוספים", אומר שמש), היא הצליחה להתחבר לאחד הלקוחות הכי חשובים מבחינתה.

"היום הלקוחה המשלמת הכי גדולה שלנו היא חברת eBay", הוא מספר. לדבריו, eBay הטמיעה את הטכנולוגיה ומציעה אותה למוכרים שלה, כך שבמקום להציג רק תמונה של המוצר, יהיו גם סרטוני וידיאו שיעודדו מכירה. במקביל, מריצה החברה פיילוט מול חמישה מהקמעונאים המובילים בעולם.

WebyClip

שנת הקמה: 2013

מייסדים: אריאל שמש, אלכס קולטון ואביתר בן-שטרית

תחום פעילות: טכנולוגיה להתאמת סרטוני וידיאו למוצרים

היקף גיוס: 800 אלף דולר

משקיעים: עמית גילון, קרן מגמה ו-Maverick Ventures של ירון קרני

אתר: webyclip.com

מודל עסקי

החברה מתכננת לגייס לסרטונים חסויות רלוונטיות למוצר ולהתחלק בהכנסות עם הקמעונאי שמוכר את המוצר

משמעות השם

Weby הוא כינוי לרשת האינטרנט, ו-Clip הוא בעל משמעות כפולה - גם קליפ וידיאו אבל גם שדכן, שמחבר בין אלמנטים ברשת כמו בין וידיאו למוצר.