אצטדיון סמי עופר עלה 525 מיליון שקל? מנוי יעלה רק 660 שקל

פרויקט השיווק של מכבי חיפה למכירת מנויים בסמי עופר הגיע לשיא: כ-8,000 אוהדים כבר סיירו במגרש כדי לבחור את המושב שלהם

אצטדיון סמי עופר / צלם: אתר מכבי חיפה, כתום צלמים
אצטדיון סמי עופר / צלם: אתר מכבי חיפה, כתום צלמים

אפשר לא לקחת אליפות, אפשר גם לא לקחת אליפות שלוש שנים ברצף, דבר שלפני הרצף הנוכחי קרה למכבי חיפה לאחרונה בשנת 2000 - אבל שילוב של זה עם אי-הגעה למשחקים בגביע אירופה, ופתיחת אצטדיון שטרם היה כמוהו בישראל כמו סמי עופר - יכול היה להוות טראומה לדורות.

אבל לא במכבי חיפה. שם הפשילו שרוולים ובדיוק היום (ב') סיימו מבצע שיווק מרשים, במסגרתו הגיעו מדי יום לסיור באצטדיון כ-700 איש, ותוך כדי שאנשי הקבוצה (כ-40 מתנדבים ובעלי שכר) מנסים להנעים את זמנם במזג האוויר הלוהט - הם בוחרים את מקום הישיבה שלהם באצטדיון לקראת עונת 2014/15, ומצטרפים למאגר שמות שישמש את המועדון לצרכים שיווקיים למשך שנים.

כ-8,000 איש עברו בשערי האצטדיון החדש בימים האחרונים, כ-40% מהם כלל לא רכשו בעבר מנוי. ההתרגשות גדולה. חברת הסטארט-אפ החדשה FanZone, לה שותף אורי שילה מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל לשעבר, כבר עובדת ומספקת לקהל הנכנס תמונות מגנט. המטרה של המועדון היא למכור 10,000 מנויים.

מדובר במספר חסר תקדים. מכבי חיפה לא מצליחה לפעמים לחצות אפילו את רף מחצית הכמות, למרות שמאז שהמועדון נמצא תחת שליטתו הבלעדית של יעקב שחר, זכתה הקבוצה בשמונה אליפויות והופיעה פעמיים בליגת האלופות, בעוד שהקבוצות התל-אביביות מוכרות כפול ולוקחות פחות תארים. ההסבר הוא פשוט: על-פי נתונים שאספו במכבי חיפה, כ-57% מאוהדי הקבוצה כלל לא גרים באזור חיפה והקריות. ההתחייבות שלהם לכרטיס עונתי בעייתית, בפרט כאשר חלק מהמשחקים נערכים בשעות מאוחרות, להן אין תמיד פתרון תחבורה. אז לעניין התחבורה גייסה מכבי חיפה את שילה, שמשיק במועדון את הסטארט-אפ שיעזור לאוהדים להגיע בדרך "חברתית" לאצטדיון, באמצעות מציאת טרמפים עם אוהדים אחרים.

***

מעבר לכך, שמו בחיפה דגש על המחירים: יתחילו ב-660 שקל בלבד עבור היציעים שמאחורי השערים. כהשוואה, האוהדים השרופים של הפועל ת"א בשער 5 בבלומפילד - יאלצו להוציא השנה למעלה מ-1,100 שקל על מנוי. כך שאוהד מכבי חיפה יוכל לשלם העונה רק 35 שקל עבור כניסה למשחק באצטדיון המשוכלל ביותר בישראל. בקבוצה ימכרו בשלב הראשון מנויים וכרטיסים רק למפלס התחתון של סמי עופר, על מנת לחסוך בעלויות, שכנראה יבריחו את יואב כץ והפועל חיפה לאצטדיון בעכו.

במקביל, תשיק חיפה בימים הקרובים אתר אינטרנט לרכישת מנויים, בדומה לזה שמפעילה קבוצת הפוטבול אינדיאנפוליס קולטס. העיקרון דומה לשיטת בחירת הכיסא בקולנוע, שכבר היום מופעלת בישראל - אבל כאן מדובר בשדרוג היסטרי: כל גולש יוכל לבחור כיסא, ולאחר מכן להביט על האצטדיון ממקום מושבו הנבחר. לצורך העניין צולם פנים האצטדיון מ-132 זוויות צילום שונות שנבחרו בקפידה, וההדמיה הזו נותנת מענה מרהיב לצרכי רוכשי המנויים הפוטנציאליים.

במכבי חיפה גם מתכוונים להרוויח כסף ממנויים אקסקלוסיביים יותר: יציע "היהלום", שיכיל 285 מושבים, ובו יהיו כיסאות מרופדים, ארוחה לפני המשחק ובמחצית, ומחיר של 16 אלף שקל לשנה. 36 תאי הצפייה יימכרו, ככל הנראה לחברות כלכליות - בעלות שתנוע בין 200 ל-250 אלף שקל בעונה לתא. העירייה תשמור לעצמה 25% מהרווחים שיצליחו התאים לייצר.

***

האצטדיון עצמו, למרות המראה החיצוני הזהבי שנותן תחושה של מרכז קונגרסים - הוא חסר תקדים בקנה מידה ישראלי ומעמיד באור מגוחך כל אצטדיון חדש או משופץ שהושק לאחרונה בישראל. אך למרות ההצהרה של ראש העיר יונה יהב כי מדובר "באצטדיון היפה באירופה", יש באירופה עשרות כמוהו. למרות עלות ההקמה הלא סופית שעומדת על 525 מיליון שקל, עדיין חסרים בו מאות מסכי טלוויזיה במבואות עבור הקהל, אין מסעדה שתפעל בכל ימות השבוע כיוון שהקמתה בוטלה בגלל קיצוצים, אין גם מדרגות נעות ביציע הדרומי, והוא מכיל רק 1,500 מקומות חנייה - כמעט כמו במושבה בפ"ת. גם הכשרת אלפי מקומות חנייה נוספים בשטחי כורכר, לא נראית אירופית משהו.

ועדיין, התחושה היא של אצטדיון בסטייל גרמני. במכבי חיפה מציינים את האצטדיון של שאלקה בגלזנקירשן כמודל: העלייה במדרגות לרחבות הכניסה, המבואות שחלקן פתוחות לאוויר קריר שמגיע מהים וחלקן ממוזגות היטב. מאחר ומכבי חיפה ליוותה את הפרויקט מתחילתו ועד סופו, ניתן לראות בפסיליטיז את צבירת הניסיון של אנשיה. אפילו הכניסה לאנשי התקשורת היא חסרת תקדים, בדומה לכניסה באליאנץ ארנה, דרך מעבר כלי הרכב מתחת לאצטדיון, שם יחכה דלפק ובו יחולקו תגי העבודה.

בעתיד הקרוב חיפה מתכוונת לפתוח באצטדיון חנות קונספט בגודל של 200 מ"ר שתמכור מרצ'נדייז, ועלות הקמתה תעמוד על 2.5 מיליון שקל. גם מרפאת ספורט משוכללת בעלות של 5 מיליון שקל, ומוזיאון בעלות של 6 מיליון נמצאים על הפרק, אבל פרויקטים אלו כרגע תלויים במציאת מימון חיצוני, לרבות זה של העירייה.