בעל מכולת בת"א: "החלטת סער - תיקון של עוול היסטורי"

יו"ר איגוד בעלי המכולות, קובי ברנר, חוגג את החלטת שר הפנים לסגור מרכולים בת"א בשבת: "זה יאפשר לי לנוח יום אחד בשבוע ולא להיות העבד של AM:PM" ■ מנכ"ל AM:PM: "מאמין שנמשיך לפעול בשבתות"

קובי ברנר במכולת בת"א / צילום: תמר מצפי
קובי ברנר במכולת בת"א / צילום: תמר מצפי

"עכשיו תוכל להיות תחרות הוגנת יותר בינינו, בעלי המכולות הקטנות והטייקונים" - אמר היום (ב') קובי ברנר, מבעלי המינימרקט "מיני ברנר" שברחוב שינקין בתל-אביב, בעקבות החלטת שר הפנים גדעון סער לאסור על פתיחת מרכולים בשבת. "לא ייתכן שבעלי הרשתות הגדולות יוכלו לפתוח את החנויות שלהם בלי הפסקה ובלי הגבלה תוך יכולת לספוג קנסות, בזמן שהמכולות הקטנות נעלמות. סער עשה איתנו צדק היסטורי".

ברנר (44) הוא יו"ר איגוד בעלי המכולות ומגדיר את עצמו "חנווני גאה". הוא בעל תואר שני ביחסים בינלאומיים, עבר בהצלחה את קורס הצוערים של משרד החוץ, אך בחר לעבוד במכולת של הוריו, שבה גדל. "עד היום הזה אני עובד עם ההורים באותה מכולת ונהנה מזה".

ברנר מסתובב ביומיים האחרונים עם חזה נפוח, כי לדבריו, "כל הסיפור הזה, של פתיחת בתי עסק בשבת התחיל אצלי במכולת לפני 8 שנים. זה התחיל בכך שראיתי איך חנויות של רשתות גדולות שנמצאות ליד המכולת שלי פועלות בלי הפסקה, ואני, אם השארתי את המכולת פתוחה אחרי השעה שבע בערב, קיבלתי קנס של 600 שקל. לא היה לי ספק שיש כאן מדיניות ברורה: להשאיר את הגדולים ולחסל את הקטנים. רתמתי עוד חנוונים ובעלי עסקים קטנים, ויצאנו למאבק משפטי על העתיד שלנו".

ספק אם המאבק הארוך הזה בא לקצו בהכרעה השנויה במחלוקת שפרסם אתמול סער. בהחלטתו, סער דחה את חוק העזר המתוקן שגיבשה עיריית תל-אביב, שלפיו ניתן יהיה לפתוח את המרכולים ברחבי העיר ללא הפסקה גם בשבת. חוק העזר תוקן בעקבות פסיקת בית המשפט העליון מלפני כשנה, שלפיה על העירייה לאכוף את החוק הישן ולמנוע פתיחת בתי עסק בשבתות או לשנותו.

בסמכות שר הפנים לפסול חוקי עזר, וכך עשה סער במקרה זה, בין השאר בנימוק שעיריית תל-אביב מעניקה כביכול "פרס" לבתי עסק שהפרו במשך שנים ארוכות את החוק בכך שיקבלו היתר רשמי לפתוח חנויות בשבת.

התהפכו היוצרות

ההחלטה של סער צפויה לפגוע ברשתות שפרחו בחסות המדיניות שהנהיגה עיריית תל-אביב, ובהן AM:PM וטיב טעם. ההחלטה עוררה תרעומת בעיריית תל-אביב, שטרם אמרה את מילתה האחרונה, כמו גם ברשתות עצמן.

בינתיים, בעיצומו של הוויכוח הציבורי המתחדש בסוגייה, יש המנסים לשוות להכרעה של סער נופך דתי: היום פורסם כי באחרונה ניכר שסער "מתחזק", מתקרב אל הדת, נמנע מצפייה בטלוויזיה או מנסיעה בשבת.

ברנר מרגיש צורך להתגייס להגנת שר הפנים. "זאת לא החלטה דתית אלא תיקון של עוול היסטורי, וכל הכבוד על אומץ-הלב שהוא גילה. המאבק שלנו התחיל הרבה לפני המחאה החברתית. התחלנו אותו כשאנחנו, הקטנים, צועקים ומתלוננים. תראה מה קורה עכשיו: הם, הטייקונים, מתחילים לצעוק ולהתלונן. פתאום היוצרות התהפכו.

"מה זה הטיעון הזה שמדובר בהחלטה שיש בה אלמנט דתי? הרי לפני גדעון סער היה לנו שר פנים חרדי מש"ס, אלי ישי. הוא לא עשה שום דבר. סער בחן את הדברים, שמע את העמדות שלנו ואת עמדת העירייה והכריע על בסיס האלמנט האנושי, שיש כאן חוק, ויש כאן יום מנוחה. אני מכולניק, יהודי, מוכר כשר ורוצה לנוח בשבת. ההכרעה של שר הפנים מאפשרת לי לנוח יום אחד בשבוע ולא להיות העבד של דודי ויסמן (בעלי AM:PM - י.א)".

לדברי ברנר, בעצם הפעלת החנויות הגדולות בשבתות - יש כדי לשבות אליהן קהל של לקוחות שידיר את רגליו מהמכולות הקטנות בשל הקניית הרגלי קנייה. הוא משוכנע שאם כולם יפעלו באותם זמנים, הלקוחות יבחרו איפה לקנות, ויהיה צדק.

"הלקוחות מתחילים לחזור למכולות", הוא אומר. "לאנשים אין כסף, והם רוצים לקנות רק גביע בודד של קוטג' או יוגורט. במכולת הם לא מרגישים את הלחץ למלא עגלה. אם חסרים להם שני שקלים בארנק, זה לא סוף העולם. מקסימום ישאירו משכון קטן ויחזירו אחר-כך. גם היחס האישי במכולת שונה. אין את אותו הניכור שיש ברשתות".

מנכ"ל AM:PM: "מאמין שנמשיך לפעול בשבתות. יש לכך הצדקה"

33 מתוך 45 החנויות של רשת AM:PM פועלות בתל-אביב, והיום ניכר מדבריו של המנכ"ל שלה, עידו מור, שסגירת עשרות החנויות בשבתות לא כל-כך מובנית מאליה.

"בשבת הקרובה נמשיך לעבוד כרגיל וניתן שירות ללקוחות שלנו", אמר היום ל"גלובס". "כמובן שבמקביל נפעל בכל האמצעים המשפטיים שעומדים לפנינו כדי לשנות את ההחלטה. אנחנו מאמינים שבסופו של דבר יימצא הפתרון שיאפשר פעילות של מרכולים גם בסופי שבוע, וכמובן שנעשה את כל מה שניתן לעשות ביחד עם עיריית תל-אביב, שנערכת מצדה להגשת עתירה לבג"ץ".

רשת AM:PM נמצאת בבעלות דור-אלון, שמקבוצת אלון החזקות ברבוע כחול.

מור ביקר היום את החלטת שר הפנים גדעון סער והזהיר מפני מה שכינה "המדרון החלקלק". "אנחנו פועלים בצורה מסודרת כבר כמעט 20 שנה, בלי להפריע לאף אחד תוך מתן שירות לציבור חילוני שחי את סגנון חייו מסביב לשעון, בין אם מדובר בסטודנטים, עובדי היי-טק ומשפחות צעירות", אמר מור. "אלא שבבוקר בהיר אחד קם שר הפנים ומחליט לשנות את הסטטוס-קוו בתל-אביב. זו החלטה שכופה אורח חיים מסוים על תושבים שלא רוצים בו, ומכריח אותם להתרגל לאורח חיים אחר.

"המדרון חלקלק, כי עכשיו מדברים על סגירת מרכולים בשבת, מחר אלה יהיו מסעדות, ובשבוע הבא חלק מהכבישים. אם אנחנו פועלים לאורך כל שעות היממה וגם בסופי שבוע, ברור שיש לכך הצדקה כלכלית, ואנו עונים לביקוש מצד צרכנים רבים", אמר.