הסוף למחירים מופקעים בחניונים ובמזנונים בגופים ציבוריים?

ח"כ אראל מרגלית יוזם הצעת חוק לשינוי שיטת המכרזים וההתקשרויות עם ספקים ונותני שירותים בגופים ציבוריים, כך שהספק שייבחר להפעיל את החניון או המזנון יהיה מי שיציע את המחיר האטרקטיבי ביותר על המוצרים לציבור

אראל מרגלית / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
אראל מרגלית / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

במסגרת המאבק להורדת יוקר המחיה, ח"כ אראל מרגלית (העבודה) הודיע היום (ג') כי הוא יוזם הצעת חוק שתחייב שורה של גופים ציבוריים שבשטחם פועלים חניונים ומזנונים לבטל את שיטת המכרזים/ההתקשרות הנוכחית, במסגרתה מי שנבחר להפעיל את המזנון/החניון הוא המתמודד שהציע את דמי השכירות הגבוהים ביותר.

ח"כ מרגלית מציע לעבור לשיטה שבמסגרתה הספק שייבחר יהיה זה שיציע את המחיר האטרקטיבי ביותר על המוצרים שימכור לציבור, מוצרי מזון ושתייה או שירותי חניה.

"הגופים הממשלתיים-ציבוריים הם מהדוחפים הראשיים להעלאת המחירים של המוצרים הבסיסיים, וזאת מאחר והם נוטלים חלק בהשתוללות מחירי השכירות של נדל"ן מסחרי, בשיטה הקיימת של המרבה במחיר", אומר ח"כ מרגלית.

על-פי הצעתו של ח"כ מרגלית, המשמש כיו"ר השדולה למאבק ביוקר המחיה, תגובש רשימה של גופים ציבוריים ומבני ציבור - כגון שדות תעופה, אוניברסיטאות, מכללות, בתי-חולים, עיריות, בנייני משרדי ממשלה ועוד - שהספקים שייבחרו להפעיל את המזנונים, הקיוסקים והחניונים בהם יהיו אלה שיציעו לא את מחיר השכירות הגבוה ביותר, אלא דווקא את מחירי המוצרים הזולים ביותר.

עוד הוסיף: "הגופים הללו יושבים על נדל"ן עם כמויות מבקרים עצומות וקהל שבוי. בשיטה הנוכחית, גופים ממשלתיים מתדלקים את מחירי השכירות של נדל"ן מסחרי במקומות אטרקטיביים, מה שמאלץ את העסקים השוכרים לגבות מהציבור מחירים מופקעים על מוצרי מזון ומשקאות וכן על חניה בחניונים.

"אם הגופים הציבוריים יהיו אלה שיובילו את הורדת המחירים של המוצרים הללו, אזי לא נחזה יותר בתופעות כמו קפה ב-18 שקל וכריך ב-31 שקל בנתב"ג. הדבר יביא גם לתגובת שרשרת שתאפשר גם לבעלי עסקים היושבים על נדל"ן שאינו ציבורי להוריד את מחיריהם".