רשת המזון הגדולה בישראל: רמי לוי עקף את שופרסל

רשת הדיסקאונט רמי לוי נסחרת בשווי של 2.3 מיליארד שקל, ורשת שופרסל איבדה 22% בחודש ■ המשקיעים הזרים הגדילו את השקעתם ברמי לוי בכ-40 מיליון שקל ■ מניית רמי לוי זינקה בכ-500% בשווי מאז שהונפקה ב-2007

ההאטה בפעילות השוק המקומי, וכחלק מכך החולשה שהציגו רשתות המזון המקומיות בדוחותיהן האחרונים, לא מרתיעה את המשקיעים הזרים במניות רמי לוי - קרנות פידליטי (FMR) ו-MSD קפיטל - שממשיכים להגדיל את חלקם בחברה.

בשבועות האחרונים השקיעו שתי הקרנות קרוב ל-40 מיליון שקל בחלקים שווים ברכישת מניות רשת הדיסקאונט, וכל אחת מהן מחזיקה כבר ביותר מ-9% ממניות הרשת, ששוויה עומד על 2.3 מיליארד שקל, לאחר שאיבדה כ-10% מערכה מתחילת השנה.

בד-בבד, החולשה המאפיינת בשבועות האחרונים את מניית רשת המזון הגדולה בישראל, שופרסל, שאיבדה 22% מערכה תוך חודש על רקע תוכנית ההתייעלות שהציגה, הפכה את רמי לוי לקמעונאית המזון בעלת שווי השוק הגדול בבורסה. שופרסל , הנסחרת כיום בשווי של 2.2 מיליארד שקל, פועלת באמצעות 284 סניפים, בשטח של 563 אלף מ"ר, לעומת 26 סניפים (ושניים נוספים בזכיינות) בשטח של 40.4 אלף מ"ר ברמי לוי.

שווי החזקותיו של רמי לוי עצמו, עם 50% מההון, עומד על יותר מ-1.1 מיליארד שקל, אחרי זינוק של כ-500% בשווי הרשת מאז הונפקה ב-2007.

ב-3 השנים האחרונות השלימה מניית רמי לוי עלייה של 51%, לעומת ירידה של 33% במניית שופרסל, שבשליטת דסק"ש מקבוצת אי.די.בי.

דורין פלס, אנליסטית המזון של בית ההשקעות אי.בי.אי, אמרה כי "אני חושבת שהשוק מגיב בקיצוניות לתוכנית האסטרטגית שפרסמה שופרסל. באופן היסטורי, המשקיעים מענישים את הרשתות הגדולות יותר מאת הקטנות, אבל באופן כללי ענף המזון היום הוא ענף עם סיכון יחסית גבוה למה שהיה בעבר, משום שכל הרשתות נפגעות מהירידה בצריכה והשוק מתמחר את זה. צריך לזכור גם שלשופרסל יש חוב של יותר מ-2 מיליארד שקל, וללוי עודף נכסים פיננסיים על התחייבויות. כשמנטרלים זאת, שופרסל עדיין שווה פי 2 מרמי לוי".

נחלשת אך מציגה ביצועים עודפים

תוצאות הרבעון הראשון של השנה שהציגה רמי לוי לימדו כי גם היא מהווה חלק מהמגמה השלילית בענף, עם צניחה של 21% ברווחיה ל-24 מיליון שקל, אחרי ירידה של 7% ברווח התפעולי שהסתכם ב-32 מיליון שקל. שיעור הרווחיות התפעולית של הרשת ירד ל-3.9%, לעומת 4.5% ברבעון המקביל אשתקד.

ברמי לוי ייחסו את השחיקה ברווחיות לכמה גורמים, ובהם עלייה בהוצאות המכירה, השיווק והנהלה וכלליות, עלייה בהוצאות שכר, בהוצאות מס החברות, ורווח חד-פעמי של כ-3 מיליון שקל ממכירת קרקע שנרשם ברבעון המקביל אשתקד.

אולם כאמור, נראה כי מגמה זו לא מרתיעה את המשקיעים הזרים, הבוחנים בהשקעותיהם את ביצועי הרשת בהשוואה לרשתות קמעונאות מזון זרות, וככל הנראה עדיין מזהים ביצועים עודפים אצל לוי.

המשך התפתחות הרשת, שפתחה 3 סניפים חדשים, סייעה לעלייה של 8% במכירות הרבעון, שהגיעו ל-813 מיליון שקל, כאשר המכירות בחנויות הזהות עלו ב-3.3%.

קבוצת קרנות פידליטי הפכה לבעלת עניין ברמי לוי במהלך השנה שעברה, כשבסדרת רכישות הגיעה להחזקה של 5%. פידליטי, שממוקמת בבוסטון ארה"ב, נחשבת לאחת מקבוצת קרנות ההשקעה הגדולות בעולם, ובין החברות הישראליות בהן יש לה החזקות משמעותיות נמצאות חברות הטכנולוגיה צ'ק פוינט ומלאנוקס.

באותה תקופה בה הפכה פידליטי לבעלת עניין ברשת, החליטה קרן MSD קפיטל, שאותה ייסד מייקל דל, בעלי חברת המחשבים דל, להשקיע כ-90 מיליון שקל תמורת 4.8% ממניות הרשת, שמכר לה לוי בעצמו, ובכך הגיעה להחזקה של כ-6% ממניות החברה. MSD פועלת באמצעות כמה קבוצות, אשר אחת מהן משקיעה בחברות ציבוריות.

רמי לוי
 רמי לוי