נעילה שלילית בבורסה בצל מבצע "צוק איתן"; אופקו טיפסה

מגמה שלילית מובהקת בבורסות אירופה ובוול סטריט בצל חשש מקריסת בנק גדול בפורטוגל ■ הפד החליט לסיים את רכישות האג"ח בחודש אוקטובר הקרוב

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (ה') במגמה שלילית בצל התמשכות מבצע "צוק איתן" של צה"ל ברצועת עזה. באירופה ובוול סטריט מתנהל המסחר בירידות שערים ניכרות, בין היתר בשל חשש מקריסת בנק גדול בפורטוגל. מחזור המסחר הסתכם, לאחר פקיעת אופציות המעו"ף השבועיות, ב-1.26 מיליארד שקל.

עידן אזולאי, מנכ"ל אפסילון קרנות נאמנות, מציין היום כי "לאחר תקופה של ירידות, אנו רואים עליות חזקות ביומיים האחרונים באגרות החוב הקונצרניות ונראה כי קיימת חזרה למגמה חיובית.בחלק המנייתי אנו רואים ירידה במניות ת"א 25 לעומת עלייה במניות ת"א 75 ויתר. הדבר נובע מהירידות באירופה שמשפיעות יותר על המניות הגדולות ובעיקר מדובר בצמצום של פערים מכיוון שמתחילת השנה, מדד ת"א 25 עולה בעיקר הודות למניית טבע לעומת ת"א 75 ויתר 50 שירדו מתחילת השנה. ההשפעה המרכזית של השוק ממשיכה להיות הריבית הנמוכה".

אתמל פורסמו פרוטוקולי ישיבת הריבית של הפדרל ריזרב בחודש יוני ומהם עולה כי בכוונת הבנק המרכזי של ארה"ב לסיים את רכישות האג"ח החודשיות באוקטובר הקרוב, אם הכלכלה תמשיך בהתאוששות כפי שהיא רושמת בחודשים האחרונים. היום יתפרסמו בארה"ב מספר נתונים מהותיים ביניהם תביעות האבטלה השבועיות והמלאים העסקיים.

התותחים רועמים ובאוצר מתחילים לאמוד את הנזק. לפי הערכות של גורמים שונים בשוק הנזק הכלכלי הצפוי ממבצע "צוק איתן" שהחל השבוע נאמד בכ-8.5 מיליארד שקל, בהנחה שהמבצע יהיה דומה ל"עופרת יצוקה" ב-2009, כלומר מבצע ממושך הכולל כניסה קרקעית, יותר מאשר ל"עמוד ענן" מ-2012, שכלל רק תקיפות מהאוויר ונמשך זמן קצר.

מניות במוקד

טבע נקנסה ב-15.6 מיליון אירו (כ-21.3 מיליון דולר) יחד עם עוד 5 יצרניות של תרופות גנריות ע"י האיחוד האירופי על עיכוב בהשקת גירסאות זולות של תרופות ללחץ דם גבוה, כך דווח אתמול בבלומברג. החברות נקנסו בסכום כולל של 427.7 מיליון אירו (582.2 מיליון דולר).

איש העסקים דוד עזריאלי נפטר שלשום בגיל 92 לאחר שחלה הידרדרות במצב בריאותו בימים האחרונים. קבוצת עזריאלי שאותה ייסד ובה שולטת משפחתו, היא חברת הנדל"ן המניב הגדולה בישראל, הנסחרת בשווי של 13.5 מיליארד שקל.

קרנות פידליטי (FMR) ו-MSD קפיטל השקיעו בשבועות האחרונים קרוב ל-40 מיליון שקל בחלקים שווים ברכישת מניות רשת רמי לוי . כל אחת מהקרנות מחזיקה כבר ביותר מ-9% ממניות הרשת, ששוויה עומד על 2.3 מיליארד שקל ובשל חולשה חדה של שופרסל היא הפכה להיות קמעונאית המזון הגדולה בישראל.