"הסיכוי שיש סמארטפון שאורבוטק לא נגעה בו - בערך אפס"

אשר לוי משוכנע כי "כמעט כל מוצר אלקטרוני בעולם מיוצר בעזרת המערכות של אורבוטק" ■ על רכישת SPTS תמורת 370 מיליון דולר, הוא מספר: "דרשנו בלעדיות במו"מ, וזו לא הייתה בקשה קלה. העובדה שזכינו פותחת לנו כיוונים רבים"

אשר לוי / צילום: איל יצהר
אשר לוי / צילום: איל יצהר

תקופה עמוסה עוברת על אורבוטק. אחרי כמה שבועות של התגוששות בין הדירקטוריון לקרן גידור אקטיביסטית, ION, שבין טענותיה היו העובדה שאורבוטק אינה מנצלת את קופת המזומנים שלה; ואחרי ההגעה להסכם בין הצדדים בנוגע להרכב הדירקטוריון - בתחילת השבוע התברר שמאחורי הקלעים פעלה החברה כמה חודשים לקראת הרכישה הגדולה בתולדותיה.

אורבוטק דיווחה ביום שני כי תשלם 370 מיליון דולר תמורת SPTS הבריטית, סכום לא זניח גם עבור אורבוטק שבקופתה היו כ-212 מיליון דולר. לצורך המימון, אורבוטק תקבל הלוואה מגוף פיננסי בינלאומי.

אורבוטק מייצרת מערכות בדיקה למעגלים מודפסים (PCB) ומסכים שטוחים (FPD). למרות הזיכרון העגום מהרכישה הגדולה הקודמת שביצעה, בה שילמה 290 מיליון דולר על פוטון דיינמיקס, שנכסיה נמחקו בספרי אורבוטק כמעט מיד בשל פרוץ המשבר הכלכלי ב-2008 - התגובות בשוק לרכישה הנוכחית היו נלהבות. מניית אורבוטק קפצה ב-5% באותו יום, ואנליסטים פרסמו סקירות חיוביות על החברה.

"קשה לי להביע דעה על תגובת המניה, אבל אני יכול לומר שאנחנו מאוד מאמינים ברכישה", אומר מנכ"ל אורבוטק, אשר לוי, בראיון ל"גלובס". "נפלה בחלקנו הזדמנות, וזה שהצלחנו להיות החברה שתרכוש את SPTS - פותח לנו כיוונים רבים".

אורבוטק התמודדה על הרכישה מול שתי חברות בינלאומיות, שהציעו סכומים גבוהים יותר. "הגשנו ל-SPTS הצעה, וכל הזמן שידרנו שלא ניכנס למו"מ ללא בלעדיות", מספר לוי. "זאת לא הייתה בקשה קלה עבורם, אבל היה לנו חשוב שלא ישתמשו במו"מ איתנו כדי להעלות מחיר לרוכשת פוטנציאלית אחרת. הזמנו את המנהל שלהם לביקור אצלנו בארץ, והוא נחשף פה לטכנולוגיה שלנו, ולא פחות חשוב, לתרבות החברה. אורבוטק, למרבה הפלא, מצליחה לשמר מנהלים של החברות שהיא רוכשת לאורך זמן.

"פוטון דיינמיקס שרכשנו ב-2008 היא חברה מעמק הסיליקון - שבו תרבות שונה מאוד משל חברות ישראליות. שש שנים אחרי, הצלחנו להשאיר בחברה כמעט את כל מי שרצינו. המרכיב התרבותי הוא אמיתי והוא שיחק תפקיד ברכישה. למנהלי SPTS היה הגיוני להיות חלק מאורבוטק".

כ-60% ממניות SPTS הוחזקו על-ידי קרן פרייבט אקוויטי, Bridgepoint, שרכשה אותה בשווי של 200 מיליון דולר ב-2011. שאר המניות מוחזקות בידי מנהלי החברה, שנטו לטובת אורבוטק ברכישה.

"MEMS בכל מקום, אפילו בגוף האדם"

- מה בעצם עושה SPTS, ואיך היא משתלבת באורבוטק?

"היא פעילה בשני תחומים, הראשון הוא מארזים מתקדמים: כשפותחים מכשיר אלקטרוני, רואים שיש בו לוח שעליו יושבים כל הרכיבים האלקטרוניים, שחלקם נקראים בשפת העם 'ג'וקים'. אלה רכיבי סמיקונדקטור מאוד קטנים. ללוח יש יציאות output מאוד צפופות - אי-אפשר לקחת את שבב הסיליקון ולהניח אותו ישר על ה-PCB. לכן מפתחים מצעי ביניים שמרווחים את הצפיפות, ומאפשרים את הכנסת השבב, חיבור למארז וסידור היציאות.

"התחום השני הוא מערכות מיקרו-אלקטרו-מכניות (MEMS). אלו מערכות מילימטריות או אפילו יותר קטנות. לדוגמה, כשרואים משחק במונדיאל על מסך גדול, ברוב המקרנים יש רכיב DLP שמורכב מאלפי מראות קטנות, שהכיוון שלהן משתנה וכך נוצרת התמונה. דוגמה אחרת היא שינוי כיוון המסך של הטלפון הסלולרי - רכיב MEMS שמזהה את תנועת היד משפיע ומשנה את אוריינטציית המסך. יש עוד המון דוגמאות, ובעתיד מדברים אפילו על סנסורים שיושתלו לגוף האדם".

באורבוטק מדברים על עלייה בשרשרת הערך בעקבות הרכישה. לוי מסביר שיש בעולם בו החברה פעילה ארבע דרגות שהאינטגרציה ביניהן גבוהה - PCB, מצעים, מארזים מתקדמים (נקראים גם Back-end) ובסוף - Front-end, הייצור עצמו, על-ידי חברות כמו אינטל. "אנחנו נמצאים ב-PCB ועולים ל-Back-end", אומר לוי, "מבחינתנו שם זה נגמר. אין לנו יומרה ויכולות טכנולוגיות להיות כמו הענקיות שמייצרות שבבים. העלייה ל-Back-end מתבקשת, טבעית מבחינת היכולות הטכנולוגיות, ומשתלבת בשני התחומים שאנחנו נמצאים בהם".

ההערכות הן שבשוק ה-MEMS לחברה הנרכשת יש מעמד מוביל, בשוק שהיקפו כ-200 מיליון דולר בשנה והוא צומח בכ-10% מדי שנה. שוק המארזים המתקדמים יותר צעיר, היקפו דומה אך הצמיחה הצפויה שלו גבוהה יותר, כ-30% בשנה, ושם יש ל-SPTS תחרות מכמה חברות, אך לא חברות ענק. "מטבע הדברים, אלו שוקי נישה", אומר לוי. "האסטרטגיה שלנו היא להוביל בשווקים שבהם יש לנו ביטחון שלא ניכנס לתחרות ראש-בראש, מול שחקנים גלובליים עם יכולות גדולות משלנו. שווקים ייחודיים שדורשים התמקצעות ובניית יחסים עם לקוחות לאורך שנים".

- מה היעד בשווקים החדשים האלה?

"בכל תחום שבו אנחנו פועלים, אנו באסטרטגיה של מובילות שוק. אנחנו לא נמצאים בשוק שבו אנחנו שחקן שלישי. ב-PCB ובצגים השטוחים אנחנו המוביל העולמי, וברור שהחיבור עם SPTS הוא לא כדי לגרד אחוזים בודדים של נתח שוק".

בתחילת יוני עמדה אורבוטק במוקד מהלך אקטיביסטי של קרן הגידור ION, שמחתה על אופן התנהלות החברה ותשואת החסר של מנייתה, ודרשה לבצע שינויים בהרכב הדירקטוריון. אחת הטענות נגעה כאמור לעובדה שאורבוטק לא משתמשת בכסף שיש לה לבצע רכישה. הסכם פשרה בין החברה לקרן הניב בסופו של דבר הישג מסוים לאחרונה, כשהוחלט למנות שני דירקטורים שיהיו מקובלים על שני הצדדים.

- קיבלתם תגובה מ-ION על רכישת SPTS?

"אני מעדיף לא להתייחס לכך. החברה הגיעה להסכם איתם ברוח של שיתוף פעולה, וכל הצדדים עושים היום הכול כדי שהוא יתקיים. זה הסכם עם כוונה אמיתית לממש אותו, ואני לא חושב שיהיה נכון שאתייחס לכך".

"מדהים לראות איך עמדנו במטרות"

לוי מזכיר כתבה ב"גלובס" מלפני שנה, שבה נותחה האסטרטגיה החדשה שהציג, כמה חודשים אחרי שנכנס לתפקיד בתחילת 2013. האסטרטגיה כללה שלושה שלבים: להוציא עוד מהקיים, לצמוח מתוך החברה ולחפש את המהלך האסטרטגי הבא. "הדפסתי את הכתבה הבוקר", הוא מספר.

"די מדהים לראות איך עמדנו במטרות. שמנו דגש על מבנה ההוצאות האופרטיבי; הגדרנו צמיחה של 150-200 מיליון דולר ב-2015 - כמנכ"ל חדש להגדיר יעד כזה, אני מודה שזה היה יותר חזון מאשר שהיו לי באמת אבני דרך לכך, וזה יעד אגרסיבי. אבל זו הייתה קריאת כיוון לארגון. עם הרכישה, עמדנו ביעד, אבל אנחנו לא נותנים לעצמנו הנחות, ויש לנו תוכניות פיתוח למוצרים חדשים עם הזדמנויות של כ-60 מיליון דולר נוספות. אנחנו צועדים בכיוון הנכון".

השלב השלישי באסטרטגיה - המהלך האסטרטגי, לא הושלם עם הרכישה הנוכחית. "תחום נוסף שזיהינו הוא הכתיבה האלקטרונית - ייצור אלקטרוניקה בתהליכי הדפסה. היום באלקטרוניקה הצרכנית מדברים על מכשירים חכמים עם יותר יכולות וחיבוריות, על אלקטרוניקה לבישה, מכוניות חכמות, אינטרנט של הדברים (IoT) - כל אלה צריכים ממדים פיסיים שמאפשרים מכשירים גמישים, או שניתנים לקיפול.

לחברה כמו אורבוטק שנמצאת באקוסיסטם זו הזדמנות ואתגר. אנחנו מאמינים שלמימוש החזון של אפל, גוגל ואחרות יידרשו תהליכי ייצור מתקדמים יותר, ומעריכים שהטכנולוגיות הרלוונטיות יתבססו על הדפסה אלקטרונית".

- יש סיכוי לרכישה נוספת מהתחום הזה?

"אפשר לצפות לרכישה, למרות שכרגע אנחנו לא בתהליך כזה. יש לנו טכנולוגיות מאוד מעניינות שפיתחנו".

- האסטרטגיה שהצגת ב-2013 הגיעה אחרי שנת שפל ב-2012. השפעת המחזוריות בשוק עליכם היא גזירת גורל?

"השווקים מחזוריים, זה טיבן של תעשיות האלקטרוניקה. אבל לכל שוק תזמון אחר במחזוריות, ולאורך השנים התמקצענו ביכולת להתמודד עם המחזוריות. טיפלנו במבנה ההוצאות, וגם בהכנסות של 350 מיליון דולר לא נפסיד כסף.

"גם הגדלת מרכיב ההכנסות החוזרות משירותים, היא משמעותית מאוד בשווקים מחזוריים. רכישת SPTS היא עוד צעד להתמודדות - שכן הנוכחות שלה בעולם המערבי חזקה ואצלנו הרוב במזרח. החיבור הגיאוגרפי והטכנולוגי בין החברות יעזור לכך שהמחזורים השליליים יהיו פחות חריפים".

- לפי האסטרטגיה, איפה החברה תהיה עוד כמה שנים?

"אני רואה אותנו ממשיכים להתפתח בשווקים בהם אנו פעילים, מרחיבים את היצע המוצרים בכל אחד מהם, ומשתלבים בצורה הדוקה בתוכניות ה-designers של מוצרי אלקטרוניקה. יש לנו משפט שחוזר במצגות שלנו - כמעט כל מוצר אלקטרוני בעולם מיוצר בעזרת המערכות של אורבוטק. הסיכוי שמישהו מחזיק ביד סמארטפון או טאבלט שאורבוטק לא נגעה בייצור, בתכנון או בבדיקה שלו - הוא פחות או יותר אפס. ועדיין יש לנו הרבה אפשרויות לגדול. העתיד בפעילויות הקיימות, החדשות והעתידיות שלנו מאוד מבטיח, מרגש ודינמי, ואורבוטק זה אחלה מקום להיות בו".

אורבוטק מציגה
 אורבוטק מציגה