אושר בכנסת: חלוקת זכויות שווה בפנסיה של בני זוג שהתגרשו

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה את הצעת החוק של יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, וח"כ חיים כץ ■ ההצעה מבקשת לשנות את המצב הנוכחי, בו חוקי הפנסיה מתייחסים לצבירת הפנסיה כשייכת בלעדית לעמית ולא כנכס משותף של בני הזוג

גירושין גירושים פרידה / צלם: פוטוס טו גו
גירושין גירושים פרידה / צלם: פוטוס טו גו

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום את הצעת החוק של יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון וח"כ חיים כץ, יו"ר הוועדה, הקובעת חלוקה שווה של זכויות פנסיה בין בני זוג שהתגרשו.

הצעת החוק מחייבת את קרנות הפנסיה לאפשר לבני זוג לחלק באופן שווה וצודק את הזכאות לקצבת פנסיה על פי הכלל שנקבע בהסכם הגירושים, ומבקשת לשנות את המצב הנוכחי, בו חוקי הפנסיה מתייחסים לצבירת הפנסיה כשייכת בלעדית לעמית, למרות שהחוק והפסיקה בישראל מכירים בנכסים שצבר אחד מבני הזוג כנכס משותף של בני הזוג, במידה ונצבר במהלך החיים המשותפים. כך, שלאחר 13 שנים ו-313 דיונים בוועדה, הצעת החוק תועלה למליאת הכנסת להצבעה בקריאה שנייה ושלישית.

בתום הדיון אמרה היום גלאון כי "אחרי 13 שנים ויותר מעשור ו-300 דיונים בוועדה, חברי, חיים כץ, ואני, הצלחנו לחולל מהפכה ולתקן עיוות של שנים ולחייב את קרנות הפנסיה לאפשר לבני הזוג לחלק ביניהם באופן צודק הזכאות לקצבת הפנסיה, על פי הכלל שנקבע בהסכם הגירושין. זהו תיקון צודק, המסייע להגן בדיוק על אותן נשים מוחלשות שהיו תלויות בבני זוגן כל חייהן, ולאחר הגירושין והפרישה נותרו חסרות זכויות פנסיה ותלויות בחסדי העמית ובחסדי קרן הפנסיה".

עו"ד מתת פלסנר, מומחית בדיני משפחה, שיבחה את החוק ואמרה כי הוא מתקן עוול שפוגע לרוב בנשים. "כל התחום הנוגע להסדרים כספיים בין בני זוג צריך להשתנות ולהתאים עצמו לאופי החיים של ימינו, שבו נשים וגברים צריכים לקבל זכויות שוות - לצד מחויבות שווה בהליכים הקשורים לנושאי המשפחה. החוק הזה הוא צעד חשוב בדרך לכך, ומעבר לעוול שהוא מתקן הוא גם עוזר במניעת הליכים נוספים בעתיד. זאת, כי המחלוקות סביב הפנסיה יכולות להימשך גם שנים לאחר שבני הזוג נפרדו, והן מתעוררות למשל כאשר יש אישה נוספת ועולה השאלה למי מגיע חלק מהפנסיה - לאישה הנוכחית או לגרושה. גם במקרה של פטירה חלילה, כאשר יש להחליט האם הזכויות מגיעות לאלמנה (הנוכחית) או לגרושה.

"יש עוד דרך לעבור בתחום דיני המשפחה והתאמתם לחיים המודרניים, אך הצעות חוק כאלו שמות אותנו בכיוון הנכון", הוסיפה עו"ד פלסנר.

הצעת החוק של גלאון מוזגה עם הצעת החוק הממשלתית, שמבטיחה קצבת פנסיה לבני זוג גרושים, גם לאחר פטירת אחד מהם. כיום, עם מותו של אדם, נפסקת זכותו של בת הזוג לשעבר בכספי הפנסיה שלו. עם זאת, עוברות זכויות הפנסיה לבת הזוג הנוכחית, אם יש כזאת.

לפי הצעת החוק שאושרה היום, גרושה שבן זוגה לשעבר יילך לעולמו תהיה זכאית לכספי פנסיה (תקציבית או קרנות ותיקות) של הנפטר ותוכר כשאירה. זאת, בכפוף לפסיקת בית משפט שתכריע האם ולאיזה חלק היא זכאית, ובתנאי שבני הזוג נשואים במשך עשר שנים, או שלוש שנים במקרה שהבעל כבר בגמלאות. הקופה המשלמת תהיה אחראית על העברת חלק מקצבת הפרישה המגיעה לגרושה עוד בחייו של הגמלאי מבלי שהאישה תצטרך להיות נתונה לחסדיו. במידה והנפטר היה בזוגיות לאחר הגירושים, תחולק הזכאות בין זוגתו הנוכחית לגרושתו, ותנאיה של בת הזוג הנוכחית ייפגעו.

עוד הוחלט, כי לשם ביצוע שינויים בקרן הפנסיה הנוגעים למשיכת כספים, דחיית גיל פרישה והיוון תידרש הסכמתה של הגרושה, זאת על מנת להבטיח את חלקה ולהגן על זכויותיה. כמו כן, כספה יהיה מוגן מפני עיקולים, ובקרנות הפנסיה החדשות יועברו כספי הזכאות לחשבון חדש שייפתח על שמה. הגרושה תקבל את הכספים רק בגיל הפרישה של הבעל לשעבר (67 אצל מרבית מהגברים העובדים).

החוק ייכנס לתוקף חצי שנה לאחר פרסומו, והוא קובע כי גרושות שבעליהן לשעבר עודם חיים וניתן פסק דין בשנתיים האחרונות בעניין זכאותן בפנסיה שלו, או שבעליהן לשעבר יצאו לגמלאות שנה לפני כניסת החוק, יוגדרו אף הן כ"שאיר". במקרה זה, בו תצטרף האישה לשעבר לבת הזוג הנוכחית וילדיו הקטינים של העמית וכולם ייחשבו "שאירים", יבוצע "מנגנון הפחתה" לצורך איזון קרן הפנסיה בשל תוספת קצבה שהיא תידרש לתת. בעקבות זאת, יפחתו 2.8% מקצבתה החודשית של אישה המצטרפת להסדר הפנסיה, או 1.2% אם יהיה זה גבר שיצטרף.

במועד העברת הכספים ישולם מס בשיעור 21% על החלק היחסי שמעל מיליון וחצי ש"ח, אם יש כזה, בחשבונות הפנסיה/ הגמל של בן הזוג "המשלם".

יו"ר הוועדה ח"כ כץ אמר בדיון כי "מאבקן העיקש והצודק של הנשים הגרושות נגע ללבי, ולאחר דיונים רבים מספור, שכללו לא אחת גם בכי, הגענו להצעת חוק טובה מאוד, גם אם לא מושלמת. אני יכול לקבוע בלב שלם שהיטבנו עם מרבית אלה שנפגעו כתוצאה מפטירת בני זוגם לשעבר".