שוק המט"ח: הדולר היציג צנח בכ-0.5% לרמה של 3.405 ש'

הקבינט המדיני-ביטחוני קיבל את הצעת המצרים להפסקת האש עם חמאס ■ האירו נחלש בכ-0.7% ל-4.6298 שקלים ■ FXCM ישראל: "השורטיסטים מרגישים על הסוס ומנצלים את הסנטימנט כדי למכור את הדולר"

אפקט הדומינו קריסה נפילה דולרים  / צלם: טינקסטוק
אפקט הדומינו קריסה נפילה דולרים / צלם: טינקסטוק

השקל מתחזק היום (ג') מול הדולר והאירו בשוק המט"ח המקומי, על רקע ההחלטה של הקבינט המדיני בטחוני לקבל את ההצעה המצרית להפסקת האש בין ישראל וחמאס. שער הדולר היציג נחלש בכ-0.5% ל-3.405 שקלים, והאירו נחלש בכ-0.7% ל-4.6298 שקלים.

נציין, כי הדולר נסחר ברמות שפל של כ-3 שנים. בפעם האחרונה שהמטבע היה בשער כזה היה ב-26 ביולי 2011, אז הוא נסחר ב-3.398 שקלים.

הקבינט המדיני-ביטחוני קיבל את הצעת המצרים להפסקת אש בין ישראל וחמאס. על פי הטיוטה, ישראל תאמץ את ההבנות שהושגו אחרי מבצע עמוד ענן והמצב יחזור לקדמותו בדיוק לפני שהחל סבב הירי הנוכחי. בשלב השני, יגיעו משלחות של ישראל וחמאס למצרים על מנת לדון בפרטי ההסכם, שיגובש בתוך 48 שעות ובהן תעמוד למבחן הפסקת האש. ההבנות בין חמאס לישראל הושגו ללא כל תנאים מקדימים.

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס, אמר היום ל"גלובס" כי "הפסקת האש היא עלה תאנה שמשרת את האינטרסים של הספקולנטים והאינטרסנטים. הרי ברור לכולם שאם היא תהיה בתוקף ימשיכו לחזק את השקל, ואם היא תיכשל לא יקרה כלום כי השחקנים לא נותנים לשקל להיחלש".

ב-FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "הפסקת אש, אשר תמנע את הסלמת המצב ופעולה קרקעית, תתקבל בחיוב על ידי סוחרי המט"ח, תפחית את הסיכון הגיאו-פוליטי ותחזק את השקל. בנוסף, הסנטימנט החיובי בשוק ההון העולמי כולו תורם גם הוא להחלשת הדולר מול השקל - השורטיסטים מרגישים על הסוס ומנצלים את הסנטימנט כדי למכור את הדולר, ואכן השקל מתבלט גם בהשוואה למטבעות מובילים אחרים בעולם", לדבריהם.

יוסי פרנק מחזק את דברי FXCM באשר לספקולנטים במט"ח, וממשיך לתקוף את בנק ישראל על חוסר התערבותו בשוק. "ביום כזה ובכלל בתקופה האחרונה עצוב לראות את כל אלו שמנסים להסביר כאילו אין כאן פעילות ספקולטיבית. כבר אמש החל השקל להתחזק בשעות הערב והבוקר היה זה אך טבעי שהבנקים ימכרו דולרים. אין ספק שבימים הקרובים ישבור הדולר את מחסום 3.4 שקלים לדולר והנגידה שלנו מתעסקת עם רמזים בכיוון שוק האג"ח והנדל"ן ומתעלמת ממה שקורה בשוק המט"ח.

"אם בנק ישראל הרים ידיים הגיע הזמן שהנגידה תתייצב באומץ מול התעשיינים ותגיד להם שאין לה מה לעשות יותר. התעשייה הישראלית היא הנפגעת האמיתית של המלחמה האחרונה, התיירות ספגה מכה קשה, עסקאות יצוא הוקפאו, היבוא בירידה חדה עקב צניחה בביקושים והתחזקות השקל היא הקש האחרון שישבור את גב הגמל. אי אפשר לכנות את התנהלות בנק ישראל בעת האחרונה במילה אחרת מאשר שערורייה", לדבריו.

היום תחל יו"רית הפדרל ריזרב ג'נט ילן את עדותה בת היומיים בקונגרס, ובה היא צפויה להציג את המתווה של הבנק המרכזי ליציאה מהמדיניות המוניטרית המקלה. בשבוע שעבר פורסם כי הפד' צפוי לסיים את רכישות האג"ח החודשיות באוקטובר הקרוב - הוא ירכוש אג"ח ממשלתיות בהיקף 15 מיליארד דולר באוקטובר בפעם האחרונה. העלאת הריבית הראשונה בארה"ב תגיע ב-2015.

ב- FXCM ישראל מציינים כי "אם ילן תציג רטוריקה קצת נוקשה יותר, שתעלה את ציפיות הריבית של הדולר, השטר הירוק צפוי להתחזק. מנגד, המשך הידבקות במדיניות הריבית האפסית תמשיך להכביד על הדולר".

הערב (18:30) תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד המחירים לצרכן לחודש יוני. לפי התחזיות בשוק ההון המדד צפוי לעלות ב-0.2%, לאחר עלייה של 0.1% בחודש מאי.