ארדואן עולה למתקפה על מצרים: "סיסי הוא טירן"

ראש ממשלת טורקיה תקף את מצרים על רקע התמיכה שהיא מביעה בישראל וטוען כי היא אינה יכולה לשמש כמתווכת בין ישראל לחמאס

רג'פ טייפ ארדואן / צלם: רויטרס
רג'פ טייפ ארדואן / צלם: רויטרס

לאחר שתקף בחריפות את ישראל בימים האחרונים, ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן עולה למתקפה על מצרים. על רקע התמיכה שמביעה האחרונה בישראל, ארדואן טוען כי מצרים אינה יכולה לשמש כמתווכת ולפעול להפסקת אש בין ישראל לארגוני הטרור בעזה.

במהלך מסיבת עיתונאים שכינס היום (שישי) בטורקיה ארדואן תקף גם את נשיא מצרים הנבחר עבדל פתח א-סיסי וטען כי הוא עלה לשלטון בדרכים לא לגיטימיות ולכן מצרים אינה יכולה לשמש כמתווכת בין ישראל לחמאס. "סיסי הוא טירן ואינו שונה מהמנהיגים הקודמים שמנעו סיוע הומניטארי לרצועת עזה", אמר ארדואן.

היחסים בין טורקיה ומצרים התקררו מאוד עם הדחתו של הנשיא הקודם מוחמד מורסי, שעלה לשלטון מטעם מפלגת האחים המוסלמים והיה המועמד המועדף על ראש ממשלת טורקיה. מאז עלה לשלטון הגרנל א-סיסי, ארדואן הפנה לו כתף קרה ודאג לכנות בכל הזדמנות את מהלך עלייתו לשלטון "הפיכה צבאית", למרות שא-סיסי נבחר בבחירות חופשיות במצרים.

המתיחות הגואה בין קהיר לאנקרה הגיעה לשיא בחודש נובמבר אשתקד כאשר מנהיגי הצבא במצרים גרשו את השגריר הטורקי לאחר שארדואן הביע תמיכה מוחלטת במורסי. בתגובה, טורקיה גירשה את השגריר המצרי.

נזכיר, לפני מספר ימים ישראל דחתה את הצעתה של טורקיה לשמש כמתווכת בין ישראל לחמאס, ומאז ארדואן תקף את ישראל בכל הזדמנות. לאחר שמצרים העלתה יוזמה עוקפת חמאס להפסקת אש, שכאמור כשלה, ארדואן, שמצייר את עצמו כמנהיג העולם המוסלמי ומגן הזכויות של הפלסטינים, טען כי קבלת היוזמה המצרית להפסקת אש היא הכרה בשלטון המצרי, עניין שלא מקובל עליו.