מדוע הבורסה היא צוק איתן

6 סיבות שמסבירות את היציבות הנוכחית של שוק ההון בישראל

הבורסה לנירות ערך בתל אביב אחד העם / צלם: בלומברג
הבורסה לנירות ערך בתל אביב אחד העם / צלם: בלומברג

היציבות של מדדי המניות בבורסת בת"א על רקע האירועים הביטחוניים הקשים, מהווה ללא ספק חידה של ממש עבור משקיעים מהשורה שאינם מכירים מקרוב את הכוחות המשפיעים על המסחר המקומי.

בנקודת הזמן הנוכחית איש אינו יכול להעריך במדויק את מועד סיומים של האירועים הביטחוניים, ולכן כל ניסיון להצמיד תג מחיר כלכלי למצב הוא יומרני מדי. מה שכן אפשר לעשות הוא להבין מהיכן נובעת היציבות היחסית במדדי המניות המקומיים. להלן ששת הגורמים העיקריים לכך:

1. היציבות בשווקים על אף המלחמה בעזה והרקטות שמגיעות עד מרכז הארץ ומעבר לה, היא בראש ובראשונה פועל יוצא של הלקח הגדול של דור שלם של מנהלי השקעות שצמח בישראל בעשור וחצי האחרונים. לקח זה קובע במפורש כי אין למכור מניות כתגובה היסטרית לאירועים ביטחוניים. הניסיון לימד את מנהלי ההשקעות כי שוק המניות צפוי לתקן עצמו במהרה עם סיום האירוע הביטחוני, ובמקרה שכזה הם יתקשו לתזמן חזרה לשוק וייקבעו נזקים בתיק ההשקעות.

2. המשקיעים הפרטיים פיתחו אף הם במהלך השנים חוסן מנטלי מרשים ביחס לאירועים ביטחוניים חמורים, וכעת גם הם אינם ממהרים למכור תחת לחץ מניות מכל הבא ליד. התנהגות זו של כלל שרשרת ניהול הכסף במדינת ישראל תורמת תרומה מכרעת ליציבות מדדי הבורסה, על אף המצב הביטחוני.

3. המשקיעים הזרים כמעט ואינם פעילים בזירת המניות המקומית, וכך נוטרל גורם היצע משמעותי נוסף שעלול היה לממש מניות ישראליות בהיקפים ניכרים על רקע התפתחויות ביטחוניות. האבסורד הוא כי הרמה הנמוכה של פעילות המשקיעים הזרים, שבזמנים של שגרה מהווה בעיה חמורה עבור הבורסה המקומית, מתבררת כעת, בתקופה של מתיחות גואה, כגורם מייצב המונע טלטלות בשוקי המניות. זאת, בשונה ממה שאנחנו רואים פעמים רבות בכלכלות מתעוררות שחוות טלטלות ביטחוניות או פוליטיות.

4. המשקיעים המקומיים נגמלו בשנים האחרונות מאפקט המגרש הביתי, שגרם לכך שבמשך שנים הם ריכזו את מרבית ההחזקה המנייתית שלהם בבורסה של ת"א. גם כאן מדובר בתופעה שעד כה הכרנו בעיקר את הבעייתיות שבה, שכן בעקבותיה נרשמה התייבשות של מחזורי המסחר כאן. אולם, כעת ניתן לראות שהיא גם הקטינה במידה משמעותית את התנודתיות בשוק המקומי. זאת, בשל העובדה שהחשיפה של הציבור לתל אביב מוגבלת, מה שאפשר לו להגיב בצורה חדה פחות לאירועים מהסוג שאנו חווים כיום.

5. בשנים האחרונות קרסו סטיות התקן בכלל שוקי המניות הגלובליים, עקב המרוץ אחר תשואה בעולם של ריבית אפסית. כך שהפחתת התנודתיות בשוק המקומי היא חלק מתופעה עולמית רחבה, וגם היא תורמת ליציבות היחסית שאנו רואים בימים אלה. ובכל זאת, על אף צניחת מדדי הפחד בשווקים המפותחים אין ספק כי אירוע ביטחוני מן הסוג שעובר כיום על מדינת ישראל היה מזעזע כל בורסה אחרת בשוק מפותח, כך שחלק מהקרדיט כאן צריך לתת שוב למשקיעים הישראלים שהצמיחו עור של פיל.

6. העובדה שהמגמה הכלכלית בשוקי המניות בעולם היא חיובית, וכי שוק המניות הוא אפיק ההשקעות המומלץ על ידי מרבית בתי ההשקעות כיום, תומכת אף היא ביציבות הבורסה בת"א על אף האירועים הביטחוניים הקשים.

ולמרות כל האמור לעיל, נסיים בכל זאת באזהרה קטנה: מובן שאיש אינו יכול להבטיח כי מה שהיה הוא שיהיה. בהחלט ייתכן כי בסופו של דבר יתברר שדווקא האירוע הביטחוני הנוכחי הוא בעל משמעויות כלכליות נרחבות שהשוק מפחית כיום בחשיבותן.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון