רו"ח כינתה יהודים "נאצים מטומטמים" - ועוררה סערה

ארנסט אנד יאנג עורכת בירור מול רו"ח נרם אבו חייט, שהתנצלה על הפוסט שהעלתה ■ עו"ד עדנאן אלאדין כתב בפייסבוק "13 שמחות! כן יירבו" - ועורר תגובות זועמות בקרב הקהילה המשפטית: "את החלאה הזה יש להקיא מתוכנו"

``צוק איתן`` / צילום: רויטרס
``צוק איתן`` / צילום: רויטרס

השיח הישראלי-ערבי המתדרדר וההתבטאויות הגזעניות משני הצדדים חודרים עמוק אל מקומות העבודה הגדולים במשק הישראלי. ל"גלובס" נודע כי ארנסט אנד יאנג ישראל, פירמת רואי החשבון הגדולה בישראל, עורכת בימים אלה בירור משמעתי מול רואת חשבון העובדת כמנהלת באחת ממחלקות הפירמה, בנוגע לפוסט שהעלתה בעמוד הפייסבוק שלה, ובו כינתה יהודים "נאצים מטומטמים".

בפוסט שהעלתה העובדת, נרם אבו חייט, בעמוד הפייסבוק שלה, כתבה: "עד עכשיו שתקתי. גם בעבודה. כי אסור. אני ערבייה שעובדת עם יהודים, ויש לי לקוחות. אבל מצדי שיפטרו אותי. דיון בערוץ 2 בו 6 יהודים נגד ערבי אחד. לא נותנים לו לדבר, ביניהם גם השדרנים. לא רוצים לשמוע. תוקפים. נאצים מטומטמים. קוראים לרצח, שנאה וכיבוש. וזו הבעיה הישראלית. לא מעוניינים להבין את הצד השני. ועוד קוראים לחנוק את העזאתים כלכלית עוד, כי זה לא עובד. כוס אמק. ומי שיגיד לי שזה לא נאציזם, שלא ידבר איתי, שימחק אותי מהפייסבוק שלו. אני שונאת. מאוד שונאת. ואתם מתפלאים איך יש חמאס ואיך יש טילים".

הפוסט עורר תגובות קשות בקרב עובדי הפירמה הגדולה, אשר חלקם פנו להנהלת הפירמה בבקשה כי יפטרו לאלתר את רואת החשבון שהעלתה את הפוסט.

בתגובה העלתה פירמת ארנסט אנד יאנג ישראל פוסט מתנצל ומבהיר בעמוד הפייסבוק של הפירמה, בו צוין: "בעקבות פניות של מספר גולשים בנוגע להתבטאות של עובדת בעמוד הפייסבוק הפרטי שלה: אנו רואים את ההתבטאות בחומרה רבה, ולכן נקראה העובדת לבירור. העובדת הסירה את הפוסט והתנצלה. אנו רואים בחומרה כל ניסיון לקשר בין דעות פוליטיות כאלה ואחרות לעיסוקינו ולחברתנו. יחד עם זאת, בשל מספר פניות שקיבלנו - בחרנו להגיב בעמוד הרשמי שלנו. מאחלים לכולנו ימים שקטים ובטוחים, EY ישראל".

"אני אנטי-נאציזם"

לאחר הפנייה הראשונית אל העובדת מצד מנהליה בפירמה, היא הורידה את הפוסט שעורר את התגובות הנזעמות, ואף פרסמה כאמור התנצלות ארוכה בעמוד הפייסבוק שלה, בזו הלשון: "חברים וחברות יקרים. אני מצטערת. אני מצטערת על הפוסט שהעליתי לפני כמה ימים. אני מצטערת שחברים שלי, אנשים שאני אוהבת, מעריכה ומוקירה, נפגעו אישית ממני. אני מצטערת שגם אנשים שאני לא מכירה אישית נפגעו ממני. לא התכוונתי.

"מי שמכיר אותי יודע שאני בחורה אמוציונלית מאוד, לוקחת ללב הרבה, ולא מתאים לי לשמור בבטן. הפעם שמרתי בבטן הרבה. שמעתי הרבה וקראתי הרבה הערות וכתבות פוגעניות לאחרונה. הגעתי למקום בו אני... באמת חושבת שקשה להיות ערבי בתקופה הזו. אך לא דיברתי ולא הגבתי, כי חשבתי שזה יעבור, וגם זה רק יוביל להערות חזרה ותגובות קשות עוד יותר.

"אבל באותו דיון בחדשות, נפגעתי אישית. אני לא מזוהה אפילו עם הדעות הפוליטיות של זחאלקה, אבל אותו עורך דין ואותו חבר כנסת מהימין, שתקפו אתחבר הכנסת הערבי ולא נתנו לו לדבר, פגעו בי אישית. הרגשתי שאני זאת שם שמנסה שישמעו אותה, שמנסה רק להסביר את הצד השני, ולא מוכנים לשמוע. ולא רק הם, גם הכתבים, שלושה במספר, לא נתנו לו להביע, לדבר וכל הזמן קטעו אותו.

"נפגעתי. הרגשתי שחונקים אותי אישית. ואז יצא הפוסט. לא התכוונתי למה שאמרתי בצורה שאתם, חברים שלי אישית, חשבתם. אני אוהבת אתכם, ואני חושבת שכולכם מספיק מכירים אותי כדי לדעת שאני לא כזאת. אני נגד גזענות, אני רוצה להאמין שאני בן אדם הומני, אני אשת שלום, אני נגד מלחמות, אני אנטי-נאציזם, נגד הרג משני הצדדים, אני בעד דמוקרטית בריאה בה כולם יכולים להביע את דעתם.

"בדיון היו אמרות קשות ובוטות של כליאת אנשים והכנסתם תחת מצור, תמיכה בהרג אזרחים, וזה קומם אותי, והגבתי כמו שהגבתי תוך שימוש במילים פוגעניות, שאני יודעת שהן לא במקום ושנאמרו בלהט רגע, ועליהן אני מתנצלת.

"לא התכוונתי למילים שנכתבו שם, ובטח ובטח לא למילים מכלילות על כולם. למרות שגם עכשיו אני לא שונאת אותם ואני לא חושבת שהם נאצים, אני פשוט פגועה מאוד מהם. על שבתור אנשי ציבור, לא אכפת להם ממני ולא נותנים לי להתבטא.

"לא שמתי לב לחומרת הדברים שכתבתי, כי הם נכתבו בכעס. מילותיי היו גסות, אך באמת שלא התכוונתי. טעיתי.

"עברו עליי ימים קשים, בהם חברים שלי אמרו לי שנפגעו, וככל שניסיתי להסביר, הבנתי שפגעתי בהם. לא התכוונתי כי אני אוהבת אותם, אני אוהבת אתכם, ואני מצטערת, לא התכוונתי. אני מקווה שתסלחו לי".

ואולם, התנצלותה של העובדת וההבהרה שהעלו בעמוד הפייסבוק של ארנסט אנד יאנג לא התקבלו באהדה בקרב גולשים שונים. "אתם בושה וחרפה, ביזיון למדינה! אני אדאג שאף אחד לא יגיע אליכם. מבחינתי אתם מגנים על האויב. עלק מתנצלת, זלזול באינטליגנציה של הציבור", כתב אחד הגולשים.

גולש אחר הוסיף: "להתבטאויות כאלה אין מקום בחברה מתוקנת. זה לא בגלל שהיא ערביה. היה מוטב לפטר אותה".

גולש אחר הוסיף: "חברת רואי חשבון ארנסט אנד יאנג, שלום! קריאה בפייסבוק ליהודי 'נאצי' מהווה עבירה פלילית! צר לי שהסתפקתם בהתנצלות העובדת. לא רק שיש לפטר אותה, יש להגיש נגדה תלונה במשטרה. אי-נקיטת הפעולות הללו - בכך נותנת החברה שלכם לגיטימציה".

רבים מהגולשים הבהירו כי לא ישתמשו בשירותי פירמת ארנסט אנד יאנג, ורבים נוספים טענו כי הפירמה חייבת לפטר את העובדת לאלתר. אחת הגולשות הוסיפה: "בתור רואת חשבון, אני מתביישת בשבילכם שהיא עדיין עובדת בחברה שהיא אחת מה Big 4 - אל תשכחו שאתם מייצגים לקוחות... אבל אל דאגה, תכף זה יפגע לכם בהכנסות, ואז נראה מה תעשו, חבורה של פחדנים!".

עורך דין שמח על הרג חיילים - הסנגוריה הפסיקה לעבוד עימו

החדשות הקשות על החיילים ההרוגים וגופת החייל הנעדר במסגרת מבצע "צוק איתן" מעיבות ומכאיבות למרבית הציבור במדינה, אך יש גם מי שלא יכול להסתיר את השמחה לאיד: זמן קצר לאחר פרסום הידיעה הקשה על מותם של 13 חיילי גולני במבצע בעזה, כתב עורך דין ישראלי-ערבי בשם עדנאן אלאדין מנצרת בעמוד הפייסבוק שלו בעברית: "13 שמחות! כן יירבו".

לאחר שקיבל תגובות נזעמות הסיר אותו עורך דין את הפוסט, אך התגובות נגדו המשיכו לרוץ ברשת. טרם מחיקתו הועלה הפוסט המקומם על-ידי עורכת דין מזועזעת בתוך קבוצת פייסבוק סגורה בשם "עורכי דין מתייעצים - גרפולוגיה משפטית", וזכה לתגובות קשות.

בין התגובות הזועמות שנכתבו, הועלו גם השאלות האם אין להעמיד את עו"ד אלאדין לדין פלילי ולהשעותו מחברותו בלשכת עורכי הדין. "האם אין באמירה 'כן יירבו' משום הסתה לרצח", תהה עורך דין בקבוצה, ומישהו אחר השיב: "הבחור חייב לתת את הדין. מחד, מבקש ליהנות ממנעמי המדינה. מאידך, מבקש לרקוד על הדם".

כאשר השיבו עורכי דין ישראלים-ערבים לחבריהם בפייסבוק כי מדובר בשאלה דתית, וצריך לבחון האם אלאדין מתנהג בהתאם לדת האיסלאם, השיב עורך דין אחר כי "הדיון פה הוא לא על דת, אלא האם ראוי שאזרח ישראלי הקורא להשמדת מדינת ישראל ואזרחיה (או לצורך העניין להשמדת כל מדינה/עם אחר) ראוי להיות חבר בלשכת עורכי הדין. לדעתי לא". עורך דין אחר כתב: "את החלאה הזה יש להקיא מתוכנו".

בנוסף, הוגשו תלונות שונות במשטרה כנגד עו"ד אלאדין, אחת מהן על-ידי עו"ד משה טייב, המכהן כסגן ראש לשכת עורכי הדין בישראל. "ראיתי את הפוסט שהעלה עו"ד אלאדין, ואתמול בבוקר הגשתי תלונה למשטרה על הסתה, שנאה וגזענות", אמר עו"ד טייב ל"גלובס" והוסיף: "מדובר בביטוי מסוכן שלא ראוי שייאמר על-ידי אזרח במדינת ישראל, קל וחומר מפיו של עורך דין, ואני תקווה כי רשויות האכיפה ימצו עמו את הדין".

אחת מעורכות הדין האחרות, שהגישה אף היא תלונה מקבילה למשטרה, כתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "לא אשקוט ולא אנוח עד למיצוי החקירה והעמדתו לדין".

במקביל הגיש עו"ד טייב תלונה לוועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין, על התנהלות שאינה ראויה, התנהגות בלתי הולמת, וכעת על הלשכה לבחון אילו סנקציות, אם בכלל, ביכולתה להטיל על עו"ד אלאדין.

הפוסט הקשה שהעלה עו"ד אלאדין אף הודבק בעמוד הפייסבוק של שרת המשפטים ציפי לבני על-ידי עורך דין שנתקל בו, אך הוא הוסר משם במהירות.

מדובר בפעם השנייה בשבועיים האחרונים שבהם מעלה עו"ד אלאדין פוסט התומך בהרג יהודים. לפני שבועיים פרסם אלאדין ציטוט מחזון הנביא מוחמד, החדית', בו נאמר כי במהלך אחרית הימים יהרגו המוסלמים את היהודים. "בטרם יביא אללה ישתבח את העולם הגשמי אל קצו, יילחמו המוסלמים ביהודים עד אשר יקרא הסלע, שמאחוריו מסתתר יהודי למוסלמים: הנה יהודי מסתתר מאחוריי, בואו והרגוהו", כתב וציין בסוף: "למישהו עדיין יש את החוצפה לערער על הצדק שבחדית' זה?".

עדנאן, שעובד כעורך דין עצמאי, קיבל עד לאחרונה תיקים גם במינוי ממחוז צפון של הסנגוריה הציבורית, כעובד קבלן, וקיבל משכורת מהמדינה בעבור שירותיו בתיקים אלה. לאחר הפוסט הראשון שהעלה לפני כשבועיים השעתה הסנגוריה את העברת התיקים אליו לצורך עריכת בירור, אך כעת הודיעה כי הפסיקה לעבוד עם עו"ד אלאדין לחלוטין, והוא נדרש להחזיר את כל התיקים שהיו בטיפולו במינוי מהמדינה.

מהסנגוריה הציבורית נמסר בתגובה: "הסנגוריה הציבורית עובדת במתכונת של מיקור חוץ עם כ-1,000 עורכי דין ואיננה עוקבת אחרי התבטואיותיהם בעמודי הפייסבוק האישיים. לאחר שהובאו לידיעתנו הדברים המיוחסים לעו"ד אלאדין, שהינם חמורים, קיימנו לפני כשבוע בירור בנושא, ולאחריו הוחלט להפסיק את ההתקשרות עמו. חשוב להדגיש כי עו"ד אלאדין הינו עורך דין פרטי שהעניק שירותיים משפטיים לסנגוריה, ואין מדובר בעובד הסנגוריה הציבורית".

את תגובתו של עו"ד אלאדין לא ניתן היה להשיג.