בענף הנדל"ן בטוחים שדורי בנייה תצא מהמשבר

בענף הנדל"ן המקומי לא מופתעים מכך שדורי בנייה נקלעה לקשיים, מזהים את נקודת המפנה לרעה בהעברת הבעלות מידי אורי דורי לגזית גלוב, ושמים מבטחם בכספים שתזרים בעלת השליטה לחברת הביצוע

דורי סגל / צלם: תמר מצפי
דורי סגל / צלם: תמר מצפי

קשה להגיד שבענף הנדל"ן המקומי הופתעו מהקשיים אליהם נקלעה חברת א. דורי בנייה, גם אם לא צפו את היקף ההפסד העצום עליו דיווחה אתמול. רווחיהן של חברות הביצוע הולכים ונשחקים בשנים האחרונות, על רקע מגוון של סיבות, בהן עלייה במחיר התשומות, מחסור בעובדים, עלויות מימון גבוהות ועוד.

כך נקלעו בשנה האחרונה מספר חברות בנייה ותיקות לקשיים, שהביאו אותן עד למצב של הקפאת הליכים, בהן למשל "קל בניין", "האחים מולר" ונוספות. יחד עם זאת, קשיים משמעותיים כמו אלה שעליהם דיווחה א. דורי בנייה, לא נרשמו בחברות הביצוע הגדולות שעמן היא נמנית, כמו דניה סיבוס, אלקטרה בנייה, אשטרום, או אורתם סהר.

דורי השלימה בעבר בהצלחה פרויקטים מוכרים ובהם מגדלי אקירוב, מגדלי YOO ומגדל האופרה בת"א, אך פרויקטים רבים של החברה נמצאים כיום בשלבי ביצוע שונים, חלקם התחלתיים, מה שמעלה סימני שאלה לגבי יכולתה לסיימם.

בחודשים האחרונים, טוענים בענף הנדל"ן, מספר פרויקטים שמבצעת א. דורי בנייה נקלעו לעיכובים, כמו פרויקט "מגדלי תל אביב" שיזמה קבוצת חג'ג' בשיתוף אקרו נדל"ן, שסבל לאחרונה מעיכובים באכלוס הדירות, או חלק מפרויקט "BLUE" בצומת גלילות שיזמה קבוצת קנדה ישראל. בדורי מנסים בימים אלה להשקיט את הרוחות מצד מזמיני העבודות ורוכשי הדירות, בכך שמבהירים להם כי אין שינוי בפעילות השוטפת של הפרויקטים שבביצוע, על רקע הגיבוי הפיננסי בהיקף מאות מיליוני שקלים שמעניקה קבוצת גזית גלוב לחברה.

בא. דורי דיווחו אתמול כי מקור ההפסד הצפוי של החברה ברבעון השני, בטווח של 250-350 מיליון שקל, הוא "סטייה מהותית באומדני העלויות וההכנסות הצפויות של פרויקטים בביצועה של החברה, לעומת האומדנים שהיו קיימים בידיה עד כה".

המנכ"ל מור יחזור - "תחזור היציבות"

אחד הפרויקטים שנמצאים כיום בביצוע הוא "מגדל מאייר ברוטשילד" בת"א, שיזמו קבוצת חג'ג' וחברת ברגרואין רזידנטיאל. לדברי מנכ"ל ברגרואין , יגאל צמח, הזעזועים שפקדו את א. דורי עם העברת הבעלות בה מידי אורי דורי לפני כשלוש שנים, לא תרמו ליציבותה הניהולית, ואולם העברת הכספים על ידי גזית גלוב מבטיחה שהפרויקט יושלם כמתוכנן.

"סגרנו את הסכם הבנייה לפני למעלה משלוש שנים, כשמנכ"ל דורי בנייה היה אסף מור", אומר צמח. "לאחר העברת הבעלות לכצמן וסגל, היה ניסיון לסגל צורת עבודה שהיא יותר רלוונטית לחברות כמו גזית גלוב, וזה גרם לתחלופה גבוהה של מנכ"לים - יהודה בר און ואחריו אריק וולנסקי, והתמודדות עם קשיים אובייקטיביים כהשגת כוח אדם איכותי ועליית מחירי הבטון, מה שהקשה על הפעילות.

"לשמחתנו, לפני חודש חזר לחברה אסף מור, שהוא מנכ"ל מוערך ביותר שאיתו עשינו את העסקה המקורית, וזאת לאחר שהוא קיבל התחייבות מאוד רצינית מגזית גלוב לגשר על פערים בתזרים המזומנים, ובכל הקשור לחלק הפיננסי בפרויקטים. אנחנו סומכים באופן מלא על מור ועל גזית גלוב שיש להם את המשאבים לסיים את הפרויקט.

"המרווחים של חברות הבנייה לא גדולים, והניהול חייב להיות מאוד מוקפד כדי שלא יהיו טעויות", מוסיף צמח. "להערכתי, חילופי הבעלות לא השפיעו לטובה על הניהול, אבל היום - אחרי שהמנכ"ל הקודם שהיה הרוח החיה בדורי חזר, אני צופה שהדברים יחזרו ליציבות".