הוט משפרת עמדות: איך המהלך ישפיע על התחרות בטלוויזיה?

האם ארדן ירשה להוט למכור את השירותים של הוט נט? והאם ההפרדה המבנית היא משהו שצריך לשמר לתקופה מוגבלת על מנת להכניס מתחרים לטלוויזיה?

חברת הוט, שמנהל אילן צחי, ביקשה באחרונה ממשרד התקשורת למכור חבילת שירותים שתכלול גם שירותי אינטרנט (ISP). נכון להיום הוט לא יכולה למכור את שירותי האינטרנט של החברה-הבת שלה - הוט נט. זה קורה בגלל שכאשר הוט נט השיקה את השירות, פנו המתחרות שלה לשר התקשורת דאז, משה כחלון, וטענו כי הוט מרסקת את השוק. השחקניות טענו כי ההצעה של הוט - 20 שקל עבור מהירות גלישה בלתי מוגבלת - פוגעת בתחרות.

המהלך של הוט היה דרמטי והוביל לשינוי עמוק בשוק. פרטנר, שרק רכשה את 012 סמייל, נאלצה למחוק מאות מיליוני שקלים מהשווי של החברה, בעקבות ההבנה ששוק ה-ISP הוא פיקציה מלאכותית שנועדה להגן על אסדרה ישנה שכבר אינה רלוונטית ומבוססת על הפרדת התשתית מהקישוריות לאינטרנט. נציין כי באף מקום בעולם אין פורמט דומה.

למרות ההתנגדות העזה של ספקיות האינטרנט, כחלון לא מיהר לעצור את הוט. הוא טען כי מדובר במהלך חשוב של הורדת מחירים בשוק הקווי, שהגיע בהמשך לרפורמה בסלולר.

זעקות השבר של הספקיות, שטענו כי הוט נהנית מיתרון לא הוגן, לא נפלו על אוזניים כרויות. רק כחודש בערך לאחר ההשקה של הוט נט, התערב המשרד ועצר את הוט בטענה כי לא הגישה את הבקשה כראוי, ושאם היא רוצה לשווק חבילה שכוללת גם ISP - שתואיל בטובה להגיש בקשה מסודרת, ועד אז עליה להפסיק את השיווק של החבילה המאוחדת.

במשרד התקשורת החליטו להגיב לצעד של הוט ולמנוע מצב שבו שוק ה-ISP, ללא יצירה של כללים חדשים שיאפשרו למזג את ספקיות האינטרנט לתוך חברות הסלולר. המשרד נאחז בנימוק הטכני - שלפיו מדובר בחבילה שהושקה ללא היתר - ובלם את הוט. בפועל, המשרד הבין שהוט נקטה במהלך אגרסיבי מדי והחליט לעצור אותה.

לחייג למוקד אחר

כל זה קרה כאמור לפני כשנתיים וחצי, ומאז הוט לא יכולה לשווק את הוט נט. בפועל נציג של הוט לא יכול להציע ללקוח חבילה של טריפל - והלקוח נדרש לחייג למוקד אחר על מנת לקבל את שירותי הוט נט.

כמובן שיש כאן בעיה צרכנית וטרחה מיותרת, אבל מכיוון שכל השוק תקוע באסדרה מיושנת, לא היה למשרד התקשורת פתרון אחר מלבד לחסום את הוט שהסתערה על השוק.

עכשיו הוט חוזרת ומבקשת לאפשר לה למכור את שירותי ה-ISP של הוט נט. העיתוי אינו מקרי. 'השוק הסיטונאי' עומד בפתח, והוט רוצה לחזק את מעמדה בשוק מול פרטנר וסלקום (למען ההגינות נאמר שהוט התלוננה על העוול שנגרם לה לאורך כל אותה תקופה, ולא רק עכשיו כשהיא רואה את השוק הסיטונאי מתקרב).

בתור מונופול בתחום הטלוויזיה, וכחברה היחידה שמוכרת טריפל, המהלך של הוט מאיים על פרטנר וסלקום בצורה ברורה. למרות שהוט תחויב למכור את שירותי הוט נט כמו את יתר המתחרות, עדיין המהלך שלה נתפס ככזה שנועד לסכל או לפחות להקשות על הכניסה של חברות הסלולר לתחום הטלוויזיה.

המהלך של הוט מלווה בסוכרייה להמתקת הגלולה. בבקשה שהגישה למשרד התקשורת מתחייבת הוט להימנע מגביית עמלה מהספקיות עבור כל לקוח שיסבו לה. בזק העלתה לאחרונה את העמלה שהיא גובה מהספקיות עבור כל לקוח שמצטרף לספקית דרכה ל-50 שקל. הוט מתחייבת שלא לגבות תשלום, ובכך להעניק תמריץ לספקיות להסב אליה לקוחות.

הספקיות לא קונות את זה, והן מודאגות ממה שהן רואות בשוק הסלולר, שבו הוט מובייל מוכרת קישוריות לאינטרנט למצטרפים חדשים במחיר אפס, למשך שנה ללא הגבלת מהירות. לקוח שעובר להוט מובייל מקבל כאן חיסכון של 240 שקל לשנה נטו, זו הטבה שאם הוט תעניק אותה גם בחבילת הטריפל שלה, היא תחזק אותה בצורה שתקשה על הספקיות המתחרות פרטנר וסלקום להיכנס לשוק הטלוויזיה. מדובר לכאורה "רק" ב-20 שקל לחודש, אבל אלה אותם השקלים שעשויים לייתר את הרווחיות בתחום הטלוויזיה, שממילא כמעט ולא קיימת.

מי מופלה לרעה?

הוט כמובן מתחייבת שהלקוח יכול לבחור בכל ספק שירצה, כך שהנציגים לא ידחפו את הוט נט, אבל הניסיון מלמד כי במציאות הדברים מתנהלים אחרת. עדות לכך אפשר למצוא בכמות המצטרפים של בזק בינלאומי להוט, ולהיפך. נוסיף כי הוט טוענת כי לא ניתן להפלות אותה לעומת בזק, שמוכרת חבילות של בזק בינלאומי.

כאשר הוט מדברת על אפליה פסולה, מיד צצים הטיעונים ההפוכים שאומרים שהוט היא החברה שמופלית לטובה לאורך השנים. הספקיות טוענות כי הוט עושה הכול כדי למנוע מהן להשתמש בתשתית שלה, ומעבר לכך היא היחידה שמותר לה למכור חבילות משולשות (טריפל). לפי הגישה הזו, ההטבה הזו, שניתנה לפני שנים ארוכות, מעניקה להוט יתרון שיווקי שלא יסולא בפז ביחס לכל המתחרים.

מבחינת פרטנר, סלקום ויתר הספקיות, חיזוקה של הוט לפני שמסדירים שוק סיטונאי, הוא מהלך שמערים קושי נוסף בדרך למימוש כוונות המשרד לפתח שוק טלוויזיה מתחרה.

שר התקשורת גלעד ארדן יצטרך להחליט האם ההפרדה המבנית היא משהו שצריך לשמר לתקופה מוגבלת על מנת להכניס מתחרים לטלוויזיה, או לבטל את ההפרדה המלאכותית שמהווה פגיעה צרכנית מיותרת ושכך או כך תיעלם בקרוב.

ספקיות אינטרנט
 ספקיות אינטרנט