איסתא: מאז החלו לדבר על הפסקת אש, הטלפונים חזרו לצלצל

מנגד, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, מזהיר: "התיירות הנכנסת ספגה מכה קשה במבצע 'צוק איתן', וייקח לה זמן להתאושש; ההיצע הקיים באוגוסט ובחגים הוא כזה שלא יוכל לפצות על ההפסדים האדירים של יולי"

מזוודה- חופשה/ קרדיט: שאטרסטוק
מזוודה- חופשה/ קרדיט: שאטרסטוק

בענף התיירות אין חולק: הענף הוא הראשון להיפגע והאחרון להתאושש מאי-יציבות ביטחונית. "בתיירות זה לא היום שאחרי אלא התקופה שאחרי", אומר ל"גלובס" יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות ויועצי התיירות.

לדבריו, ההתאוששות בתיירות הנכנסת לא תהיה כל-כך מהירה. "התיירות הנכנסת ספגה מכה קשה במבצע 'צוק איתן', וייקח לה זמן להתאושש. הרבה מאוד קבוצות תיירים שהיו אמורות להגיע לארץ בין החודשים ספטמבר-אפריל ביטלו את הגעתן, ולכן נזקי התיירות הנכנסת הם עתידיים ומתמשכים. עכשיו המאמץ הוא בכלל להציל את השנה הבאה".

פתאל מצייר תמונת מצב עגומה גם בתיירות הנכנסת והיוצאת המבוססות על ישראלים. "גם כאן, לצערנו, היום שאחרי המלחמה הוא היום שאחרי שיא העונה. מרבית העונה הלכה, ירדה לטמיון, מתה, ומתוכה נותרו לנו רק 3 שבועות של אוגוסט, שלהערכתי יהיו בסדר מבחינת ביקושים, וכך גם תקופת החגים אם הלחימה לא תימשך.

"מצד שני, ההיצע הקיים באוגוסט ובחגים הוא כזה שלא יוכל לפצות על ההפסדים האדירים של יולי, כי לא ניתן להגדילו מעבר למכסה מסוימת. חברות תעופה לא יטוסו מעבר ליכולת שלהן, ובתי-מלון בתפוסה מלאה בארץ ובחו"ל לא יכולים להמציא פתאום חדרים פנויים".

מסיבות אלה, אומר פתאל, תהליך הצמצומים והפיטורים שכבר החל בענף עקב "צוק איתן" יימשך על-פי ההערכה ויסתכם בסופו של דבר בכ-20% מכלל העובדים בתעשיית התיירות, המעסיקה כ-20 אלף עובדים.

ועדה בינמשרדית בראשותו של מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, צפויה להגיש בקרוב לממשלה את המלצותיה למתווה פיצוים לענף התיירות.

"אנחנו מקווים לקבל פיצוי שיעזור לנו לשרוד את התקופה הקשה הזו. הצענו למדינה לסייע לענף בפיצוי בגין אובדן מלאים, ולא רק למלונות אלא גם לעסקים קטנים בענף; בפריסת חובות כמו מס הכנסה לתקופה ארוכה וללא ריבית; ובשימור כוח-האדם על-ידי מימון השתלמויות", אומר פתאל.

רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא שפרסמה באחרונה אזהרת רווח של 8-10 מיליון שקל על רקע מבצע "צוק איתן", אומר כי מאז החלו הדיבורים על הפסקת אש אתמול (ב'), הטלפונים במוקדי ההזמנות של איסתא חזרו לצלצל.

"אנחנו רואים מאתמול גידול משמעותי בהזמנות לחופשה באוגוסט בארץ ובחו"ל בהשוואה לשלושת השבועות האחרונים, ולא רק בגלל סיום תשעה באב", הוא אומר.

קרסו סבור כי תקופת החגים תפצה ובגדול על ההפסדים של יולי. "ישראלים רבים שלא טסו ביולי בגלל המצב הביטחוני, יטוסו בחגים. נפעל להגדלת מלאים".

לדברי דודו מחלב, מנהל ארקיע אינטרנשיונל, השוק לא מתנהג כרגע כמו ביום שאחרי מלחמה. "מוקד המכירות שלנו מתנהג היום כמו בתשעה באב: אין הזמנות. מאידך, אני מניח שמחר נרגיש את היום שאחרי, בתנאי שהפסקת האש תישמר: גל של עלייה במכירות לשלושת השבועות הנותרים של אוגוסט ולחגים. ובכדי לחזק את זה עוד יותר, מחר נעלה לאוויר עם קמפיין פרסומי למכירת חבילות נופש בארץ ובחו"ל בהשקעה של 1.5 מיליון שקל".

עוד לדבריו, על מנת להיענות לביקושים הצפויים, ארקיע צפויה להוסיף טיסות נוספות.

ולא רק הפסקת אש. קרש הצלה נוסף לתיירות הפנים נזרק מכיוונה של טורקיה. מחיקתה של ארץ "הכול כלול" ממפת התיירות הישראלית בעקבות ריענון אזהרת המסע למדינה, דברי-הבלע וההסתה של הנשיא ארדואן וסאגת חילוץ אלפי הישראלים שנתקעו לפני כשבועיים בשדה התעופה בטורקיה אחרי שחברות התעופה הטורקיות (בדומה למרבית חברות התעופה הזרות האחרות) הפסיקו למספר ימים את טיסותיהן לישראל וממנה - הן שלושת הסיבות העיקריות להתחזקותה של אילת.

"למזלנו, ארודאן החזיר לנו את התיירות שחששנו מאוד לאבד לטובת טורקיה", חזר ואמר רוני פיבקו, מנכ"ל קלאב הוטל, המכהן גם כממלא-מקום נשיא התאחדות המלונות בישראל וחבר בדירקטוריון מלונות אילת.

על ההתאוששות בתיירות הפנים מעיד גם אודי קצב, תיירן מאמירים. "מתחילת המבצע ועד אתמול ספגנו 40% ביטולים", אומר קצב, שבבעלותו "גג הגליל" - מתחם של 3 צימרים.

לדבריו, "מאתמול בערב ועד היום הטלפון לא מפסיק לצלצל. מתקשרות אליי בנות זוג שרוצות להפתיע את החבר/בעל שחזר מצו 8. אנשים רוצים לבוא להתאוורר. מרגישים יותר נוח עכשיו כשיש הפסקת אש. משוועים לשקט".