פיקוד העורף הכריז על חזרה לשגרה בכל חלקי הארץ

(עדכון) - תקלה במערכת ההתראה גרמה לאזעקות-שווא בעוטף עזה ■ המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר לדיונים על הפסקת אש ארוכת-טווח, וגם המתווך האמריקאי החדש יצטרף לשיחות

צוק איתן / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

פיקוד העורף הכריז על חזרה לשגרה מלאה בכל חלקי הארץ, החל מהשעה 18:00, שעה שהצדדים דנים בהפסקת אש קבועה במצרים, על רקע הפסקת האש הזמנית בת ה-72 שעות.

אזעקות שווא נשמעו היום (ד') ביישובי עוטף עזה ולא ידוע על ירי כלשהו של רקטות מכיוון רצועת עזה. האזעקה נשמעה בסביבות השעה 14:00 אולם השקט במסגרת הפסקת האש עדיין נשמר. ככל הנראה מדובר בתקלה במערכת ההתראה.

לאחר שהפסקת האש הזמנית בין ישראל לחמאס החזיקה מעמד במשך קרוב ליממה, יחלו היום במצרים המגעים להפסקת אש קבועה ולסיום מבצע "צוק איתן". המשלחת הישראלית הגיעה אתמול לקהיר לרגל הדיונים, ומצרים תתווך בין ישראל לחמאס - שלא יקיימו מגעים ישירים בשלב זה. גם ארה"ב שלחה לבסוף נציג לשיחות, מתוך מטרה להביא להפסקת הלחימה באמצעות הערוץ המצרי.

בכירים מצרים דיווחו כי המשלחת הישראלית הגיעה אתמול לקהיר לצורך השיחות. "הצדדים לא צפויים לדבר באופן ישיר זה עם זה", הוסיפו הבכירים המצרים. המשלחות המצריות ומשלחת אנשי חמאס הגיעו לקהיר כבר במהלך סוף השבוע. מארק רגב, דובר ממשלת ישראל לענייני התקשורת הזרה, הבהיר כי המפתח לשיחות הוא התפרקות חמאס מנשקו. "נטל האחריות על חמאס, אנחנו נכווינו יותר מפעם אחת ולכן אנחנו נכנסים לשיחות בעיניים פקוחות", הדגיש.

לעומת זאת, מנהיגי חמאס צפויים לדרוש בשיחות סוף למצור על עזה, וכן את העברת הפיקוח על המעברים לידי גורם שאינו ישראלי. דובר חמאס, אוסמה חמדאן, הפנה אצבע מאשימה לעבר ישראל: "אנו מקווים שהפעם הם יוכלו להיות מחויבים להפסקת האש". בהקשר זה, הדגיש ראש ממשל חמאס בעזה איסמעיל הנייה, כי הנהגת הארגון תפעל בשיתוף פעולה עם המשלחת הפלסטינית.

גם ארה"ב מצטרפת לשיחות בקהיר, וזונחת באופן זמני את הערוץ הקטארי-טורקי: דוברת מחלקת המדינה האמריקאית, ג'ן סאקי, הודיעה בחשבון הטוויטר כי השליח האמריאי החדש למזרח התיכון פרנק לוונסטיין, ייצג את ארה"ב בשיחות בקהיר, במקום מזכיר המדינה קרי. סאקי ציינה כי לוונסטיין, שמונה השבוע במקום מרטין אינדיק שפרש מתפקידו, טס הלילה לקהיר "על מנת לתמוך ביוזמה המצרית". עוד הבהירה הדוברת כי ארצות הברית "לא תדבר ישירות עם חמאס" במסגרת המגעים.

במסיבת העיתונאים היומית הבהירה סאקי את מחויבותה של ארה"ב למציאת פיתרון, וטענה כי "כל הצדדים קיבלו בברכה את המאמצים שלנו". לאחר שאחד העיתונאים סתר את דבריה וציין בפניה כי "במשך עשרה ימים שני הצדדים אמרו בדיוק את ההיפך", הדגישה סאקי כי "לעיתים יש הבדל בין מה שנאמר בפומבי לבין התקשורת הפרטית". כמו כן הדגישה סאקי כי לא קיימת "תכנית קרי" שנועדה לסיים את הלחימה, ועל כן ארה"ב תתמוך בכל מסגרת בינלאומית לדיונים.

הפסקת האש הזמנית תוארך ביומיים?

גורם מדיני בכיר טען אתמול כי העימות עם ארה"ב ומזכיר המדינה קרי בסוגייה הוא בעייתי, אבל היה הכרחי. הגורם הסביר כי הזזתו של קרי מהתמונה הפילה את הערוץ הקטארי-טורקי ומה שאפשר את הכנעת משעל ו"הזחלתו" לקהיר.

הגורם טען כי "חמאס נכנע לתכתיב המצרי, לא קיבל דבר - וגם המצור לא הוסר" והבהיר כי חמאס קיבל את ההצעה המצרית להפסקת אש שהוגשה כבר לפני שלושה שבועות, עוד כשצה"ל לא נכנס קרקעית לעזה ולפלסטינים היו 200 הרוגים. בסופו של דבר הדגיש הגורם כי אם כבר אז היה מקבל חמאס את ההצעה, שני הצדדים היו יכולים לצאת עם הרבה פחות נזק.

כלי תקשורת בעולם הערבי דיווחו הלילה על ניסיונות להארכת הפסקת האש הזמנית, על מנת לאפשר זמן נוסף למגעים להבנות קבועות. רשת "אל מיידין" הלבנונית דיווחה כי מצרים הציעה לחברי המשלחות הישראלית והפלסטינית להרחיב את הפסקת האש שהושגה. על פי הצעת המצרים, הפסקת האש תוארך ל-120 שעות, דהיינו יומיים נוספים.

במקביל, אמר סגן מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה, כי דרישות ארגונו והפלגים הפלסטינים נמצאות בידי המצרים וכי הם צפויים להמשיך את המגעים מול ישראל. נחאלה הביע "אופטימיות" בנוגע לשיחות נוכח עמדת המצרים וטען כי "לאחר המשא-ומתן נעבור לתקופה אחרת וטובה יותר". נחאלה אף ציין כי הקמת שדה תעופה בשטח הרצועה וכן נמל ימי מהווים חלק מהדרישות הבסיסיות של הפלסטינים עליהן יעמדו. בנוסף אמר כי "ישראל מחפשת מוצא מהיר לתסבוכת שנכנסה אליה".

קרי: "להתרכז במגעים לפיתרון שתי המדינות"

במהלך הלילה, התייחס גם מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי בראיון שהעניק לרשת BBC להפסקת האש שהושגה, וקרא לישראל ולפלסטינים לנצל את הזמן בכדי לחדש את המשא-ומתן המדיני. בדבריו קרא מזכיר המדינה האמריקאי לצדדים להתרכז במגעים להשגת "פתרון שתי המדינות". בהמשך, הביע קרי תמיכה בעמדת ישראל וטען כי יש לה הזכות להגן על עצמה מפני איום הרקטות מצד חמאס. "שום מדינה לא היתה מקבלת מצב כזה", אמר קרי. "ארצות הברית עומדת מאחורי של זכותה של ישראל להתגונן בנסיבות הללו", הבהיר.

כשנשאל בנוגע לדרישת הפלסטינים בדבר פתיחת המעברים ברצועה, אמר קרי כי "ארה"ב מעוניינת לתמוך ברצונם של הפלסטינים לשפר את חייהם ולזכות בחופש גדול יותר", אמר. יחד עם זאת, סייג קרי ואמר כי "הדבר יכול להתרחש רק כשתינקט אחריות גדולה יותר מצד הפלסטינים, שפירושה ויתור על הרקטות".