ראש ועדת הבדיקה מטעם האו"ם: "רוצה את נתניהו בהאג"

יו"ר הוועדה, וויליאם שאבאס, קרא בשנה שעברה להעמיד לדין את רה"מ בבית הדין הפלילי הבינ"ל בהאג ■ בישראל זועמים על המינוי: "הדוח כבר נכתב"

וויליאם שאבאס / צילום מסך
וויליאם שאבאס / צילום מסך

בישראל תקפו אמש (ב') בחריפות את מינויו של וויליאם שאבאס לראש ועדת מועצת זכויות האדם של האו"ם לחקירת הלחימה בעזה, וטוענים כי עמדותיו ודעותיו האנטי-ישראליות כבר עיצבו את דוח הוועדה. בשנה שעברה התבטא שאבאס נגד ראש הממשלה נתניהו ואמר כי יש להעמידו לדין בגין פשעי מלחמה.

בכנס Russell Tribunal on Palestine שבו השתתף בראשית השנה שעברה, התייחס שאבאס לסמכויות בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ואמר כי הוא היה רוצה לראות את ראש הממשלה בנימין נתניהו על דוכן הנאשמים. בין השאר התייחס שאבאס לממצאי ועדת גולדסטון שחקרה את פעולת צה"ל בעזה 4 שנים קודם לכן במסגרת מבצע "עופרת יצוקה", ואמר כי איש מחברי הוועדה לא חזר בו מהמסקנות החד-משמעיות שמצביעות על כך שבעזה בוצעו פשעי מלחמה.

במשרד החוץ הגיבו מוקדם יותר על מינויו של שאבאס ואמרו כי תוצאות הוועדה ידועות מראש, זאת לנוכח דעותיו הידועות של העומד בראשה.

מנגד, דחה שאבאס את ההאשמות נגדו וטען כי הקריאות נגד מינויו הינן "אבסורדיות". בדבריו שפורסמו באתר CBC הקנדי, טען שאבאס כי לא ניתן להאשימו בנקיטת עמדה נגד ישראל. "כמו רבים בתוך ישראל ומחוצה לה, גם לי יש דעה שונה מזו של ראש הממשלה נתניהו. זה הופך אותי לאנטי ישראלי?" שאל שאבאס בפליאה.

בעבר האשימה ישראל את הוועדה על 47 הנציגים בה בהטיה מכוונת נגדה. בסוף החודש שעבר אמרה נציבת זכויות האדם של האו"ם, נאבי פילאי, כי היא מאמינה שישראל מפרה באופן מכוון את החוק הבינלאומי בתקיפותיה בעזה, ושעל מדינות העולם לראות בה אחראית לפשעי מלחמה.

ארוסתו של השחקן ג'ורג' קלוני דחתה את המינוי

שני חברי הוועדה הנוספים שמונו על ידי האו"ם הם דודו דיאן, מומחה לזכויות אדם מסנגל, ועו"ד אמאל אלמודין, משפטנית בריטית ממוצא לבנוני וארוסתו של שחקן הקולנוע ההוליוודי ג'ורג' קלוני. יחסיה עם השחקן עוררו עניין רב סביב הוועדה אך מאוחר יותר הלילה, הודיעה אלמודין כי היא דוחה את המינוי. "אני חשה כבוד בכך שהוזמנתי להשתתף בוועדה אך לא אוכל לקבל עליי את המינוי עקב התחייבויות קודמות הכוללות שמונה תיקים משפטיים בהם אני עוסקת, נימקה אלמודין את סירובה.

במסגרת עבודתה, תחקור הוועדה מקרים של הפרות הומניטריות על פי החוק הבינלאומי שנעשו על ידי ישראל והפלסטינים מאז חטיפת 3 הנערים מגוש עציון ועד לסיום הפעילות הקרקעית במסגרת מבצע "צוק איתן" בעזה. את דוח המסקנות מתוכננת הוועדה להגיש למועצת זכויות האדם עד חודש מארס 2015.