דיבידנד באלרון? מחלוקת בין המוסדיים ובעלי אי.די.בי

המוסדיים דוחפים לחלוקת עשרות מיליוני דולרים בעוד הבעלים מעוניינים להשאיר את הכסף בבית

אדוארדו אלשטיין  ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

בימים הקרובים צפוי דירקטוריון אלרון, החברה הבת של דסק"ש המשתייכת לקונצרן אי.די.בי, להתכנס על מנת לדון בין היתר בחלוקת דיבידנד בהיקף משמעותי (50 מיליון דולר לפחות) מרווחי החברה. אך בימים הקודמים להחלטה ניכרת מתיחות בין בעלי הבית החדשים באי.די.בי, אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה שמביעים בחדרי חדרים מורת רוח מחלוקת הדיבידנד, לבין המוסדיים הגדולים המחזיקים באלרון שלוחצים לביצוע החלוקה.

אלרון , חברת החזקות בתחום הטכנולוגיה, חילקה בפעם האחרונה דיבידנד לפני כשנתיים. אז נהנו בעלי המניות שלה מ-51 סנט למניה, ובסך הכול 15 מיליון דולר.

רווח של 98 מ' ד' במחצית השנה

לחברה אין מדיניות סדורה בנושא, אך בתחילת 2014 דיווחה אלרון שהדירקטוריון יבחן חלוקת דיבידנד על רקע השלמת מכירת החברה המוחזקת גיוון אימג'ינג לקובידיאן האירית. המכירה "סידרה" לאלרון אקזיט נאה, השפיעה לטובה על תוצאותיה והגדילה את יתרת רווחיה הניתנים לחלוקה ל-77 מיליון דולר.

אלרון החזיקה ב-21% ממניות גיוון, שפיתחה גלולת מצלמה לאבחון מערכת העיכול. בנוסף, חברת RDC, שבה אלרון מחזיקה 50% מהמניות, החזיקה בעוד 8% ממניות גיוון. ברבעון הראשון רשמה אלרון רווח של כ-107 מיליון דולר (נטו, לאחר מס) כתוצאה מעסקת המכירה.

במחצית הראשונה של 2014 הרווח המיוחס לבעלי המניות של אלרון הסתכם בכ-98 מיליון דולר, לעומת הפסד של 7.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה. אלרון נסחרת בשווי 862 מיליון שקל ובעלת המניות הגדולה בה היא דסק"ש (50.3%), ולצידה כמה מוסדיים ישראלים שבהם ילין לפידות ומיטב דש.

כאמור, טרם ניתנה החלטה באלרון בנושא החלוקה, אך נראה כי אלשטיין ובן משה סבורים שנכון לעתה עדיף שהכסף יישאר בקופת החברה הנכדה, נוכח מצבו הפיננסי השברירי של הקונצרן שמעליה.

את הרבעון הראשון של 2014 סיימה אי.די.בי פתוח ברווח של 292 מיליון שקל, עיקר השיפור נזקף לזכותה של החברה הבת דסק"ש, שתרמה לחברה רווח של כ-320 מיליון שקל, שנזקף בחלקו הגדול למכירת גיוון. הרווח ברבעון הקטין את הגירעון בהון העצמי של אי.די.בי פתוח, הממשיכה לשאת הערת "עסק חי", והוא עמד בסוף הרבעון על כ-557 מיליון שקל. יתרת התחייבויותיה הפיננסיות של החברה מסתכמות בכ-4.7 מיליארד שקל.