האם יש מודל כלכלי לאירוח אירוע ספורט? תשאלו את הספרדים

איגוד הכדורסל הספרדי טוען: מונדובאסקט 2014 יגרום להזנקת הכלכלה בסך של 325 מיליון אירו; ההוצאות יעמדו על 111 מיליון אירו בלבד

לואיס סקולה, נבחרת ארגנטינה בכדורסל / צלם: רויטרס
לואיס סקולה, נבחרת ארגנטינה בכדורסל / צלם: רויטרס

האם נמצא מודל פיננסי ראוי לאירוח אירועי ספורט גדולים, משהו שבדרך כלל גובה יותר כסף מאשר מכניס, ורק לעיתים רחוקות נותן בוננזה כלשהי לכלכלה המקומית?

בספרד, שהחל מהשבת הקרובה ועד ה-14 בספטמבר תארח את מונדובאסקט 2014 (אליפות העולם בכדורסל), טוענים שכן. סוכנות הידיעות "יורופה פרס" מפרסמת את פרטיו של מחקר שנערך עבור איגוד הכדורסל המקומי, שמצא כי התרומה הישירה של הטורניר לכלכלת ספרד נאמדת ב-325 מיליון אירו - כתוצאה מתיירות מואצת ומקומות עבודה חדשים שיווצרו.

יש לציין כי תקציב האירוח של אירוע כמו אליפות העולם בכדורסל שונה מהותית מאליפות העולם בכדורגל. אין מה להשוות כמובן את ממדי התיירות והיקף ההשקעה בהכנות, בתשתיות ובמתקנים. התקציב הספרדי הכולל והסופי למונדובאסקט הוא כ-111 מיליון אירו בלבד (כולל תקציב שהגיע מהאיגוד וכולל הקצאה מהמדינה עצמה), בעוד בברזיל השקיעו כ-8.5 מיליארד אירו באירוח המונדיאל הקיץ מכספי משלמי המסים.

לזינוק הטבעי בכלכלה ניתן להוסיף את הספונסרים של אליפות העולם הקרובה, שצפויים להשקיע סך של 180 מיליון אירו בזכויות הפרסום של הטורניר. בין נותני החסות ניתן למנות את חברת הלבשת הספורט הבינלאומית נייקי, חברת הטלקומוניקציה וודאפון, ענקית משאבי האנוש אדקו, חברת התעופה איברייה, וכו'.

בסך הכל יתקיימו 76 משחקי כדורסל במסגרת המונדובאסקט במשך 15 ימים (בברצלונה, בילבאו, מדריד, סביליה, גראן קנריה וגראנדה), עם ציפייה ל-470 אלף אוהדים שיגיעו לאולמות. היקף החשיפה הטלוויזיונית של המשחקים יוכל להגיע ל-800 מיליון אנשים ברחבי העולם.