באוצר מזהירים: מחירי השכירות צפויים לעלות בקרוב

סקירת אורות אדומים: עלייה של 7% בהיקף העסקאות לרכישת דירות מגורים בחודש יוני 2014 לעומת החודש הקודם, במקביל לירידה של 15% בהיקף העסקאות בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה

דירה להשכרה / צילום: איל יצהר
דירה להשכרה / צילום: איל יצהר

עלייה של 7% בהיקף העסקאות לרכישת דירות מגורים בחודש יוני 2014 לעומת החודש הקודם, במקביל לירידה של 15% בהיקף העסקאות בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה - כך עולה מנתוני מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר במסגרת הסקירה החודשית של מצב המשק המתייחסת לתמונת המצב בשוק הנדל"ן בחודש יוני 2014 (אורות אדומים).

באותו הזמן, באוצר מציינים כי הירידה בהיקף העסקאות ביוני 2014 לעומת יוני 2013 גדולה יותר באם מנטרלים את עסקאות מכירת הדיור הציבורי שהחלו לצאת אל הפועל בחודשים האחרונים כמו גם עסקאות שנבעו משיוך דירות בקיבוצים. כך, בניטרול גורמים אלו, הירידה עומדת למעשה על כ-20% בהשוואה ליוני 2013. ירידה זו ממשיכה את המגמה בחודשים האחרונים במסגרתה נרשמו ירידות משמעותיות בהיקף העסקאות.

בפילוח של הרוכשים השונים (משקיעים משפרי דיור ורוכשי דירה ראשונה) עולה כי היקף הרכישות של רוכשי דירה ראשונה ממשיך להיות נמוך וזאת בשל השפעת תוכנית אפס אחוז מע"מ שמדירה רבים מהם מהשוק. עוד על פי הנתונים, גם משקל המשקיעים בסך העסקאות רשם ירידה בחודש יוני של כ-2.5% ברמה הארצית למעט באזור תל אביב בו הנתונים הושפעו משיווק שני פרויקטים חדשים גדולים שמשכו משקיעים.

"בהשוואה לשני הסגמנטים האחרים של השוק, המשקיעים ומשפרי הדיור", מציינים באוצר, "שיעורי הירידה ברכישות הזוגות הצעירים (רוכשי דירה ראשונה - א"ח) בחודש יוני גבוהים משמעותית מאשר אלו שנרשמו בקרב המשקיעים ומשפרי הדיור, הרבה מעבר לפערים בשיעורי הירידה ביניהם בחמשת החודשים הראשונים של השנה. עובדה זו עשויה להיות מוסברת בציפייה גוברת של הזוגות הצעירים לכניסתו לתוקף של מהלך זה (תוכנית מע"מ בשיעור אפס - א"ח)".

סקירת האוצר מתייחסת גם באופן יוצא דופן לשוק השכירות וכלכלני האוצר מציינים כי: "במידה ותימשך המגמה של ירידה ברכישות המשקיעים, במקביל לירידה ברכישות הזוגות הצעירים, יש בכך כדי ללחוץ כלפי מעלה את מחירי השכירות".

כזכור, רק בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס נדל"ן" היקף העלייה המטאורי בדמי השכירות למגורים מאז שנת 2007. כך, במהלך שבע שנים זינקו דמי השכירות הממוצעים בכל הארץ ב-64.2%. בתל אביב, זינקו מחירי השכירות בכ-85% בשבע שנים ובאזור השרון זינקו המחירים בכ-73%.

בעוד במשרד האוצר מציינים כי מחירי השכירות עשויים לעלות באם יימשך המצב הנוכחי, כתבה אחרת ב"גלובס נדל"ן" מתחילת חודש יולי האחרון העידה כי מחירי השכירות כבר החלו לטפס וכי מכלול תוכניות קבינט הדיור והמצב הנוכחי בענף כבר דוחקים את שוק השכירות כלפי מעלה.

עוד על פי סקירת האוצר, היקף מכירת הדירות על ידי המשקיעים נותר ללא שינוי בהשוואה לחודש הקודם (מאי 2014) וגם בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה. נתונים ראשוניים לחודש יולי מצביעים על רמת עסקאות דומה לזו של חודש יוני, אולם נמוכה משמעותית בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.