גוגל נגד אמזון: עורכת ניסוי במל"טים שיספקו סחורות

במסגרת הפרויקט שמכונה Project Wing, גוגל מפתחת מל"טים שיהיו מסוגלים לטוס בעצמם ולספק סחורות שונות - החל מממתקים ועד לתרופות

המל"ט נשל גוגל / צילום: בלומברג
המל"ט נשל גוגל / צילום: בלומברג

חברת גוגל מפתחת מל"טים שיהיו מסוגלים לטוס בעצמם ולספק סחורות שונות, החל מממתקים ועד לתרופות - כך מסרה החברה בסוף השבוע.

הפרויקט, שמכונה Project Wing, מהווה את אפיק ההתרחבות האחרון של החברה מעבר לעיסוקים המקוריים שלה בתחומי האינטרנט, והוא עשוי לאפשר לגוגל לפרוץ לשווקים אטרקטיביים כמו מסחר ואספקת חבילות, תוך הגברת התחרות עם אמזון.

גוגל, מנוע החיפוש הגדול בעולם, מסרה כי ייקח שנים של פיתוח כדי ליצור את השירות, שבמסגרתו יטוסו מל"טים רבים מדי יום כדי לספק סחורות.

גרסה מוקדמת של המל"ט, שגוגל הציגה בסרטון באתר שלה, כוללת מוטת כנפיים בת 1.5 מטר. "למטוסים האלה יש הרבה יותר מהמשותף עם המכוניות בשלט רחוק שמפתחת גוגל מאשר עם מטוסים בשלט רחוק שאנשים מטיסים בפארקים בסופי שבוע", כך מסרה גוגל באתר שלה.

החברה התייחסה לצי הניסיוני של כלי רכב שפיתחה החברה, שעושים שימוש בחיישנים ורדארים כדי לנווט בעצמם ברחובות העיר ובכבישים מהירים.

המל"ט שהראתה גוגל בסרטון ביום חמישי היה מצויד בלהבים המאפשרים המראה ונחיתה אנכיות, כמו גם כנפיים קבועות לצורך טיסה, בדומה למטוסים. המל"ט טס למרחק של כ-40 מטר מעל לקו העצים, כך מסרה גוגל, והנחית חבילה של חטיפי שוקולד עבור חקלאי בקווינסלנד שבאוסטרליה.

לקבל סחורה באותו היום

דובר גוגל, ריי גוברג, אמר כי מוקדם מדי לדון בתוכניות עסקיות ספציפיות לגבי המל"טים, אך החברה מסרה באתר שלה כי כלי הרכב ללא טייס יאפשרו להעביר סחורות בצורה זולה יותר, מהירה יותר ופחות בזבזנית מאשר בעבר.

יריבתה של גוגל, אמזון, הודיעה בשנה שעברה על הכוונה שלה להשתמש במל"טים להעברת סחורות, במסגרת שירות בשם Prime Air.

"העברה מקומית של מוצרים היא חזית הקרב הבאה", כך אמר סאמיט סימהה, אנליסט בחברת B. Riley & Co, "גוגל מתמקדת במסחר האלקטרוני, והיא מנסה לעקוף את אמזון".

גוגל חתמה על הסכמי שיתוף-פעולה עם קמעונאים באזור סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס וניו-יורק כדי לקדם את שירות ה-Shopping Express שלה, המאפשר לצרכנים להזמין סחורות באינטרנט ולקבל אותן הביתה כבר באותו יום.

למרות שגוגל מפתחת בחשאי את פרויקט המל"טים שלה מאז שלהי שנת 2011, החברה תתמקד עתה בשיפור היכולת של כלי הרכב לנווט באופן בטוח זה לצד זה, בהפחתת הרעש שהם מייצרים וכן בשיפור יכולת ה"הנחתה" של החבילה, כדי שיוכלו לכוון את מסירת החבילה לשטח בגודל של משטח הכניסה לבית.

גוברג מגוגל אמר כי החברה כבר מסרה למנהל התעופה האמריקני מידע על הפרויקט, וכי היא מעדכנת אותה בדבר. לדבריו, גוגל ביצעה "מספר טיסות מחקר בהיקף קטן" בארצות-הברית, אך היא מקווה לקיים שיחות נוספות עם מנהל התעופה כדי לקבוע אתרים ספציפיים לניסויים.

בשנת 2012 דרש הקונגרס ממנהל התעופה לקבוע מפת דרכים לשימוש נרחב יותר במל"טים. מנהל התעופה התיר שימוש מוגבל במל"טים בארצות-הברית לצורך מעקב, אכיפת חוק, מחקר אטמוספירי ויישומים אחרים.