ארה"ב: עובדי מקדונלד'ס ופיצה האט ישבתו בדרישה להעלאת שכר

‎‎עובדי מזון מהיר ב-150 ערים בארה"ב צפויים להפגין השבוע בדרישה לשכר של 15 דולר לשעה וזכות להקים איגוד

עובדים  של מקדונלדס מפגינים לקראת השביתה / צילום: רויטרס
עובדים של מקדונלדס מפגינים לקראת השביתה / צילום: רויטרס

‎‎עובדי מזון מהיר ב-150 ערים בארה"ב מתכננים להפגין השבוע במה שתהיה השביתה הרחבה ביותר שלהם מאז תחילת ההפגנות בסוף 2012.

אלפי עובדים של מקדונלד'ס ופיצה האט מקבוצת יאם ברנדס מתכננים להפגין מחרתיים (ה') בדרישה לשכר של 15 דולר לשעה וזכות להקים איגוד. עם הערים שבהן תתקיים ההפגנה נמנות בין היתר שיקאגו, פיטסבורג ואוקלנד שבקליפורניה.

‏מחאת עובדי המזון המהיר מתרחבת בערים בארה"ב ואפילו בחו"ל. במאי ביקשה מקדונלד'ס מעובדי המטה שלה לא להגיע לעבודה, אחרי שעובדים הפגינו מול המטה באוק ברוק, אילינוי. לפני שנה נטשו עובדי מזון מהיר את עבודתם בכ-50 ערים אמריקאיות והגבירו את הלחץ על הנהלות הרשתות להעלות את השכר.

‏העובדים דורשים למעשה תוספת שכר של 65% ביחס לשכרם כיום. עובדי הכנה והגשה של מזון בארה"ב, כולל מזון מהיר, משתכרים 9.08 דולר לשעה בממוצע, לפי לשכת הסטטיסטיקה במשרד העבודה האמריקאי.

‏הרשתות עצמן עומדות בפני קבלת אחריות מוגדלת על תנאי העבודה של עובדים שנשכרים על-ידי הזכיינים. ביולי קבע היועץ המשפטי במועצת יחסי העבודה הארצית כי למקדונלד'ס יש אחריות שווה לזו של בעלי המסעדות שלה ביחס לעובדים. ההחלטה נחגגה על-ידי פעילי איגודים ועוררה ביקורת מצד ארגוני קמעונאים ומקדונלד'ס.

‏למקדונלד'ס יש יותר מ-14,200 מסעדות בשוק האמריקאי לבדו, כ-90% מהן בבעלות זכיינים. יאם, שהיא גם הבעלים של קנטקי פרייד צ'יקן וטאקו בל, מפעילה בארה"ב כ-18,000 מסעדות. ‏‎‎