רמ"י שיווקה מתחילת השנה קרקעות ל-19,500 יח"ד

עלייה קלה בשיווק קרקעות ביחס ל-2013; ירידה חדה בשיווק צמודי קרקע ■ גורם באוצר מצנן את ההתלהבות: הנתון הקובע הוא "עסקאות מאושרות", כלומר מכרזים שיש בהם יזם זוכה - "ובפרמטר הזה הנתונים לא טובים בכלל"

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שיווקה מתחילת השנה ועד סוף חודש יולי קרקעות ל-19,500 יחידות דיור, רובן המכריע במכרזים בבנייה רוויה ומיעוטן בעסקאות של צמודי קרקע בפטור ממכרז (בעיקר בהרחבות במושבים ובקיבוצים). זהו שיפור קטן לעומת התקופה המקבילה ב-2013, בה שווקו 18,700 יח"ד, כך נודע ל"גלובס".

נתון זה משקף קצב עסקאות המבטא שיווק שנתי של 33,500 יח"ד ב-2014, אולם לא ברור כרגע איך יושפעו שיווקי הקרקע של רמ"י בהמשך ממבצע צוק איתן ומאווירת הישיבה על הגדר בשוק הנדל"ן בציפייה להכרעות על מע"מ 0 של שר האוצר יאיר לפיד וקידום "מחיר מטרה" של שר השיכון אורי אריאל, הגורמת להיענות פחותה של הקבלנים לרכוש קרקעות במכרזי רמ"י.

יחד עם זאת, גורם בכיר באוצר אומר, כי הנתון הקובע באמת איננו כמות השיווקים במכרזים שחלקם עדיין "באוויר" ללא הצעות של קבלנים, אלא דווקא הנתון של "עסקאות מאושרות", כלומר, מכרזים שיש בהם יזם זוכה אשר כבר שילם את מחיר הקרקע, ולדבריו "בפרמטר הזה הנתונים לא טובים בכלל".

היעד הממשלתי השנתי לשיווק קרקעות במכרזים לבנייה רוויה הוא 25 אלף יח"ד, ובדרך כלל מתבצעות בשנים האחרונות עוד כ-10 אלפים עסקאות בפטור ממכרז, בעיקר בצמודי קרקע.

רמ"י, בהנהלת בנצי ליברמן, עברה ב-2013 את יעד השיווקים הממשלתי, ואם לא תהיה צניחה משמעותית בהיענות למכרזים עד סוף השנה, גם בשנה זו יש סיכוי שרמ"י תעמוד ביעד. משקיפים בשוק הנדל"ן טוענים, כי יעד הממשלה נמוך מדי, ויש להגביה את היעד לפחות ל-35 אלף יח"ד בשנה, ובכך לאתגר את רמ"י למאמץ גדול יותר בצד ההיצע.

התופעה הבולטת הניכרת בנתוני החודשים הראשונים של 2014 היא הירידה החדה בעסקאות של צמודי קרקע בפטור ממכרז - 2,700 השנה לעומת 6,000 בתקופה המקבילה ב-2013. ירידה זו מבטאת בעיקר את הקפאת הבנייה בקיבוצים, בעקבות העימות המתמשך בין רמ"י לקיבוצים על הסדרת זכויות הבנייה בשטחם. ברמ"י מקווים, שעם קבלת ההחלטה החדשה השבוע במועצת מקרקעי ישראל, על האפשרות של הקיבוצים לרכוש את זכויות הבנייה ב-33% משוויין, יגבר קצב הבנייה בקיבוצים באופן משמעותי.

קצב השיווקים של קרקע לבנייה רוויה במכרזים משקף נתון שנתי אפשרי של 27 אלף יח"ד במכרזי בנייה רוויה, מעל יעד הממשלה. באפן מסורתי, שיווקי הקרקע ברבעון האחרון של השנה הם מוגברים, כשרמ"י "שופכת" מתחמים "שעל המדף".

29% של שיווקי הקרקע בינואר-יולי היו בירושלים; במרכז - 19%; בדרום - 19%; אזור חיפה - 17%; בצפון - 15%.