טרישה מזהיר: הזרמת נזילות אינסופית מנפחת בועות

הנגיד הקודם של ה-ECB: "נכון שהסיכון לאירוע קטסטרופלי ירד מאוד אבל ה-ECB צריך לפעול בתוך התחומים שהוגדרו לו ושעליהם הוסכם. זה נכון שהסכנה מדפלציה קיימת ושמצבו של גוש האירו לא טוב מבחינה כלכלית וחברתית ולכן הבנק המרכזי פועל בצעדים לא קונוונציונליים"

ז`אן קלוד טרישה / צלם: רויטרס
ז`אן קלוד טרישה / צלם: רויטרס

"הזרמת נזילות אינסופית וללא הגבלות יוצרת בועות וגם בעיות שלא התכוונו אליהן", כך אמר בראיון ל-CNBC ז'אן קלוד טרישה, הנגיד הקודם של ה-ECB. טרישה אמר את הדברים בהתייחסות להכרזה האחרונה של מריו דראגי בשבוע שעבר.

בשבוע שעבר הכריז מריו דראגי, נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB) כי הבנק יחל בתוכנית הקלה כמותית באוקטובר, המורכבת מרכישה של ניירות ערך מגובות נכסים (ABS). דרגי ציין כי הבנק מחויב לשימוש בכלים לא קונוונציונליים נוספים במקרה הצורך, על מנת להמנע מסיכוני האינפלציה.

במסגרת תוכנית זו, בנקים בגוש האירו ימכרו ל-ECB הלוואות וסוגי אשראי נוספים שברשותם, על מנת לחזק את המערכת הפיננסית בגוש האירו ולהגביר את כמות ההלוואות בכלכלה על ידי הגדלת המאזנים של הבנקים.

מוקדם יותר הודיע נגיד ה-ECB כי הוא חותך פעם נוספת את הריבית המרכזית ב-0.1% לרמת שפל של 0.05%. זאת במטרה להמריץ את הכלכלה המדשדשת של גוש האירו. ה-ECB החליט בנוסף להפחית שוב את ריבית הפקדונות לרמה של 0.2%-, לאחר שלפני שלושה חודשים הבנק עשה היסטוריה והוריד בפעם הראשונה את ריבית הפקדונות לרמה שלילית של 0.1%-.

טרישה אמר כי הוא תומך במהלך לרכישת ניירות ערך מגובות נכסים והוסיף כי "זה מהלך מאוד חשוב".

"נכון שהסיכון לאירוע קטסטרופלי ירד מאוד אבל ה-ECB צריך לפעול בתוך התחומים שהוגדרו לו ושעליהם הוסכם. זה נכון שהסכנה מדפלציה קיימת ושמצבו של גוש האירו לא טוב מבחינה כלכלית וחברתית ולכן הבנק המרכזי פועל בצעדים לא קונוונציונליים", הוא הוסיף.