האופוזיציה בטורקיה: יש שת"פ בין ממשלת ארדואן לדאע"ש

CBS: טורקיה – בסיס להתארגנות דאע"ש ■ דיווחים מטורקיה עצמה מאששים חששות שאנקרה תהיה משענת קנה רצוץ במלחמה נגד ארגון הטרור

רג`פ טייפ ארדואן, יום הדין / צלם: רויטרס
רג`פ טייפ ארדואן, יום הדין / צלם: רויטרס

דיווחים מטורקיה, לרבות כתבה ברשת CBS האמריקאית, מאששים חששות שאנקרה תהיה משענת קנה רצוץ כחברת הקואליציה של נאט"ו נגד דאע"ש, שעליה הכריז בסוף השבוע נשיא ארה"ב, ברק אובמה, במסיבת עיתונאים בוויילס, כתום פסגת נאט"ו.

לדברי CBS, השתמש דאע"ש בטורקיה כבסיס שאיפשר לו לצמוח. חבר במפלגת אופוזיציה בפרלמנט הטורקי, הורסיט גונס, אמר לרשת, כי ממשלת ארדואן התירה לדאע"ש לשגשג מפני שהיא מעדיפה ארגון טרור זה על פני משטרו של בשאר אסד בדמשק.

הפוליטיקאי האשים את ממשלת ארדואן גם בהתעלמות מעסקי הברחת הנפט הרווחיים שמנהל דאע"ש בנקודות על גבולות טורקיה. "את (זרם) הכסף הזה אפשר להפסיק", אמר גונס. "אפשר לבלום את הכסף הזה אם ממשלת טורקיה ומדינות שכנות יחליטו שדאע"ש לא יקבל אפילו סנט אחד מהברחות הנפט".

בתגובה אמר פקיד בממשלת טורקיה ל-CBS, כי ארצו מעולם לא סייעה לדאע"ש וכי היא רואה בו ארגון טרור. לדבריו, אסרה אנקרה כניסת 6000 זרים למדינה מחשש שהם יסתננו מטורקיה לסוריה וייצטרפו לדאע"ש. אך הפקיד הודה, כי פשוט בלתי אפשרי לעצור כל אדם שמבקש לעבור מטורקיה לסוריה לאורך גבול שאורכו כ-800 ק"מ.

על פי הרשת האמריקאית, בשלוש השנים שחלפו התירה ממשלת טורקיה ל"לוחמים" לעבור משטחה לסוריה בגלל רצונה למוטט א משטר אסד. כבר ב-2012 ראיינה הרשת ערבי-אמריקאי, בשם "מחמוד", שהיה סוכן מכירות של בולדוזרים באטלנטה, וחזר לסוריה כדי להצטרף למורדים נגד אסד. "נכנסנו ויצאנו", הוא סיפר. "השלטונות הטורקיים עצמו את העיניים ואנו חצינו (את הגבול)".

השידור מדגיש, כי קיצונים מוסלמיים ניצלו את מדיניות העיניים העצומות של טורקיה והסתננו לסוריה וחזרה לטורקיה. קיצונים רבים קיבלו טיפול רפואי בבתי-חולים טורקיים וארגנו בתי-מקלט בעיירות טורקיות לאורך הגבול עם סוריה.

בטורקיה, לא כולם מקבלים את הסבר הממשלה שקשה לשלוט על קו גבול שאורכו מאות ק"מ. בעל הטור אמרי אוסלו, בעיתון הטורקי בשפה האנגלית "זאמאן טודיי", כתב: "גורמים שתומכים בממשלת ארדואן משוטטים ברחבי תבל כדי לשכנע את הקהיליה הבינלאומית שטורקיה לא סייעה לדאע"ש או לקבוצות המזוהות עם אל קאעדה בסוריה או בעיראק... התשובה הטיפוסית של גורמים אלה לשאלות על נושא זה היא, שטורקיה מעולם לא הושיטה סיוע לארגונים שקשורים באל קאעדה במהלך המלחמה בסוריה".

"אולם", כותב בעל הטור, "קהיליות המודיעין בעולם מודעות היטב לעובדה שסוכנות המודיעין הטורקית קיימה מגעים קרובים עם ארגונים אלה ושכלי נשק רבים הועברו אליהם. התקשורת הבינלאומית חשפה הוכחות רבות לכך".

"... קבוצות המזוהות עם אל קאעדה השתמשו בטורקיה כגשר לסוריה מאז 2012", מוסיף הכותב. "מספר המשתמשים בגשר הזה משתנה ממקור למקור. האומדן הממוצע הוא כ-5000. נוסף לכך, אלפי אזרחים טורקיים הצטרפו לקבוצות הקשורות באל קאעדה בסוריה".

לדבריו, אין זה קל להגיע לסוריה דרך טורקיה. כדי להביא את הג'יהאדיסטים ליעדם יש צורך ברשת טרור מאורגנת היטב, שתעביר אותם מנמלי-תעופה לנקודות בסוריה. המשמעות היא אלפי שעות נהיגה בין איסנטבול לגבול, אלפי שעות של שיחות טלפון, אלפי אי-מיילים, מסרים בפייסבוק ובטוויטר וכו'. מפליא ששירותי הביטחון של טורקיה לא עצרו אפילו חבר אחד ברשת הטרור הזו, מציין בעל הטור.

הוא מדגיש, שעל שירותי אכיפת החוק בטורקיה נמתחה ביקורת מפני שהם הקימו רשת "אורווליאנית" של ניטור ומעקב אחרי אזרחים. מפעילי הרשת הזו אינם מהססים לקרוא מסרים בטוויטר של פעילי אופוזיציה. "איך זה לעזאזל שרשויות ביטחון עם מוניטין כזה התעלמו מקיומה של רשת טרור ג'יהאדיסטית מתחת לאפן"?

ארה"ב מודעת כמובן ליחסים הרגישים של טורקיה עם שכנותיה, לא רק עם סוריה אלא גם עם עיראק, שבה מחזיק דאע"ש ב-46 דיפלומטים עיראקיים, שנשבו בעת פשיטת הארגון על מוסול. הבעייתיות של הצטרפות אנקרה לקואליציה נגד דאע"ש אינה סוד בוושינגטון. "כל אחד מבין שהטורקים נמצאים בקטגוריה מיוחדת, אמר פקיד אמריקאי לסוכנות רויטרס. "טורקיה תהיה חלק מהקואליציה, אבל מה משמעות הדבר? זה לא עולה הרבה להניף דגל על התורן".

פקיד אחר אמר, כי וושינגטון תבקש מטורקיה לעשות יותר לבלימת זרם הלוחמים הזרים משטח טורקיה לסוריה.

אובמה רמז על כך בשיחה עם כתבים בעקבות פגישתו עם ארדואן בפסגת נאט"ו בוויילס: "אני רוצה להביע את הערכתי לשיתף הפעולה בין ארה"ב לטורקיה הן מבחינה צבאית והן מבחינה מודיעינית בסוגיית הלוחמים הזרים, תחום שבו עלינו להתאמץ עוד יותר".

על יחסה האמביוולנטי של טורקיה כלפי דאע"ש תעיד העובדה שבשיחות פרטיות מדגישים פקידים טורקיים שמטוסי חיל האוויר האמריקאי, שהפציצו מטרות של דאע"ש בעיראק, לא המריאו מבסיס חיל האוויר אינסירליק, בדרום טורקיה.

"הטורקים לא יתירו לנו להשתמש באינסירליק לגיחות הפצצה קטלניות", אמר הנרי בארקי, לשעבר בכיר סטייט דיפרטמנט. הוא הסביר, שעריפתו של העיתונאי האמריקאי ג'יימס פולי היתה מסר לא רק לארה"ב אלא גם לטורקיה. הטורקים אינם רוצים לסכן את חיי הדיפלומטים שלהם בשבי דאע"ש.