ח"כ כהן לבנט: בידך לעצור הכנסת חומרים מסרטנים למזרנים

יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה דורש משר הכלכלה להבהיר כיצד התקבלה ההחלטה להכניס חומרים מעכבי בעירה במזרנים ■ משרד הכלכלה: "התקן הוקפא עד לבירור הסוגייה, ניאלץ להכריע בין שתי עמדות מנוגדות של שני גופים ממשלתיים"

בנט בכנס בניו יורק / צילום:Jeffrey Holmes
בנט בכנס בניו יורק / צילום:Jeffrey Holmes

ח"כ אמנון כהן, יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, שלח מכתב לשר הכלכלה נפתלי בנט בעניין אישור תקן מחייב להכנסת מעכבי בעירה במזרנים בעוד כמה חודשים.

ח"כ כהן טוען במכתבו כי החומרים יוכנסו למזרנים, חרף עמדת משרד הבריאות כי הינם "מסרטנים או חשודים כמסרטנים". לפי חוות דעת שהוציא משרד הבריאות, אותם חומרים קשורים לבעיות התפתחות קוגניטיביות ומוטוריות, אוטיזם, פגיעה בהתפתחות מערכת עצבים בעוברים, שיבוש מערכת הורמונלית ועוד.

ח"כ כהן תמה במכתבו "כיצד השיקול הבריאותי והנזק העלול להיגרם נדחק לתחתית סדר העדיפות במכלול השיקולים שעמדו לנגד עיני הועדה הבין-משרדית". לפי כהן, על הליך הכנתו של התקן החדש "מוטל צל כבד של התנהלות בעייתית וחוסר מנהל תקין".

ח"כ כהן טוען שממסמכים ותכתובות של הוועדה הבין-משרדית בראשות נציבות כבאות והצלה, "עולה תמונה מדאיגה ובעייתית של תפקוד לקוי וחוסר תקשורת בין הגורמים השונים בוועדה, אשר הוביל בסופו של דבר להמלצה אשר, ככל שידוע לי, הייתה בניגוד לדעת מרבית הגורמים... התמונה שמצטיירת מכל הידוע לי היא תמונה של כשל מערכתי שעלולה לסכן את בריאותו של הציבור, משפיעה על יוקר המחייה ומעמידה יבואנים ויצרנים מקומיים בפני שוקת שבורה וחוסר הבנה כיצד להתנהל ובאילו חומרים להשתמש על מנת שיעמדו בתקן המחייב".

ח"כ כהן מדגיש, כי אם יצטרך יכנס כינוס דחוף של הוועדה לביקורת המדינה. הוא פונה לבנט וכותב לו: "נכון יהיה אם כשר הממונה תפעל לדחייה של כניסת התקן לתקופה שאינה מוגבלת בזמן, עד אשר תיערך בדיקה מחודשת מול כל הגורמים שעסקו בנושא והנושא ייבדק על ידי בית המשפט".

גורמים במשרד הכלכלה מסרו לאתר "גלובס", כי נציבות הכבאות וההצלה הגישה בקשה דחופה ומנומקת להכנסת חומרים מעכבי הבעירה במזרנים, בהתאם לתקן הבריטי, לאור סטטיסטיקות המצביעות כי זה הגורם מספר 1 למוות במקרי שריפה בבתים בשעת שינה. "מה היינו אמורים לעשות" שואלים במשרד הכלכלה, "כשבאה אלינו הרשות לכבאות וטוענת שזו סיבה עיקרית למקרי מוות בשריפות?"

עם זאת, במשרד הכלכלה מודעים גם לצד השני, זה שמיוצג על ידי משרד הבריאות ושטוען בתוקף כי אותם חומרים מעכבי בעירה מסוכנים לבריאות. לכן, אומרים במשרד, "הקפאנו לשלושה חודשים וחצי את התקן החדש בכל מה שנוגע לטיפול באש גלויה, עד לבחינתו על ידי מכון התקנים, קבלת הערות מהציבור ובדיקת הנושא במשרד הבריאות. ככל הידוע לנו, משרד הבריאות עדיין לא הציג סטטיסטיקות התומכות בטענות על סכנה בריאותית במעכבי הבעירה".