ביקוש גבוה לגיוס של בזן; הנפקה שוברת שיאים למזרחי טפחות

חברת הזיקוק שוקלת הגדלת הגיוס ■ בנק מזרחי טפחות יגייס 3 מיליארד שקל בסדרה אחת

בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר
בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

למרות התקלה שהתרחשה בימים האחרונים במתקן המידן והפגיעה הצפויה ברווחי בזן, הצליחה חברת הזיקוק להשלים את השלב המוסדי בהנפקת האג"ח שהיא מבצעת. אמש עדכנה בזן כי הבטיחה גיוס של 520 מיליון שקל במסגרת המכרז המוסדי, שזכה לביקושי יתר משמעותיים, שבעקבותיהם היא אף בוחנת את הגדלת היקף הגיוס.

האג"ח שמנפיקה בזן היא שקלית, בריבית שנתית קבועה של 6%, ובשלב המוסדי הצטברו הביקושים עליה ל-940 מיליון שקל. בזן תכננה בתחילה לגייס עד 750 מיליון שקל, אולם בעקבות הביקושים הגבוהים עדכנה כי היא בוחנת אפשרות להגדיל את הסכום. חברת הדירוג S&P מעלות הרחיבה הבוקר את דירוג ההנפקה, העומד על BBB באופק יציב, עד לסכום של 900 מיליון שקל.

כספי האג"ח צפויים לשמש את בזן בעיקר למיחזור חוב קיים, ולמימון פעילותה השוטפת של החברה. הגיוס, שמובילה לאומי פרטנרס, נועד לשפר את מבנה החוב של בזן תוך הארכת המח"מ, ולאפשר לה גמישות פיננסית רבה יותר.

בתחילת השבוע עדכנה בזן כי תקלה שהתרחשה בצנרת הכניסה למתקן המידן צפויה לפגוע ברווח הנקי שלה בסכום של 8-10 מיליון דולר - סכום המקזז לחלוטין את הרווחים שהציגה בזן בסיכום המחצית הראשונה של השנה. בהקמת המידן (מתקן לייצור דלקים נקיים) הושקעו יותר מחצי מיליארד דולר, והוא החל בפעילות מלאה בתחילת 2013.

כאמור, למרות התזמון הלא מוצלח של התקלה, רגע לפני תחילת המכרז המוסדי, זכה גיוס האג"ח של בזן לביקושים גבוהים הממשיכים לאפיין את שוק הנפקות האג"ח בתקופה האחרונה, על רקע הריבית הנמוכה והיעדר אלטרנטיבות השקעה.

בזן אינה היחידה הנהנית מתנאי השוק, והבוקר עדכן בנק מזרחי טפחות על ביקושי יתר משמעותיים בהנפקת אג"ח ענקית שהוא מקדם - שלפי הבנק תהיה ההנפקה הגדולה ביותר בסדרה אחת, שתסתכם בכ-3 מיליארד שקל.

האג"ח המונפקת צמודת מדד, והריבית שנקבעה במכרז נמוכה במיוחד, ועומדת על 0.41% בלבד. קרן האג"ח תשולם בשבעה תשלומים שנתיים בשנים 2015-2021.

גיוסים גם בחברות הנדל"ן

מזרחי טפחות, שביקש תחילה לגייס עד 2 מיליארד שקל, נהנה מביקושי ענק שהתקרבו ל-3.9 מיליארד שקל במכרז המוסדי, ונענה להתחייבויות בהיקף של 2.8 מיליארד שקל. הבוקר עדכנה מעלות על הרחבת דירוג AA פלוס שהעניקה להנפקה, לסכום של עד 3 מיליארד שקל. את הנפקת הבנק מובילה רוסאריו קפיטל.

מזרחי טפחות הוא הבנק הבולט בשוק גיוסי האג"ח מתחילת השנה, והסכומים שגייס ב-2014, יחד עם ההנפקה הנוכחית, מצטברים לכ-6 מיליארד שקל.

עוד בין הבנקים, גם הפועלים פועל בימים אלה לגיוס אג"ח רחב, המתוכנן לעמוד על כ-2 מיליארד שקל.

גיוסי חוב ערים מאפיינים גם את חברות הנדל"ן. נכסים ובנין עדכנה היום על תוצאות הנפקת אג"ח משתי סדרות שביצעה, שבמסגרתה גייסה כ-430 מיליון שקל - קצת פחות מרף הגיוס המקסימלי שעליו הודיעה, אחרי שבאחת הסדרות המונפקות לא נרשמו ביקושים מצד הציבור. הריבית שנקבעה במכרז המוסדי על הסדרה השקלית עומדת על 3.9%, וזו של הסדרה צמודת המדד עומדת על קרוב ל-2%.

חברות נדל"ן נוספות שהשלימו בימים האחרונים הנפקות אג"ח הן אלקטרה נדל"ן, שגייסה קרוב ל-140 מיליון שקל, כלכלית ירושלים, שגייסה כ-310 מיליון שקל, ורוטשטיין, שגייסה 75 מיליון שקל. לאלו הצטרפה גם החברה התעשייתית ברנד, שדיווחה היום על הבטחת גיוס של כ-60 מיליון שקל.

בשמונת החודשים הראשונים של 2014 מצטברות הנפקות החוב ליותר מ-23 מיליארד שקל. בחודש אוגוסט הסתכמו הגיוסים בכ-2.5 מיליארד שקל - למרות המבצע הצבאי "צוק איתן", חופשת הקיץ ופרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני.