איזו מנייה היכתה את מדד הבנקים בסיכון נמוך יחסית?

"שווי הוגן": משקיעים רבים נוטים להתייחס לתשואה בלבד, ופחות לרמת הסיכון – מניית דיסקונט מוכיחה כי יש חשיבות רבה לתנודתיות ההשקעה

בנק הפועלים הוא הבנק היחיד מבין חמשת הבנקים הגדולים ששווי מניותיו במשך 12 החודשים האחרונים (ספט' 2013-ספט' 2014) הניב ביצועים עודפים על פני השינוי בשווי תעודת סל העוקבת אחרי מדד ת"א בנקים, במונחים של תשואה מול סיכון. כך עולה מדירוג מניות הבנקים שנערך במחלקת המחקר של חברת "שווי הוגן" המתמחה בניהול סיכונים פיננסיים והערכות שווי.

מהבדיקה עולה עוד כי לאחר שבתקופה המקבילה אשתקד מניית דיסקונט הכתה את ביצועי המדד מבחינת תשואה מול סיכון, הרי שבשנה האחרונה המניה הידרדרה למקום האחרון. ב"שווי הוגן" אומרים היום כי משקיעים רבים נוטים להתייחס לשינויי השווי בלבד, ולא לרמת הסיכון הגלומה בו, אולם במהלך תקופת ההשקעה ישנה חשיבות גם לרמת הסיכון המשתקפת בין היתר במתאמים (קורלציות) עם מדדי הייחוס והתנודתיות של שווי המניות, מה שעלול לקבל משנה תוקף במקרה בו המשקיע נאלץ לממש את השקעתו בזמן נתון במהלך התקופה.

במהלך 12 החודשים האחרונים רשם מדד ת"א בנקים עליית שווי של כ-19%, כאשר רק שני הבנקים הגדולים, פועלים ולאומי, רשמו עליית שווי גבוהה יותר של כ-25% וכ-20% בהתאמה. אולם, "מדד שווי הוגן", אשר דירג את מניות הבנקים גם בשקלול מדדי סיכון הגלומים במניות, מראה כי שינוי השווי המשוקלל בתעודת סל העוקבת אחרי מדד ת"א בנקים היה גבוה יותר משינוי השווי המשוקלל של כל אחת ממניות הבנקים, למעט בנק הפועלים שבשליטת שרי אריסון ותחת ניהולו של המנכ"ל, ציון קינן.

ב"שווי הוגן" מציינים כי במהלך תקופת ההשקעה ישנה חשיבות רבה גם לרמת הסיכון, התנודתיות והמתאם של השווי ביחס לשוק, מה שעלול לקבל משנה תוקף במקרה בו המשקיע נאלץ לממש את השקעתו בזמן נתון במהלך התקופה, בעיקר כאשר תנאי השוק פחות טובים.

עוד עולה כי גם בבחינת התקופה המקבילה אשתקד עמד בנק הפועלים בצמרת "מדד שווי הוגן", עם שינוי שווי שוק של כ-41% במשך 12 חודשים, ואילו מניית דיסקונט מוקמה במקום השלישי, כאשר השינוי בה הסתכם בכ-45%, אולם גם שיקף את הסיכון הגבוה ביותר. סיכון שאכן התממש בתקופה הנוכחית, כאשר דירוג מניית דיסקונט נפל למקום האחרון ב"מדד שווי הוגן", עם השינוי הנמוך ביותר של כ-4.7% בלבד.

במחלקת המחקר של "שווי הוגן" מסבירים כי בנק דיסקונט סבל במהלך התקופות מסכסוך עבודה מתמשך שהוכרז בסוף חודש אפריל 2013 והעיב על ביצועי המניה עד ההגעה לסיומו, תמורת תוספות שכר דיפרנציאליות בשיעור ממוצע של 3.25%, זאת כחודש לאחר שנכנסה לתפקידה המנכ"לית הנוכחית, לילך אשר טופילסקי. בנוסף, ביצועי המניה הושפעו ממכירה כמעט תקדימית של מניות השליטה של רובין שראן ומתיו ברונפמן בבורסה, תוך ויתור על פרמיית שליטה ולמעשה בדיסקאונט על מחיר השוק.

למרות זאת אומרים ב"שווי הוגן", "ייתכן שסיום הסכסוך יעניק להנהלת הבנק את השקט התעשייתי הנחוץ מאד לצורך התייעלות, כאשר עם פרסום תוצאות הרבעון השני של 2014 נחשפה התכנית האסטרטגית של בנק דיסקונט הכוללת קיצוץ של למעלה מאלף עובדים, צמצום שטחי נדל"ן וסגירת סניפים הממוקמים במרכזי קניות ראשיים".