גבעת עמל: מגעים למנוע פינוי משפחות מחר

לאחר התערבות ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, הגיעה חברת אלעד מגורים בשליטת יצחק תשובה להסכמות עם המשפחה הגדולה ביותר המיועדת לפינוי מחר

גבעת עמל / צילום: רוני שיצר
גבעת עמל / צילום: רוני שיצר

מגעים בין משפחות משכונת גבעת עמל בתל אביב המיועדות לפינוי שצפוי להתקיים מחר על ידי המשטרה, לבין חברת אלעד מגורים בשליטת יצחק תשובה. זאת בין היתר לאחר התערבות ראש עיריית תל אביב רון חולדאי בסוגייה.

אמש הפגינו כ-150 מתושבי גבעת עמל, כנגד הפינוי הצפוי להתקיים מחר על ידי המשטרה, וחסמו את הנסיעה בדרך נמיר, סמוך לשכונת בבלי. וועד גבעת עמל מסר כי "מחר אמורים להגיע 350 שוטרים ולפנות משפחות מגבעת עמל ערב החג. לעיריית תל אביב כבעלים בקרקע וכמי שנתנה זכויות בנייה אדירות במתנה ליצחק תשובה, ובשל העובדה שבפינוי הנוכחי תשובה מפנה תושבים שיושבים על שטח ציבור בלבד ולא על השטח שלו, יש את היכולת והחובה להטיל סנקציות על תשובה כדי שיפעל לבקשתה ויעצור את הפינויים האלה, במיוחד בעיתוי האכזרי הזה - ערב ראש השנה".

בעקבות פנייה רשמית של מספר חברי מועצת עיריית תל אביב להעלות לסדר היום את נושא פינוי גבעת עמל בישיבת המועצה האחרונה שהתקיימה, הוחלט בעירייה להתערב בסוגייה. "בעקבות ישיבת המועצה והנחיית ראש העירייה נעשתה פניה לנציגי היזם והמשטרה כדי שישקלו לא לבצע את הפינוי לפני החגים אלא לאחר מכן" מסרו היום בעיריית תל אביב. "במקביל נציגי העירייה מקיימים פגישות גישור בניסיון להגיע להבנות והסכמות בין הצדדים, אך יש לזכור כי קיימת פסיקת בית משפט ולעירייה אין אפשרות לקבוע את עיתוי הפינוי הקבוע בה."

מאלעד ישראל מגורים נמסר כי אתמול בלילה, הושגו הסכמות בין החברה לבין משפחת כבירי, שהיא המשפחה הגדולה ביותר אשר מיועדת לפינוי מחר, וכוללת כ-30 בני משפחה. זאת למרות צווי הפינוי העומדים ותלויים כנגד המשפחה. "כפי שהוכחנו לאורך כל הדרך, ולמרות שפסיקות בתי המשפט, מהשלום ועד לעליון, קבעו חד משמעית, שהמשפחות שנמצאות במקום יושבות שם שלא כדין ובניגוד לחוק, הגענו להבנות עם מרבית המשפחות שקיבלו צווי פינוי מבית המשפט, והמשפחות החליטו להתפנות מהשטח מרצונן". עוד מסרו באלעד מגורים כי "אנו נמשיך לפעול בשיתוף פעולה מלא עם הרשויות ולפעול בהתאם להחלטות בית המשפט והדין על מנת להביא לפיתוח של השכונה לרווחת התושבים והסביבה".

מלבד משפחת כבירי, נותרו עדיין כשלוש משפחות המיועדות מחר לפינוי ושגם עימן מתקיימים דיונים. גם כנגד המשפחות הללו קבע בית המשפט, כי הן אינן זכאיות לפיצוי וקיימים צווי פינוי כנגדן. במידה ומשפחות אלה יגיעו להסכמות עם אלעד מגורים בדמות פינוי מרצון, הפינוי המיועד למחר צפוי להתבטל.

לדברי וועד השכונה, המשפחות מעוניינות להתפנות בהסכם קולקטיבי ולא פרטני עם כל משפחה. "לא מגיעים להסכמים כשחרב הפינוי, מונפת ערב החג אל צוואר המשפחות. להשתמש בצווי הפינוי של בית משפט זה סחיטה באיומים, והמשטרה הודיעה לנו שמחר צפויים להגיע 350 שוטרים לפנות את המשפחות. חבל מאוד שאלעד ישראל לא מאמצת את בקשת עיריית תל אביב לדחות את הפינוי". עוד הוסיף הוועד כי "המדינה לא הסדירה את הסטטוס של התושבים במקום, ואנשים שנולדו בשכונה נותרים ללא מעמד משפטי. אם המדינה, שמכרה את הקרקע בשנת 1961 היתה עומדת על דרישתה כי היזם יספק דיור חלופי לתושבים, לא היינו מגיעים למצב הזה".