למרות צוק איתן: יצוא הסחורות ירד רק ב-5% ביולי-אוגוסט

יו"ר מכון היצוא: "מהניתוח של הנתונים עולה כי ההשפעה של צוק איתן על יצוא הסחורות הייתה מצומצמת ובכל מקרה לא מהותית"

במהלך 50 יום של לחימה במסגרת המבצע צוק איתן, ואלפי רקטות ששוגרו מעזה אל העורף, היצוא הישראלי לא נפגע, כך עולה מנתונים המתייחסים לחודשים יולי ואוגוסט שפרסם היום (ג') מכון היצוא. מניתוח נתוני הייצוא של חודשי הקיץ, שהתאפיינו בלחימה המתמשכת בדרום עולה כי היצוא הישראלי שמר על רמה דומה לזו שנרשמה בחודשים שקדמו למערכה בעזה.

מהנתונים שפרסם אגף הכלכלה של המכון עולה כי ביולי ובאוגוסט הסתכם יצוא הסחורות (ללא יהלומים) בכ-7.3 מיליארד דולר - ירידה של 5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, במכון היצוא מסבירים את הירידה בנסיגה שחלה בשלושת ענפי היצוא המרכזיים של המשק: תרופות, כימיקלים ורכיבים אלקטרוניים. מדובר בענפים שמתאפיינים בריכוזיות גבוהה של חברות ענק במשק ובהן טבע, כימיקלים לישראל (כיל) ואינטל, והם נתונים לתנודתיות רבה בהיקפי היצוא החודשיים. באגף הכלכלה של מכון היצוא אומרים כי בנטרול ענפים אלה, לא חל שינוי בהיקפי הפעילות של היצואנים.

מהנתונים עולה כי ענף התרופות רשם במהלך יולי ואוגוסט ירידה של 19% לעומת מאי ויוני והיצוא של החברות המעורבות בו הסתכם באותם חודשים בכ-850 מיליון דולר. מהנתונים שנמסרו היום עולה עוד כי מחודש ינואר ועד חודש אוגוסט ענף התרופות דווקא רשם עלייה של כ-19% ביחס לאותה תקופה אשתקד. בחודשי הקיץ יצוא הרכיבים האלקטרוניים ירד בכ-15% והסתכם בכ-795 מיליון דולר וזאת לאחר שמתחילת השנה ועד חודש אוגוסט האחרון חל בו גידול בשיעור של 14%. בקיץ האחרון חלה ירידה של כ-5% ביצוא הכימיקלים והוא הסתכם בכ-1.7 מיליארד דולר. מאז ינואר השנה ועד לחודש אוגוסט, היצוא בענף זה היה נמוך ב-2% ביחס להיקפי היצוא בתקופה המקבילה אשתקד.

"מהניתוח של הנתונים עולה כי ההשפעה של צוק איתן על יצוא הסחורות הייתה מצומצמת ובכל מקרה לא מהותית", אמר היום יו"ר מכון היצוא, רמזי גבאי, "למרות שבתקופת הלחימה מפעלים בדרום חוו פגיעה משמעותית ובחלקם הורגשה ירידה בתפוקה הכללית, ביצוא הכולל לא חלו שינויים חדים והמגמה שאפיינה אותו בשנתיים האחרונות נשמרת. אני מעריך שבמפעלים שבהם הייצור התעכב במהלך הלחימה בעזה, הוא הואץ מדי עם סיומו כך שפערי היצוא שלהם יתוקנו כבר במהלך החודשים הקרובים".

סחורות
 סחורות