יוניון פנוסה הספרדית שוקלת לוותר על התביעה נגד מצרים

רויטרס: אם מצרים תתיר ליוניון פנוסה לייבא את הגז הישראלי למתקן ההנזלה שלה בדמייטה, התביעה תתייתר

חברת יוניון פנוסה הספרדית שוקלת לוותר על תביעת הענק נגד מצרים, זאת אם מצרים תתיר לה לייבא את הגז הישראלי למתקן ההנזלה שלה בדמייטה - כך דווח אתמול (ג') בסוכנות הידיעות רויטרס.

לחברת יוניון פנוסה יש מתקן הנזלת גז בדמייטה, מתקן שהופסקה פעילותו כבר בשנת 2012, וזאת לאור החלטת ממשלת מצרים להשתמש בגז לצרכים פנימיים, כך טענה סוכנות הידיעות.

גם לחברת BG הבריטית יש מתקן הנזלה באידקו, והעובדה שאף אחת מהשתיים לא הייתה מסוגלת למלא אחר התחייבויותיהן ללקוחותיהן בשווקים הבינלאומיים עקב מחסור גז בשוק המקומי המצרי, גרמה לנזקים עצומים אצלן.

כתוצאה מכך, בשנה שעברה תבעה יוניון פנוסה את מצרים בטענה כי זו הפרה את ההסכם בניהן, והובילה בכך לנזק כספי עצום לחברה. המצרים חייבים כ-5.9 מיליארד דולר לחברות גז ונפט זרות אשר השקיעו במצרים, נטען ברויטרס.

עוד נכתב באתר הסוכנות כי במקרה שהמצרים יסכימו לאפשר את יבוא הגז ממאגר "תמר" למתקן ההנזלה של החברה בדמייטה, תשקל החברה בכובד-ראש לבטל את תביעת הענק שלה מול מצרים.

הגז ממאגר "תמר", שיכול להגיע בצינור תת-ימי למתקן הנזלת הגז בדמייטה, יכול "להציל" את מתקן ההנזלה שעומד שומם כבר שנתיים, ובינתיים גובה מהחברה סכומי ענק כל יום.

עוד מצטטת רויטרס מקור אשר לדבריו הבכירים במצרים לא יקשו על יבוא הגז מישראל, שכן בטווח הארוך הרווח למצרים יכול להיות רב. בכך שיאפשרו את יבוא הגז הישראלי "קונים" לעצמם המצרים את אמון המשקיעים, אשר לא מוכנים יותר להשקיע בקידוחי גז במצרים.

חברות דלק ונובל נמצאות במגעים מתקדמים עם חברות BG הבריטית וחברת יוניון פנוסה הספרדית למכירת 6.25 טריליון מטר מעוקב (TCF) של גז לאורך תקופה של 15 שנים. לאחר שבחודשים מאי ויוני נחתמו מזכרי הבנות בין הצדדים, צופים בדלק כי הסכמי מכירת הגז הסופיים ייחתמו עד סוף השנה.

לחברת BG יש מתקן באידקו, והיא נמצאת במגעים לקניית הגז ממאגר "לוויתן"; ולחברת יוניון פנוסה יש כאמור מתקן הנזלה בדמייטה, והיא במגעים לרכישת גז ממאגר "תמר".