הקבינט ידון בבניית 34 אלף דירות - כמעט ללא דיור להשכרה

קבינט הדיור ידון ביום שני הקרוב בקידום תוכניות לבניית דירות במסגרת הוועדה לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) ■ ההצעה שתעלה לקבינט הדיור מגלה כי חלק מהתוכניות כלל לא יכללו דיור להשכרה בסופו של דבר

בנייה בבאר יעקב / צילום: איל יצהר
בנייה בבאר יעקב / צילום: איל יצהר

קבינט הדיור ידון ביום שני הקרוב בקידום תוכניות לבניית 34.3 אלף דירות במסגרת הוועדה לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) בערים חיפה (4,400 יח"ד), רמת גן (2100 יח"ד) , קרית אונו (10,000 יח"ד), ירושלים (3,500 יח"ד), הרצליה (3,900 יח"ד), גן יבנה (1,400 יח"ד) ואשקלון (9,000 יח"ד).

כזכור, הותמ"ל היא ועדה שקמה במטרה לקדם בנייה במתחמים שיוכרזו כמועדפים על ידי הממשלה בהליך אישור מזורז ושיכללו גם דיור להשכרה. בעוד החוק המקורי נועד בעיקר לשם קידום הבנייה להשכרה, כחלק מתוכניתו של שר האוצר יאיר לפיד לבניית 150 אלף דירות להשכרה תוך עשור, עם הזמן חלקו של הדיור להשכרה צומצם ובמתחמים שמובאים לאישור הקבינט הדבר בולט במיוחד.

כך, למרות שהצעת חוק הותמ"ל שעברה הכנסת דיברה על לפחות 30% דירות להשכרה במתחמים השונים, ההצעה שתעלה לקבינט הדיור ביום שני הקרוב מגלה כי חלק מהתוכניות כלל לא יכללו דיור להשכרה בסופו של דבר. כך למשל, באשקלון, מדובר על תוכנית שחלה על שטח כ-4,000 דונם עליו ניתן לבנות 9,000 יחידות דיור סך הכל. על פי הצעת חוק הותמ"ל, אמור מתחם זה לכלול 30% דירות להשכרה ארוכת טווח, כלומר 2,700 דירות, אולם על פי ההצעה שתעלה לקבינט הדיור מוצע לא לכלול בה אף לא דירה אחת להשכרה.

"התנאים הכלכליים עלולים שלא לאפשר שיווק של מתחמים לדיור להשכרה לטווח ארוך, שכן הקצעת יחידות הדיור לטובת מטרה זו עלול לא לאפשר כדאיות כלכלית מינימלית ליזמים", כך על פי ההצעה, "כמו כן, יצויין כי שיעור הדיור להשכרה ביישוב גבוה במעט מהממוצע הארצי כבר כיום, דבר שמצביע על כך שביישוב ניתן מענה לצורך בדיור להשכרה במצב הקיים. על כן, היקף הדיור להשכרה המותכנן במתחם זה הוא 0%".

למעשה, מתוך שבע תוכניות אותן עתיד הקבינט לאשר כתוכניות מועדפות לדיור, רק שתיים (בירושלים ובגן יבנה) כוללות את המכסה המלאה של דיור להשכרה בשיעור 30% מנפח יחידות הדיור בתוכנית. שאר התוכניות, ארבע במספר, בהרצליה (אפולוניה), קרית אונו (תל השומר מרכז), רמת גן (תל השומר צפון) וחיפה (מורדות דרומיים) כוללות על פי ההצעה לקבינט הדיור רק 10% דיור להשכרה בלבד. במסגרת הנימוקים לכך בכל מקום ומקום מצויינות סיבות שונות להפחתת מספר יחידות הדיור להשכרה, בין היתר בשל שיווק עתידי צפוי, היקף דיור להשכרה קיים ביישובים האמורים או חשש מאי היתכנות ליזמים לגשת למכרזים.

בשורה התחתונה, מתוך 34.3 אלף יחידות דיור שאותן תוכל לאשר הותמ"ל, שעל פי החוק היו אמורים לכלול לפחות 30% דיור להשכרה, כלומר כעשרת אלפים יחידות דיור להשכרה, יכללו תוכניות אלו רק 2610 דירות להשכרה.

נזכיר שמדובר בהצעה שעומדת לעלות לקבינט הדיור ביום שני הקרוב כך שהתוכניות אינן מוכרזות ואולי ניתן יהיה לשנות את יחסי השכירות כפי שהם מופיעים כעת.