"רוכשי הדירות צריכים להמשיך להמתין, שלא יהיו פראיירים; שר האוצר לפיד קיבל החלטה אמיצה"

מנכ"ל משרד השיכון מבטיח: "תוכניות מחיר מטרה ומע"מ אפס יובילו לירידת מחירים" ■ לא מתרגש מהתנגדות הכלכלנים: "רוב הכלכלנים שמתנגדים כלל לא קראו את הצעת החוק" ■ ומה יש לו לומר על התחדשות עירונית?

שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי

שנה עמוסה עברה על שלמה בן אליהו, מנכ"ל משרד השיכון, וכעת הוא מבטיח בראיון ל"גלובס" לרגל השנה החדשה: "תוכניות מחיר מטרה ומע"מ אפס יובילו לירידת מחירים. הנקודה היא לא הדירות המוזלות שיימכרו במסגרת התוכניות עצמן, אלא השפעתן על שוק היד השנייה. שר האוצר קיבל החלטה אמיצה. רוכשי הדירות צריכים להמשיך להמתין, שלא יהיו פראיירים".

- ומה עם כל המתנגדים? כל הכלכלנים מדברים על תוספת ביקושים ועל עליית מחירים.

"רוב הכלכלנים שמתנגדים כלל לא קראו את הצעת החוק. אומרים שזה יגרום לכך שקבלנים ימכרו דירות 'עירומות' שאין בהן כל מה שצריך, אבל יש מפרט מחייב שנקבע בחוק שלא מאפשר להם לעשות זאת. ויש עוד דוגמאות.

"יש הרבה התנגדות פוליטית, ויש גם טענות נכונות וצריך להתמודד איתן. אבל הכלכלנים לא הוכיחו עצמם בעניין הזה. הרבה מדברים על החודש הראשון לאחר שיעבור החוק, אבל יש שבע שנים ליישום שלו. השוק יתאים עצמו ואת ההשפעה צריך לאמוד בטווח הרחוק".

- יש גם ביקורת על כך שיישום החוק מסובך.

"אנשים קטנים מחפשים תירוצים קטנים. כשהייתה בעבר החלטה על מס שבח, עם עשרות סעיפים, חישובים ליניאריים. הבינו הכול. בשביל זה יש רואי חשבון ועורכי דין. אולי הנוסחה של השמאי הממשלתי נראית קשה להבנה, אבל אף אחד לא צריך להבין אותה אלא לקבל את השורה התחתונה. יהיה מחירון לכל שכונה והכול יהיה ברור".

לפני שבוע וחצי קבעה המועצה הארצית לתכנון ובנייה כי עדכון תמ"א 35 לא יכלול פריצה נרחבת וגורפת לשטחים הפתוחים. היה זה ניצחון לירוקים ומכה למינהל התכנון במשרד הפנים, שהוביל עמדה על פיה יש צורך בתוספת שטחים בהיקף של בין 2% ל-4%. בן אליהו היה בין מובילי הקו שתמך בעמדת מינהל התכנון ואף טען שיש להגדיל את שטחי התכנון אף יותר, בין 5% ל-10%. "ההחלטה הזו תוביל למצב שהממשלה תחליט לעשות תוכנית מתאר חדשה למגורים, או שתקבע שתמ"א 35 תהיה תוכנית מנחה ולא סטטוטורית. עם ההמלצות שהתקבלו בוועדה הארצית לא נעמוד ביעדי הממשלה לתכנון. זה נראה ניצחון גדול לירוקים ולראשי הרשויות שכל אחד מונע מאינטרס אחר, אבל בסופו של דבר זה גול עצמי. אי אפשר לתכנן בלי חומר גלם שהוא קרקע".

- מה עם ההתחדשות העירונית? אתה בעצמך יזמת את תוכנית בינוי-פינוי-בינוי במסגרת צוות 90 הימים. היכן עומדת התוכנית?

"הכול תקוע. צריך להוביל למצב שדיון בתוכנית התחדשות עירונית ייעשה בוועדה אחת בלבד, להחמיר ההתייחסות לדיירים סרבנים, לשנות את החקיקה הנוגעת למיסוי בתחום, להגביר את הוודאות בכל הנושא של היטלי ההשבחה. חוסר הוודאות בתחום הזה מונע ממנו להתקדם, ובינתיים הוא גם לא זוכה לתקצוב כמו שצריך".