הסוחרים: אימפריית השבחת הכדורגלנים ע"ש פורטו

ב-12 השנים האחרונות הכניסה הקבוצה הפורטוגלית סכום פנומנלי של 714 מיליון אירו ממכירת שחקנים - גם בזכות עסקאות מפוקפקות עם סוכני שחקנים

פורטו, ג'קסון מרטינז / צלם: רויטרס
פורטו, ג'קסון מרטינז / צלם: רויטרס

העונה שעברה הייתה קטסטרופלית עבור פורטו. בפעם השנייה בלבד ב-20 השנים האחרונות היא לא סיימה את הליגה הפורטוגלית באחד משני המקומות הראשונים. כלכלית, רואי החשבון של הקבוצה ודאי התאכזבו מהעובדה שפירמת דלויט לא דירגה אותה בין 30 המועדונים המכניסים ביותר ביבשת. אבל למען האמת, המודל העסקי של פורטו שונה מהותית משל אותה אצולה אירופית: למרות 103 אלף חברי מועדון (הבעלים), והנפקה בבורסה - ההכנסה של פורטו לא מגיעה מחוזי טלוויזיה, מפרסומות או מקהל. במועדון מראים שאפשר דווקא להרוויח כסף, ולא מעט, ממסחר בכדורגלנים.

אחרי הכל, מדובר פה בסוחרים. זה ב-DNA שלהם. עושרה של העיר מגיע מהנמל המצליח ומבתי המסחר הגדולים ליין פורט שמשגשגים כבר מאות שנים. פורטו היא לליסבון מה שברצלונה היא למדריד - לטענת שתיהן תושביהן מרוויחים בזיעת אפם את הכסף שמתבזבז לו בעיר הבירה הנהנתנית והמנותקת. וכמו אצל הספרדים, סבלה פורטו תקופה ארוכה בצל המועדון הגדול והמרכזי במדינה. זה השתנה כשז'ורז'ה נוניו פינטו דה קוסטה הגיע.

***

בשנות השישים, פינטו דה קוסטה, פקיד בנק צעיר, קיבל עליו תפקידים במועדון, אליו הצטרף כמתנה מסבתו. בגיל 25 היה כבר ראש מחלקת הוקי גלגיליות של פורטו (ספורט מקצועני ופופולרי בפורטוגל), לפני שהתקדם לאחר מכן בהיררכיית הכדורגל של המועדון.

במהלך עשור שנות התשעים המופלא, בו זכתה פורטו בשמונה אליפויות, הנפיק המועדון את מחלקת הכדורגל שלו כחברה ציבורית בבורסה. הכסף שימש ליציאה ממעגל קסמים של חובות, והיווה בסיס לעבודה הפיננסית המתוחכמת של הקבוצה. שיא ההצלחה הגיע בתחילת שנות האלפיים, עם מינויו של ז'וזה מוריניו כמאמן ב-2002, שגרר אחריו זכייה בגביע אופ"א, שתי אליפויות רצופות וזכייה בצ'מפיונס ליג. מאמן פורטו לשעבר אנדרה וילאש-בואש: "פינטו דה קוסטה שינה את הכיוון במועדון. הוא יצר מיסטיקה ואת תרבות הווינריות".

כעסקן ומומחה לגלגיליות, פינטו דה קוסטה תמיד על סף החלקה בסיבוב: ב-2004 הואשם בשחיתות אך שוחרר בערבות של 125 אלף אירו; ב-2007 הורשע ע"י הליגה בפרשת "משרוקית הזהב" בשוחד לשופטים והושעה מכל פעילות, אבל בערעור בבימ"ש זוכה, משום שהוקלט באופן בלתי חוקי.

מצד שני הוא זה שמביא תמיד מאמנים מעולים למועדון: מוריניו היה זה שניצל את הסקאוטינג המעולה של פורטו, הפסיק עם הסלקטיביות והנחיל מסורת של תחנה מרכזית. ב-12 העונות האחרונות, מאז מונה "המיוחד" לתפקיד - מכרה פורטו שחקנים בסכום סנסציוני של 714 מיליון אירו, ואחרי קיזוז הקניות - הרווח שלה על העסקאות בשוק ההעברות הוא כ-351 מיליון אירו (ר' גרף). זהו הרווח הגדול ביותר שנרשם בעולם הכדורגל על-ידי מועדון כלשהו.

למרות שפורטו מאבדת מדי שנה כוכבים, היא מצליחה למצוא מספיק פוטנציאל כדי להישאר בטופ, כולל זכייה נוספת ב-2011 במפעל המשני, הליגה האירופית. אחד הפקטורים החשובים במחלקת הסאוטינג הוא הגודל: על-פי "הבילד", לפורטו יש כמה מאות סקאוטרים ברחבי העולם, רובם בדרום אמריקה. "הרבה עושים זאת. כל המועדונים מחפשים בנרות את כישרון-העל הבא. לכן אנחנו חייבים להיות מהירים יותר ומדויקים יותר", הסביר הסקאוט הבכיר רוי בארוש לאתר אופ"א את יתרונות הניסיון שיש למועדון, "אבל צריך גם מזל".

גם אם מועדונים רבים נוספים צדים באותם שדות, לפורטו יש מוניטין ותדמית מעולה. "לפורטו יש המון אוהדים בברזיל, שעוקבים אחרי כל משחק. לא היססתי לשנייה כשקיבלתי את ההצעה, זה תמיד היה חלום שלי", סיפר למשל החלוץ הברזילאי האלק. זו לא רק התדמית, כמובן. כמועדון מוביל יש לפורטו אקדמיה נהדרת ותנאים מעולים עבור השחקנים, כמו גם הגנה מקסימלית: בעיר אומרים ש"מועדון הכדורגל הוא כמו טירה מסוגרת". בארוש, שגם שיחק בפורטו, יודע: "השחקנים מרגישים מיד כמו בבית, ומבינים מיד שהם במועדון מדהים עם מנטליות ווינרית".

***

כל המועדונים בפורטוגל רשמו רווח ממכירת שחקנים על-פני העשור האחרון, הישג חסר תקדים לכל ליגה שהיא - שנובע מיתרונות היסטוריים ותרבותיים. כשבאירופה המועדונים העשירים התחילו לקנות כישרונות פורטוגלים, מילאו אלה את השורות בדרום אמריקאים, לרוב ברזילאים בגלל קרבת התרבות והשפה, וגם כי הם היו זולים. פורטו תמיד הפגינה שהיא בחוד החנית ורשמה הצלחות. בגלל שהברזילאים כבר לא זולים כיום, הימרו לאחרונה במועדון על קולומביאנים: פלקאו, חאמס רודריגז, פרדי גוארין, ג'קסון מרטינז וחואן קווינטרו הם כוכבים שהמועדון ייצר. העבודה עצמה סודית, אבל בעונה שעברה הסגיר פינטו דה קוסטה ב"או ז'וגו" אלמנט חשוב: "ליווינו את קווינטרו בנוער, ובשנה שלו בפסקארה, ידענו איך הוא חי ואיך הוא כשחקן על המגרש וכאדם מחוצה לו. ידענו עליו הכל".

הקבוצות המרוויחות בעולם משוק ההעברות
 הקבוצות המרוויחות בעולם משוק ההעברות

למרות הרווח האדיר ממכירת שחקנים, פורטו לא מתקרבת באמת לטופ האירופי מבחינה כלכלית. הסיבה לכך נעוצה באחד הגורמים לאטרקטיביות שלה: השימוש בבעלות צד ג' על שחקנים - Third Party Ownership. בשבוע שעבר עסק קונגרס פיפ"א בדרכים למניעת התופעה אחרי דרישה של אופ"א, שחוששת מעקיפת הפייננשל פייר-פליי ומניגודי אינטרסים.

ה"גרדיאן" פירסם בשבוע שעבר כתבה גדולה על ז'ורז'ה מנדש, סוכן העל שמעורב בכל עסקה גדולה: חאמס, די מריה, דייגו קוסטה, פלקאו? מנדש. על-פי העיתון, מנדש מעורב כיועץ לרשימה של קרנות שמבטיחות הצלחה בהשקעה בכישרונות כדורגל. אבל הוא לא מסתפק בהמלצה על שחקנים שלו וקופון שמן: ספורטינג ליסבון דיווחה שמנדש מתנה הארכות חוזה של שחקניו במכירה של אחוזים לקרנות הללו. אותו מנדש אחראי ל-70% מהעברות השחקנים של פורטו בעשור שבין 2001 ו-2010 (כ-238 מיליון אירו מתוך כ-342 מיליון). על ההעברה הקיץ של אליקים מנגאלה מפורטו ב-40 מיליון אירו למנצ'סטר סיטי, כותב העיתון, הוא לא קיבל רק עמלה יפה: שליש מהשחקן שייכים לקרן Doyen לה הוא מייעץ. מנדש לא לבד: פורטו קנתה למשל אחוזים בשחקן הברזילאי ואלטר, ואת האלק מקבוצת רנטיסטה מאורוגוואי - ששייכת לסוכן חואן פיגר שמשתמש בה כמחסן ומתקן חנייה לכדורגלנים. שכן לא ואלטר ולא האלק שיחקו בליגה השנייה באורוגוואי מעולם.

מטבלה המצורפת לדו"ח הכספי של החברה הבורסאית, ניתן ללמוד על אחוזי הבעלות של פורטו בשחקניה - בתחילת ובסוף כל עונה. ובכן, רק שבעה שחקנים בסגל שייכים לחלוטין למועדון, נכון ל-2013. מאותו דו"ח ניתן ללמוד שממכירת פלקאו לאתלטיקו ב-2012 ב-40 מיליון אירו, נותרו למועדון רק 20 מיליון. מלבד עמלה וזכויות, 6.5 מיליון שולמו לשחקן וסוכנו כדי להאריך את חוזהו מיד לפני המכירה - מה שניפח את מחירו, והעלה גם את הרווח של הסוכן - ושל המועדון, כמובן. ממכירתו של האלק לזניט ביותר מ-40 מיליון, נותרו למועדון 23 מיליון אירו, כולל 2.3 מיליון בונוסים על נאמנות שהשחקן כבר לא יקבל. על ז'ואו מוטיניו קיבלה פורטו ממונאקו 25 מיליון, ביד נשארו לה 15, וממכירת חאמס לצרפתים נותרו לה 26 מיליון מתוך 45.

***

כך מנווט המועדון בין הגלים. במדינה במשבר פיננסי, ללא הון ממשקיעים וספונסרים, ההצלחה של פורטו פנומנלית. אבל גם הסיכון גדול. אולי כדי להקדים תרופה למכה, הובא ז'ולן לופטגי כמאמן, למרות שאימן עד היום רק נבחרות נוער בספרד. הקבוצה עברה היספניזציה (שישה שחקנים ספרדים) ותתמקד בהכשרת שחקנים צעירים. רובן נבס, למשל, כבר שובר שיאים לגיל הצעיר להבקיע עבור המועדון. בליגה זה עוד לא מספיק, אבל את ליגת האלופות פתחה פורטו עם שישייה לרשת בוריסוב.

יחד עם ברונו מרטינס אינדי, יאסין ברהימי וג'קסון מרטינז - גם ההכנסות לשנים הקרובות כבר מובטחות.